کادربندی سینمایی

کادربندی سینمایی (جلسه چهارم): شناخت کادر در سینما + تمرین عملی

۴.۵
(۲)

کادربندی سینمایی همون ترکیب بندی سینمایی هستش! پس اولین نکته این رو یاد بگیرین که کادربندی همون ترکیب بندیه! (البته توی آموزش های خیلی حرفه ای تر این دوتا فرق دارن)

توی آموزش کادربندی سینمایی، ما اول باید عناصر ترکیب بندی رو بشناسیم، بعد از اون باید بدونیم چطور می تونیم از این عناصر استفاده کنیم. یعنی وقتی ما نقطه و خط رو می شناسیم، حالا باید بفهمیم که چطور از این نقطه و خطها استفاده کنیم. مثلا ما خطها رو آموزش می بینیم و بعد می فهمیم که این خطها رو می تونیم توی ساختن ریتم استفاده کنیم.

بعد از این آموزشها ما باید تکنیک هایی رو یاد بگیریم که بتونیم با اونها ترکیب بندی های درخشانی رو بسازیم. مثلا حالا باید یاد بگیریم که قانون یک سوم یا تقارن توی کادربندی سینمایی چی هستن و چیکار می کنن. اما یه نکته خیلی مهم می مونه که اگه اون رو یاد نگیریم، همه چیزهایی که توی آموزش کادربندی سینمایی یاد گرفتیم به هیچ دردی نمی خورن.

محدوده استحفاظی!

قبلا هم گفتیم که اگه دقت کرده باشین، کادربندی سینمایی و قوانین و آموزش ترکیب بندی از نقاشی وارد عکاسی شده و بعد هم به سینما راه پیدا کردن.

این یعنی همه قوانین و مواد اولیه کادربندی سینمایی توی نقاشی و عکاسی با سینما شبیه هستن. درسته که آموزش کادربندی سینمایی خیلی با ترکیب بندی توی نقاشی و عکاسی تفاوت داره، اما مواد اولیه ترکیب بندی توی همه هنرها مثل هم هستن! (البته استثنائاتی هم وجود داره که توی دوره های پیشرفته ترکیب بندی باید اونها رو هم آموزش ببینین)

یکی از چیزهای خیلی مهم توی کادربندی سینمایی اینه که ما بدونیم این قوانین و مقررات ترکیب بندی رو کجا باید به کار ببریم. اونجایی که ما همه چیزهای ترکیب بندی رو اونجا اجرا می کنیم کادره! کادر یعنی مستطیلی که ما توی اون تصویر رو می بینیم! پس به این نتیجه می رسیم که کادربندی سینمایی با ترکیب بندی سینمایی یکی هستش!

کادر نقاشی، عکاسی و سینما

حالا به این نکته دقت کنین که کادر توی نقاشی، عکاسی و سینما وجود داره و تقریبا شبیه به هم هستن. کادر توی نقاشی، بوم نقاشی هستش که نقاشها روی اون بوم سفید نقاشی می کشن. بوم همون مستطیل سفید رنگیه که نقاشها اون رو جلوی خودشون می ذارن و روی اون نقاشیشون رو می کشن. اما کادربندی سینمایی چطوریه!؟

کادر توی عکاسی هم وجود داره! کادر توی عکاسی، خود همون عکسیه که می بینیم. وقتی عکاس با دوربینش یه عکس می گیره، ما اون عکس رو توی کامپیوتر و موبایل یا به صورت چاپ شده می بینیم که یه مستطیل هستش. (البته کادر اول توی دوربین توسط عکاس دیده می شه و بعد بیننده اون عکس رو می بینه)

خُب کادربندی سینمایی چیه!؟ توی سینما هم کادر وجود داره! کادر سینما اول توی دوربین دیده می شه. فیلمبردار کادر تصویر رو توی دوربین می بینه. بعد کارگردان تصمیم می گیره که فیلمبردار چه چیزی رو کجای کادر قرار بده. در آخر هم بیننده می ره سینما و کادر نهایی رو روی پرده سینما می بینه. پس پرده سینما، کادریه که بیننده فیلم رو توی اون می بینه.

مناطق کادر

یه کادر سینمایی ۴ تا منطقه مهم داره:

آموزش ترکیب بندی در سینما (جلسه سوم): کنتراست و ریتم + ویدیو و تمرین عملی

۱) بالا
۲) پایین
۳) چپ
۴) راست

ما باید این ۴ تا منطقه رو خیلی دقیق و درست بشناسیم که بتونیم کادربندی سینمایی درخشانی رو توی کادر طراحی کنیم. مثلا اگه ما کادر رو خیلی درست و دقیق نشناسیم و ندونیم معنی و مفهوم این ۴ منطقه چیه، هرگز نمی تونیم معنی و مفهوم مورد نظرمون رو به بیننده منتقل کنیم. یه کارگردان باید تلاش کنه که همه چیز رو توی تصویر به بیننده منتقل کنه. دیالوگها فقط کمک می کنن که مفاهیم بهتر انتقال داده بشن.

اما متاسفانه کارگردانهای تازه کار، تصویر رو فراموش می کنن و پناه می برن به دیالوگها! اونها همه چیز رو از طریق دیالوگ و حرفهای بازیگران به بیننده انتقال می دن. به همین دلیل هم خیلی زود شکست می خورن.

۲ سیستم بین المللی آموزش کادربندی سینمایی

الان توی کل جهان وقتی می خوان آموزش کادربندی سینمایی رو شروع کنن، از یکی از این دو سیستم معتبر استفاده می کنن.

این دو تا سیستم معتبر کادربندی سینمایی عبارتند از:

۱) سیستم آموزشی دانشگاه هنر رُم (ایتالیا) که در مورد بالا، میانه و پایین صحبت می کنه.

کادربندی سینمایی
کادربندی سینمایی به شیوه دانشگاه هنر رم

۲) سیستم آموزشی دانشگاه هنر ملبورن (سیستم موزاییک) که در مورد ۴ منطقه کادر صحبت می کنه

آموزش ترکیب بندی سینمایی آموزش ترکیب بندی در سینما آموزش ترکیب بندی در فیلم
سیستم کادربندی سینمایی به روش موزاییک (دانشگاه هنر ملبورن)

حالا چرا همه از این دو سیستم استفاده می کنن؟ چون این دو تا سیستم با استفاده از بررسی و کالبد شکافی ترکیب بندی شاهکارهای هنری جهان، کادربندی سینمایی رو آموزش می دن.

سیستم کادربندی سینمایی دانشگاه هنر رم بر اساس بالا و میانه و پایین کادر آموزش داده می شه. اما سیستم دانشگاه ملبورن که به موزائیک معروف شده، از ۴ ناحیه کادر استفاده می کنه برای آموزش ترکیب بندی!

آموزش کادربندی در سینما

شما باید هر دوی این سیستم ها رو آموزش ببینین! چرا؟ چون ما بعضی از فیلمها رو براساس بالا، میانه و پایین کادر طراحی می کنیم و بعضی از فیلمها رو با استفاده از سیستم موزائیک (یعنی بالا-راست، بالا-چپ، پایین چپ و پایین راست)

با این دو تا سیستم ما می تونیم با قدرت کادربندی سینمایی رو طراحی کنیم و کادرمون رو خیلی قدرتمندتر کنیم. خیلی از آموزشهای قدیمی و فسیل توسط اساتید منتقل می شه که سالهاست دیگه منقرض شدن!

متاسفانه سیستم آموزشی ما توی ایران، اصلا از متدهای به روز استفاده نمی کنه و این باعث می شه که هنرجوهای سینما همیشه از هنرجوهای کشورهای دیگه عقب بمونن، مخصوصا توی آموزش کادربندی سینمایی.

وقتی هم که هنرجوهای ایران از کشورهای دیگه عقب می مونن، سینمای کشورمون هم از کشورهای دیگه عقب می مونه و ما هرگز به رشد و پیشرفت نمی رسیم.

یه مثال از آموزش کادربندی سینمایی

فرض کنین شما معنی بالای کادر رو نمی دونین! حالا میاین کادربندی فیلمتون رو بر اساس بالای کادر انجام می دین. به نظرتون چه اتفاقی می افته؟

یکی از معانی بالای کادر آسمانی بودن و روحانیته! یعنی وقتی چیزی رو توی قسمت بالای کادر قرار می دیم داریم معنی الهی بودن و مقدس بودن رو به اون اضافه می کنیم. چون بالای کادر دقیقا جاییه که توی زندگی خودمون آسمون رو اونجا می بینیم. حالا فرض کنین شما به عنوان کارگردان یه شخصیت جنایتکار رو اونجا قرار می دین! چون اصلا معنی بالای کادر رو نمی دونین. فیلمتون تبدیل می شه به چیزی که نمی دونه باید چه مفهومی رو منتقل کنه!

چون یه شخصیت بد و جنایتکار رو توی جایی قرار دادین که محل مقدسات و روحانیت هستش! این رو کادربندی سینمایی به ما می گه!

آموزش پیشرفته تر کادربندی سینمایی!

بیاین یه کم با هم روراست باشیم! هیچ کارگردانی بدون آموزش کادربندی سینمایی پیشرفت آنچنانی نمی کنه. مطمئن باشین بدون آموزش سینما، هیچ کارگردانی رشد نمی کنه و توی کارش همیشه درجا می زنه. حالا بعضی ها می گن تارانتینو گفته من دانشگاه و مدرسه سینمایی نرفتم!

یه کم واقع بین باشین! این جمله ها دو تا حالت دارن:

یک) یا جملات خوشگل ژورنالیستیه که کارگردان های بزرگ کلی از این جمله ها دارن.

دو) یا اینکه اون کارگردانی که می گه آموزش ندیدم نمی دونه که با دیدن و تحلیل خود به خود فیلم ها داره آموزش می بینه. اما فقط درصد خیلی کمی از آدمها هستن که خودشون می تونن فیلم رو تحلیل کنن و بعدا بتونن فیلمشون رو با استفاده از اون تحلیلهای خودشون بسازن. بقیه کارگردان ها یا باید آموزش ببینن و یا هیچ پیشرفتی نکنن!

کار عملی

بیاین چالش کادربندی سینمایی راه بندازیم! ما بیایم و یه فیلم خیلی خوب از یه کارگردان خیلی خوب انتخاب کنیم. حالا بشینیم و اون فیلم رو چندین و چند بار ببینیم. توی دفعات بعدی که فیلم رو می بینیم به چیزهایی می رسیم که توی دفعه اول اصلا نمی بینیمش.

حالا که فیلم رو چندین و چندبار دیدیم، تحلیل رو شروع می کنیم.

دقت می کنیم که کدوم صحنه ها واقعا ما رو درگیر کردن! (حواستون باشه توی این صحنه ها دیالوگ ها رو دخالت ندین و فقط به تصویر دقت کنین) حالا وقتی صحنه هایی که ما رو درگیر کردن رو پیدا کردیم، به این توجه می کنیم که کارگردان چطور از کادر استفاده کرده.

نظر شما در مورد کادر چیه؟ به نظرتون استفاده درست از کادر می تونه تاثیرگذار باشه یا می تونیم بدون شناخت کادر هم فیلم بسازیم و فیلممون ستاره جشنواره ها بشه؟!

آموزش سینما آموزش فیلم سازی

میانگین امتیاز ۴.۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

چطور برای ساخت فیلممون دقیق ترین لنز رو انتخاب کنیم!؟

6 دیدگاه برای “کادربندی سینمایی (جلسه چهارم): شناخت کادر در سینما + تمرین عملی

  1. مروارید شمسایی گفته:

    وااااااااای از کجا این همه دانش هنری ناااااااب گیر میارییییین من عاشقتونم عاشق تک تک شما هااااا تیم فیلم بساز

  2. محمدحسن گفته:

    درود خداوند بر کسانی که آماده خدمت به بشریتند…
    واما جواب سوال سوم وچهارم را درمیان پاسخ تان نکرده ام.
    محبت می فرمایید اگر…

    • تیم فیلم بساز
      تیم فیلم بساز گفته:

      برای اینکه چقدر طول می‎‌کشه زمان درستی نمی‌شه داد چون علوم هرگز به انتها نخواهند رسید و واقعا هر جوابی به این سوال غیر درسته
      و در مورد اینکه جای درستی اومدین یا نه، به خودتون باید رجوع کنین که آیا آموزش‌های ما چیزهایی رو به شما اضافه می‌کنن یا نه
      در مورد کیفیت منابع مطمئن باشین که در ایران فعلا منبعی با این کیفیت پیدا نخواهید کرد
      با سپاس

  3. محمدحسن حاتمیان
    محمدحسن حاتمیان گفته:

    با سلام و درودبیکران بر شما بزرگواران و دقت و حوصله و پیگیری تون در ارائه آموزش کارگردانی و فیلمسازی به زبان ساده وقدم به قدم. اما بعد…
    ۱. آیا میتوان با خیال راحت با آموزش مرحله به مرحله شما گوش جان سپرد و مطمئن بود که این آموزش ها درست دقیق و کاملا بروز هست؟چراکه خود شما مدام تذکر داده اید که آموزش های رایج در ایران کهنه غلط ومنسوخ است.
    ۲. آیا میتوان مطمئن بود که تمامی دانش کارگردانی در اینجا آموزش داده میشود؟و آیا ما بعد از مطالعه این مطالب میتوانیم فیلم سینمایی حرفه ای ودرخشان بسازیم؟
    ۳. چقدر طول خواهد کشید تا شما بزرگواران همه مطالب آموزش کارگردانی وفیلمسازی را در اینجا قراردهید تا دوره تمام شود ؟
    ۴. شما بهتر میدانید سرماجرای سینما چقدر هیاهو راه انداخته اند. ما هم دلمان میخواهد که مطمئن شویم جای درستی آمده ایم و وارد جاده ی اصلی آموزش فیلمسازی شده ایم؟ ونحن نقول:الحمد لله رب العالمین؟…

    • تیم فیلم بساز
      تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و سپاس بابت انرژی که به ما می‌دین
      مطمئن باشین مطالب آموزشی ما از به‌روز ترین مطالب مورد آموزش توی دانشگاه‌های بین المللی (به‌ویژه دانشگاه هنر رم و ملبورن) استخراج می‌شه
      در ضمن خود ما هم هر ماه توی ورک‌شاپ‌های معتبر خارج از ایران شرکت می‌کنیم که بتونیم به‌روز باشیم و علوم و روش‌های منسوخ و به‌درد نخور رو وارد حیطه آموزش سینمای ایران نکنیم!
      شک نکنین با پیگیری مقالات و ویدیوهای آموزشی و محصولات فیلم بساز، به آموزش‌های باکیفیت‌تر از همه دسترسی خواهید داشت
      سربلند باشین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *