لنزهای فیلمبرداری
4
(5)

انتخاب لنز یکی از کارهای اصلی کارگردان در زمان دکوپاژ فیلمنامه فیلمه. یعنی اگه کارگردان نتونه انتخاب لنز درستی داشته باشه و فیلمبردار این کار رو انجام بده، فیلم دیگه مال کارگردان نیست!

این جمله مال یانوش کامینسکی یکی از بهترین فیلمبرداران تاریخ سینماست. دقت کردین این جمله رو یه فیلمبردار گفته، یعنی پس انتخاب لنز توسط کارگردان خیلی خیلی مهمه که یه فیلمبردار هم این رو تایید کرده. همه چیز رو ساده یاد بگیرین چون آموزش کارگردانی با همین آموزشهای جذاب، شگفت انگیز تر از قبل می شه.

لنزها فضا و لحن تصویری فیلم شما رو می سازن، یعنی شما حتی اگه توی فیلم یک دیالوگ هم نداشته باشی، لنز همه کارهای انتقال مفاهیم رو برات انجام می ده. در لنزها بیننده رو وارد دنیایی می کنن که کارگردان ساخته و می خواد بیننده ها رو توی این دنیای ساخته شده شریک کنه. پس انتخاب لنز برای آموزش این کارها توسط کارگردان از نون شب هم واجب تره!

انتخاب لنز وظیفه من نیست!

بعضی از هنرجویان کارگردانی فکر می کنن که فیلمبردارها باید لنزها رو انتخاب کنن، چون فیلمبرداری وظیفه اونهاست. اونها اصلا به این فکر نمی کنن که هر کسی یه وظیفه ای داره، کارگردان فاصله کانونی لنز رو انتخاب می کنه و فیلمبردار در مورد ویژگی های فنی لنز نظر می ده، مثلا فیلمبردار برای برند لنز تصمیم می گیره.

کارگردان باید عدد دقیق لنز رو به فیلمبردار بده، چون دکوپاژ کارگردان بر اساس لنز دقیقی که انتخاب می کنه به دست میاد. پس طراحی همه چیز بر عهده کارگردانه و اجرای اونها توسط فیلمبردار انجام می گیره.

حتما به این نکته دقت کنین که ما توی سینما روشهای زیادی برای انتخاب لنز داریم. اما ما می خوایم ساده ترین و بهترین روش رو به شما آموزش بدیم که بتونین ازش به بهترین شکل استفاده کنین.

چطور انتخاب لنز رو خیلی دقیق انجام بدیم!؟

فرض کنین یه فیلمنامه انتخاب کردین و می خواین اون فیلمنامه رو دکوپاژ کنین. دکوپاژ در سینما به خیلی چیزها وابسته هستش که مهمترین اون چیزها تصویره! خُب ما توی سینما با تصویر سر و کار داریم و باید خیلی روی تصویر و چگونگی تصویر تمرکز کنیم.

حالا توی این مرحله باید به روشهای انتخاب لنز بپردازیم. یعنی باید روشهایی رو بهتون معرفی کنیم که انتخاب لنز برای فیلمتون رو از طریق این روشها انجام بدین.

ما کلا توی آموزش کارگردانی یاد می گیریم که 3 روش برای انتخاب لنز وجود داره که یکی از روشها تقریبا منسوخ شده و دو روش دیگه کاربرد دارن. این 3 روش عبارتند از:

  1. با استفاده از Documentation یا راهنمای فیلمهای ساخته شده (روش منسوخ شده)
  2. با استفاده از دستهای خالی!
  3. با استفاده از اپلیکیشن

در نظر داشته باشین که بهترین روش برای انتخاب لنز برای فیلمتون روشی که هست که با دستهای خالی انجام می شه. چون تصویر واقعی رو می بینی و می تونی در لحظه ترکیب بندی رو هم چک کنی و بسیار تمرکز بیشتری در موردش داری.

اما به دلیل پیچیدگی آموزش روش انتخاب لنز با دستهای خالی، ترجیح دادیم که روش سوم رو بهتون آموزش بدیم که بتونین ساده تر این کار رو انجام بدین.

خُب حالا باید بریم سراغ آموزش انتخاب لنز با استفاده از اپلیکیشن.

اپلیکیشن Shot Designer

اپلیکیشن شات دیزاینِر، یکی از اپلیکیشن هاییه که شرکت woorep طراحی کرد و به بازار فرستاد، اما بعد از مدت کمی اون اپلیکیشن رو به کمپانی های دیگه ای واگذار کرد و طراحی و گسترش اپلیکیشن رو ادامه نداد. به هر حال این اپلیکیشن یک اپلیکیشن پرمیوم هستش که برای استفاده از اون باید مبلغی رو بپردازین.

اما خبر خوب اینه که قسمتی که ما باهاش کار داریم به صورت رایگان هستش و نیازی به پرداخت هزینه از طرف شما نیست. فقط کافیه اپلیکیشن رو نصب کنین.

مراحل انتخاب لنز با اپلیکیشن Shot Designer

1) صحنه ای که برای انتخاب لنز در نظر گرفتین رو دقیق و درست تجسم کنین. وقتی می گیم دقیق و درست تجسم کنین، یعنی باید در مورد جز به جز اون صحنه تصمیم بگیرین. اونقدر دقیق باید تجسم کنین که همه چیز رو توی اون صحنه ببینین و بتونین کاملا واضح در موردش حرف بزنین.

2) اپلیکیشن Shot Designer رو نصب کنین. (همونطور که قبلا هم گفتیم این نرم افزار پولیه و باید براش پول پرداخت کنین، اما خوشبختانه بعضی قسمتهاش رایگانه که تشخیص لنز رو هم شامل می شه) در ضمن می تونین روی دستگاه های مختلف این اپلیکیشن رو نصب کنین.

3) توی اپلیکیشن گزینه New Scene رو کلیک کنین که یه صحنه جدید رو برای طراحی برای شما باز کنه. این اپلیکیشن هم مثل هر نرم افزار دیگه ای تعدادی منو و زیر منو و یه محیط کاربری داره. از این اپلیکیشن برای دکوپاژ هم استفاده می شه.

4) حالا توی فضای اپلیکیشن که خوب دقت کنین، یه آیکون دوربین اون زیر می بینین. این آیکون دوربین موبایل شما رو تبدیل می کنه به یه دوربین سینمایی و ازش استفاده می کنه، حالا انگار شما یه دوربین سینمایی توی دستتون دارین! روی این آیکون دوربین کلیک کنین.

5) حالا که دوربین موبایلت تبدیل می شه به دوربین سینمایی که یه لنز روش نصبه. اگه تصویر رو با انگشتت کوچیک و بزرگ کنی می بینی که یه عدد روش نوشته می شه که هر بار با بزرگ و کوچیک شدن تصویر اون عدد تغییر می کنه. این عدد فاصله کانونی لنزه. مثلا شنیدین که می گین لنز فلان دوربین لنز 50 هستش!؟ این عدد فاصله کانونیه.

6) حالا صحنه ای که می خواین رو با بازیگر جایگزین (مثلا دوستتون) توی خونه بازسازی کنین. یعنی فکر کنین که بازیگر اصلیتون دوستتونه. خُب الان صحنه ای که می خواین انتخاب لنز رو براش انجام بدین رو با دوستتون بازسازی کنین.

7) اونقدر تصویر رو بزرگ و کوچیک کنین که به تصویر مورد نظرتون برسین. مثلا اگه دیدین بازیگر باید بزرگتر دیده بشه، تصویر رو بزرگ کنین. اگه لازمه که کوچیک دیده بشه، تصویر رو کوچیک کنین.

8) حالا که به تصویر دلخواهتون رسیدین دست نگه دارین. یادتونه گفتم که اون عددی که روی دوربین نوشته می شه، عدد فاصله کانونی یا همون عدد لنز شماست!؟ حالا اون عدد دقیقترین فاصله کانونی برای این صحنه از فیلم شماست!

یادتون باشه که این روش ساده ترین روش برای انتخاب لنز برای فیلمبرداری هستش. اما توجه کنین که این روش فقط ساده ترین روشه و بهترین روش نیست. معمولا کارگردانهای با تجربه و کسایی که سینما رو می شناسن، انتخاب لنز رو با دستهای خالی انجام می دن. پس شما هم این روش رو یاد بگیرین. از همین اول کار روشهایی برای آموزش کارگردانی به کار بگیرین که روشهای ساده و کاربردی هستن و جاهای دیگه خیلی دیده نمی شن.

اگه واقعا می خواین کارگردانی کنین، اول باید آموزش ببینین. آموزش شما باید بر اساس متدهای معتبر و به روز باشه که مسیرتون اشتباه نشه. پس همین الان روی تصویر زیر کلیک کنین و توی دوره قدم صفر کارگردانی ثبت نام کنین. اگه هیچ آموزش خوبی ندیدین، خیلی خوشحال باشین، این دوره دقیقا همون چیزیه که شما می خواین!

تخفیف: 40%
900,000 تومان

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 5

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

37 دیدگاه برای “انتخاب لنز برای فیلمبرداری با 1 راه حل کاملا عملی

  1. محمد گنجی گفته:

    اون قسمتی که اشاره کردید تو اپ کار نمیکنه، با همون ابعاد با همون مشخصات کوچیکو بزرگ میکنه یعنی انگار من یه عکسی دارم تو گالریم روش میزنم باز میشه بعد با دوتا انگشت کوچیکش میکنم بازی بازی میکنم نمیدونم منظورمو رسوندم یا نه 🙂 خلاصه شماره لنزو عوض نمیکنه

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      فاصله کانونی رو به صورت اپتیکال تغییر می‌ده و همین هم مهمه

      • محمد گنجی گفته:

        من خودم برای کار دکوپاژ دانشگام نیاز دارم و این لنزو نمیدونم باید چکارش کنم

        • تیم فیلم بساز گفته:

          لطفا با یک دوربین dslr این رو امتحان کنین و با اپلیکیشن همزمان چند تصویر رو ثبت کنین می‌بینین که نتایج توی یک محدوده focal length هستن

          • محمد گنجی گفته:

            من یک پیامی فرستاده بودم در جواب پاسخ تاریخ 29 / 2 شما؛ ظاهرا دو تا پیام رو همزمان نمی فرسته اونجا توضیح داده بودم خلاصه اینکه نه تغییر نمیده فاصله کانونی رو
            نه دوربینم نمی خواد مشخصه عوض نمی شه جسارتا
            من با دو تا گوشی امتحان کردم جواب نگرفتم

            • تیم فیلم بساز گفته:

              سلام مجدد
              لطفا به تلگرام پیام بدین که بهتون توضیح بدن
              @filmbesazsupport

  2. kowsar.sne گفته:

    سایت عالی و درجه یک!!!
    ی سوال داشتم
    بدون داشنگاه رفتن میشه کارگردان شد!؟://
    ینی برای گرفتن مجوز فیلمبرداری نیازی ب کارت دانشجویی نیست!!

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و سپاس از شما
      کلا دو تا مجوز مهم داریم:
      1) مجوز فیلمبرداری شهری که شما با دوربین بتونین توی مکانهای شهری فیلمبرداری کنین بدون خطر و با همکاری نیروی انتظامی که ما یه آموزش براش داریم توی سایت مجوز رو جستجو کنین بهش دسترسی خواهید داشت
      2) مجوز ساخت فیلم برای کارگردانه که بهش می گن مجوز کارگردانی یا مجوز ساخت فیلم و … که تا قبل از این باید شرایطی رو می داشتین ولی الان فقط سرمایه گذار داشته باشین می تونین فیلمتون رو بسازین
      البته برای فیلم کوتاه که هرگز همچین قانونی نداشتیم پس نیازی به دانشجو بودن شما نیست

  3. محمود گفته:

    درود،میشه اعداد لنزهای واید تا تله رو به ترتیب نام ببرین،از فیش ای تا سوپر تله
    آخه گفتین باید عدد لنز رو دقیق به فیلمبردار گفت

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      این مباحث به این صورت نیست که شما اعدادی را حفظ کنین
      باید شیوه پیدا کردن و طراحی فاصله کانونی رو با روشهای دستی و غیر دستی بلد باشین

  4. omidmalex گفته:

    جواب1جلسه5: به لنز هم کافیه مثلا من یه لنزmm24_105 استفاده میکنم که هم واید داره هم نرمال و هم تله به اندازه کافی. من با فاصله کانونی 50mm میگیرم درست که یه لنز دارم که هم واید و نرمال و تله داره اما بعضی جاها از تله هم استفاده میکنم تو نماهای اینسرت و کلوز اپ ها.برای مثال نمایی که اینسرت زیر سیگاری میخوام بگیرم اگه فاصله کانونی کم تر باشه سایه یا هرچیز دیگه ای تو تصویر دیده میشه حتی تو کلوز اپ ها که چشم ها انعکاس داره و دوربین تو چشم بازیگر دیده میشه…
    جواب2جلسه5: اون جایی که متین میگه زیر سیگار هم بیار و جابر کمی ناراحت هست به خاطر یه موضوعی از لنز تله استفاده میکنم فاصله کانونی 105mm که نشون بدم تو تنگا هست با اندازه نمایه مدیوم کلوز اپ نشونش میدم

  5. علی خراسانی گفته:

    سوال1و2:خارج از علاقه ی شخصیِ خودم به لنزهای نرمال،من کلِّ فیلم رو با لنز نرمال دیدم اما در نماهای مختلف،مثلا مدیوم لانگ شات و کلوزآپ و مدیوم شات و مدیوم کلوزآپ و…

    • تیم فیلم بساز گفته:

      اینکه می خواین کل فیلم رو با یه لنز (اون هم لنز نرمال) فیلمبرداری کنین یعنی یه قدم رو به جلو
      ما همیشه توصیه می کنیم فیلمهای اول همیشه بهتره از یه لنز استفاده کنین
      همینکه مختصات و مشخصات فنی لنزها رو کم کم یاد بگیرین می تونین روی سیستم تصاویر مسلط بشین
      یعنی یه فیلم رو با نرمال بگیرین، توی فیلم بعدی لنز تله فُتو رو هم وارد کنین و توی فیلمهای آینده لنز واید رو وارد کنین و نماهای خارجی هم بگیرین
      سینما هم مثل همه رشته هاست، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود!

  6. Salman Abazari گفته:

    جواب1 جلسه5: من همه رو تقریبا به صورت مدیوم شات و مدیوم کلوزآپ دیدم. به نظرم با توجه به موضوع فیلم که کمی رئال ماننده و با توجه به لوکیشن، کل فیلم رو با فیکس 50 میشه گرفت. البته واسه اینسرت‌ها شاید بهتر باشه از تله استفاده بشه.
    جواب2 جلسه5: صحنه آخر رو انتخاب می‌کنم و همه رو با فیکس 50 می‌گیرم. البته کمی با ترفند دیافراگم توی عمق میدان‌ها تاثیر میزارم. مثلا اون قسمت که ژیلا از اتاق میاد بیرون، قاب جابر رو می‌گیرم و با باز کردن دیافراگم عمق رو فلو می‌کنم که چهره ژیلا معلوم نباشه و یکمی جنبه معما گونه به فیلم بدم. البته اینسرت‌ها رو با تله می‌گیریم چون شاید تصویر جالب نشه اگه دوربین رو با لنز 50 به دست و پریز و …نزدیک کنم.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      خیلی خوب بود؛ می دونین چرا همه رو با اندازه مدیوم و مدیوم کلوزآپ دیدین!؟ چون فضا بسته ست، خود ما هم اعضای خانواده مون رو توی خونه با مدیوم و مدیوم کلوزآپ می بینیم این ناخودآگاه شماست که در اثر ارتباط با اعضای خانواده توی خونه به این نتیجه رسیدین، خیلی خوب بود جوابتون
      لنز 50 فیکس کافیه، دیگه تله نمی خواد، چون بعدا وقتی می خواین مثلا تدوین کنین اگه یه دست باشه، فوق العاده داستان هماهنگی رو می بینیم روی پرده سینما
      اون اینسرت ها و اکستریم کلوزآپ های عناصر خونه باید فدای نماهای اصلی بشن هرچند اینسرت گرفتن با 50 واقعا خیلی خوب از آب درمیاد حتما امتحان کنین
      اما از لنز سری L استفاده کنین (کَنون) یعنی 50 فیکس سری L

  7. سید مهدی احمدی گفته:

    به نظرم با دوتا لنز 35 و 50 میشه فیلم رو ساخت. لنز واید رو برای شروع فیلم میخوام. قبل از اینکه متین زنگ بزنه یه چندثانیه محیط خونه رو نشون میدم و چون وسایل زیادی توی هال نیست لنزواید خالی بودن خونه رو بیشتر به رخ می کشه. از جایی که تصویر ایفون نشون داده میشه و جابر (احتمالا از آشپزخونه) میاد سمت آیفون که درو باز کنه لنز 50 استفاده میشه.
    چون ادامه ی فیلم دیالوگ های متوالی و توی لوکیشن های تقریبا یکسانه، بهتره لنز تغییر نکنه تا پایان فیلم.

    دوتا سوال.
    توی فیلم بلند هم آیا تجهیزات رو اجاره میکنن؟ اگه میخرن، کی میخره و نگه میداره؟ تهیه کننده؟ مدیر فیلمبرداری؟
    و اینکه درباره تاثیر لنز روی عمق میدان بیشتر توضیح بدین.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      بستگی داره که کی باشه! مثلا بعضی از دفاتر تهیه فیلم کلیه تجهیزات رو دارن با همکاری و شراکت بعضی از سازمانها مثل فارابی (فقط مثاله)
      حتی بعضی از فیلمبردارها خودشون دوربین و تجهیزات تهیه کردن و دیگه از تجهیزات اجاره ای استفاده نمی کنن. اما خُب اگه خریده شده باشه فقط توی دفتر نگه داشته می شه به خاطر مسئله مالیاتی که باید بابت این تجهیزات پرداخت بشه
      در غیر اینصورت ابزار کلا اجاره می شن برای روزهای فیلمبرداری با مسئولیت مستقیم تهیه کننده و مدیران هنری فیلم (مثل مدیر فیلمبرداری و مدیر صدابرداری و …)

      لنز اصلی ترین تاثیرات روی عمق میدان میدان داره و اصلا عمق میدان رو لنز می سازه، چون چشم دوربینه و در واقع لنزه که می بینه و دوربین فقط ضبط کننده ست
      همونطور که می دونین تاثیرات اصلی روی عمق میدان با 3 تا عنصره (فاصله کانونی – فاصله دوربین از سوژه – دیافراگم)
      به فرمولی که گفتیم دوباره رجوع کنین و یاد بگیرین اون رو حتما (فرمول عمق میدان با 3 عنصر)

  8. Salman Abazari گفته:

    سلام مجدد. پاسختون به سوال 1 رو دقیقا نفهمیدم. چطور میشه با مد نظر داشتن یک عمق خاص، مکان دیدن صحنه با ویوفاندر و مکان دوربین رو مشخص کرد. اگه فرآیندی که گفتید رو با یه مثال شرح بدید ممنون میشم.
    سوال 4 هم در مورد نوشته های روی لنزه، مثل stm و usm و …

    • تیم فیلم بساز گفته:

      برای اینکه مکان دوربین رو مشخص کنین باید اولا دکوپاژ رو بلد باشین و دوما با متغیرهای مختلف کار کنین که به دست بیارین جای دقیق رو؛ این متغیرها اندازه نمای اون نما هستش و عمق میدان و اکسپوزی که توی اون صحنه بهتون می گه دیافراگم چند باشه.
      کلا برای کار با ویوفایندر و جای دقیق دوربین شاید نیاز باشه که سالها تمرین بشه و به خاطر همین ما توی مبانی آوردیمش وگرنه توی سطوح خیلی بالای کارگردانی هستش این مبحث اما به دلیل اینکه خواستیم از حالا تمرین داشته باشین این مورد رو اینجا آوردیم
      مثلا شما یه نما دارین که اندازه نما مدیوم کلوزآپ هست، خُب مجورین مدیوم کلوزآپ بگیرین، اگه خیلی دور شین نمی تونین اون اندازه رو داشته باشین اگه نزدیک بشین باز هم سوژه بزرگتر می شه، پس یه جای دقیق براساس اندازه نما، عمق میدان، عدم ایجاد اعوجاج توی نماهایی که نمی خوایم اعوجاج داشته باشیم و همه اینها متغیرهایی هستن که باید اونقدر باهاشون بازی کنین که جای دقیق دوربین رو دربیارین
      البته ماه آینده یه آموزش رایگان منتشر می کنیم که باز هم توضیحات بیشتری در موردش داره

      این عناوین خیلی به کارگردان و فیلمبردار مربوط نیست و عنوانهای برندی هستن که یه جورایی تبلیغ اون محصول هستش
      مثلا usm یه نوعی از موتور فوکوس هستش که سرعت خوبی داره و صدای کمی داره در مورد فوکوس کردن به صورت اتوماتیک
      stm هم یه نوع موتور فوکوسه که از usm ها و حتی ppl ها هم سریعتر و کم صداتر هستش و خیلی مناسبه برای فیلمبرداری

  9. Salman Abazari گفته:

    سلام
    قبل از جواب به سوال‌ها چندتا سوال برام پیش اومد:
    1. در چه فاصله‌ای از صحنه و سوژه با ویوفاندر نگاه کنیم؟ و اصلا از کجا بفهمیم که دوبین رو در چه فاصله‌ای از سوژه قرار بدیم؟ چون با هر لنزی میشه قاب‌های یکسانی از یه صحنه ساخت که تنها تفاوتشون فقط میزان فلو بودن بک گراند و فر گرانده.
    2. وقتی فیلم می‌بینیم از کجا بفهمیم که هر پلان رو با چه لنزی فیلمبرداری کردن؟
    3. یه تعریف واضح میشه از داینامیک رنج بکنید و اینکه چطور دوربین با داینامیک رنج لازم و مناسب فیلممون انتخاب کنیم؟
    4. یه سری علائم و عدد دیگه روی لنز. اگه اونا رو هم بگید واسه چیه ممنون میشم.
    5. فیلتر یووی تاثیری روی تصویر داره یا نه؟
    6. اینکه میگن تصویر لنز تله سینمایی‌تره یعنی چی؟
    با اینکه تعداد سوالات زیاده، ممنون میشم هر سوال رو دقیق جواب بدید.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      1) اول باید عمق میدان رو تعیین کنین بر اساس اون جای ایستادنتون رو مشخص کنین (فاصله دوربین از سوژه بر می گرده به دکوپاژ و ارتباط بین این نما و نماهای بعدی و قبلی ها)
      ولی با هر لنزی نمی شه تصاویر یکسان گرفت، هم به دلیل اختلاف توی عمق میدان و هم به دلیل اعوجاج های داخلی و خارجی

      2) هر پلان رو می شه حدودا فهمیم با توجه به خطوطی که توی صحنه هست (اعوجاج یا تابیدگی داره یا نه) و هم با توجه به عمق میدانی که ساخته شده توی صحنه که آیا نما عمق میدان زیادی داره یا نه
      اما توی سایت هایی مثل IMDB مشخصات تکنیکی و فنی خیلی از فیلمها موجوده

      3) داینامیک رنج یعنی این دوربین خاکستری های کروماتیک رو از کجا تا کجا می تونه ثبت کنه، یعنی چی!؟ یعنی اینکه بعضی دوربین تشخیص بین سفید و سیاهشون خیلی پایینه و خیلی قدرت تشخیص ندارن، یعنی داینامیک رنج پایینی دارن

      4) ؟

      5) خیر تاثیری که با چشم بشه دید نداره، مگه توی uv plus ها که اصلا مقوله دیگه ایه، فکر کنین یه شیشه روی لنز نصب کردین در این حد تاثیرش پایینه

      6) متاسفانه هر کسی هر چی دلش خواست می گه، غلطهای مصطلح دستیاران بی سواد فیلمبرداریه! به خاطر دایرکشن لوپی که توی کارهای سینمایی می بینن این فکر به ذهنشون می رسه و چون خیلی دقیق سینما رو نمی شناسن و هنوز اسطوره شون کارگردانهای درجه 2 ایرانیه، فکر می کنن همه سینما ایرانه و توی ایران هم به دلیل زیاد شدن فیلمهای آپارتمانی و استفاده بیشتر از تله فُتو اینجوری فکر می کنن

  10. مهسا رضوانی گفته:

    جواب 1جلسه5 به نظرم باید از سه لنز واید تله و نرمال استفاده بشه مثلا صحنه آخر که ژیلا پشت جابر هست می‌تونه با لنز 24 فیلمبرداری بشه که کل صحنه رو داشته باشیم . یا صحنه ای که برادر ژیلا می خواد در اتاقم باز کنه با لنز تله فتو فقط از دست فیلمبرداری کنیم که در حال باز کردن در اتاق هستش و اینجوری اهمیت موضوعو برسونیم.

    جواب 2 جلسه 5 من صحنه ای که برادر ژیلا از خونه بیرون میره با یک لنز نرمال عدد 50 فیلمبرداری می کنم تا ترسی که توی وجود جابر هست به طور کامل نشون بدم .

    فقط من دوتا سوال دارم در جلسه قبل گفتید ما دوربینو بر اساس نیاز انتخاب می کنیم و برند دوربین بر عهده ما نیست خب اگر من بخوام بخاطر کاهش هزینه فیلمم از دوربین DSLRاستفاده کنم ممکنه با فیلمبردار به مشکل بخورم در واقع می‌خوام بدونم چطور بفهمم که دوربینم نیاز فیلمنامه رو رفع می‌کنه یا نه.

    و سوال دوم اینکه آیا لنز زوم برای فیلمبرداری مناسبه یا باید لنز جدا تهیه کرد؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      بهتره برای اون قسمت از فیلم که ژیلا بیرون میاد هم از لنز تله فُتو استفاده کنیم و یا نهایتا از لنز نرمال
      چون استفاده از لنز واید زمانی که دوربین توی محیط کوچیکی قرار داره و به صورت بازیگر نزدیکه، اعوجاج ایجاد می‌کنه، یعنی خطوط کج و معوج می شن و فاصله خطوط خیلی غیرطبیعی می شه و فیلم رو نزدیک به سورئال می کنه که ما توی این فیلم این رو نمی خوایم
      مثلا استفاده از لنز تله فُتو برای اینسرت گرفتن از دست متین خوبه و می تونه یه نشانه باشه

      دو تا شیوه برای هماهنگی با فیلمبردار وجود داره:
      1) به فیلمبردار می گیم جناب فیلمبردار من انقدر بودجه دارم و این هم فیلمنامه من هستش، نظر و پیشنهاد شما کلا چیه برای دوربین و لنز؟
      2) به فیلمبردار می گیم که من می خوام با دوربین DSLR فیلم رو ضبط کنم، بهترین دوربین DSLR که می تونی این فیلم رو باهاش ضبط کنی کدومه؟

      کلا توی ایران فیلم های سینمایی رو هم بیشتر با لنزها زوم ضبط می کنن وقتی که توی موقعیت های ویژه ای هستن و نمی تونن لنزهای زیادی همراه داشته باشن
      بهتره از لنزهای فیکس استفاده کنین، اما اگه نمی تونین به هر دلیلی از فیکس استفاده کنین، هیچ مورد و اشکالی وجود نداره، لنز زوم داشته باشین، اما نورهای با کیفیت تری اجاره کنین

  11. ماهان احمدی گفته:

    و یه سوال دیگه هم داشتم من می خوام در اینده یه فیلم کوتاهی رو کار کنم ایا دوربین های دی اس ال ار لنزی دارن که از فاصله کانونی واید تا فاصله نزدیک تله زوم کنه منظورم زوم این هایی که خیلی ارومه چون برای فیلمم ضروریه.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      اولا اگه خواستین فیلمتون رو بسازین ما بهتون مشاوره کاملا رایگان می دیم از مرحله فیلمنامه تا طراحی پُستر
      دوما با DSLR هر کاری می شه کرد، به شرط اینکه فیلمبردار پشت دوربین باشه
      به فیلمبردارتون بگین که زوم نرم می خواین برای صحنه هایی از فیلمتون و اون زوم رو می خواین خیلی نرم اجرا کنین
      فیلمبردار مت باکس میاره و با پیچ زوم یا رینگ پرتابل اینکار رو براتون انجام می ده و اصلا سخت نیست

  12. ماهان احمدی گفته:

    جواب 1 جلسه 5.تو این فیلم من نما هایی که دور ترن و اهمیت کمتری دارن از لنز های نرمال استفاده می کنم و نماهای نزدیک تر و مهم تر از تله فتو استفاده میکنم.ونماهایی که محیط و مکان رو نشون میده مثل نما های اول فیلم از لنز های واید استفاده می کنم و نما های حرکتی رو هم با واید فیلم می گیرم.
    جواب 2 جلسه 5.من صحنه ای که قبلا تو اموزش دکوپاژ انتخاب کردمو اینجا انتخاب می کنم همون جایی که متین رو دسته مبل نشسته و گفتم نماهای کم اهمیت رو با واید کلوز اپ و نماهای پر اهمیت رو با کلوزاپ و چند تایی هم اینسرت داشتم.من برای واید کلوز اپ از نرمال استفاده می کنم و برای کلوزاپ ها و اینسرت ها از تله فتوهایی که زیاد تله نیستند مثل 85 چون نماهای نزدیک اون ادم اهمیت بیشتری داره وقتی از تله استفاده کنم وضوح بیشتری رو ادم میفته.
    ولی من تداوم لنز ها رو بلد نیستم و نمیدونم چه لنز هایی رو با چه لنزهایی کات بزنم و کلا تو تداوم خیلی مشکل دارم امیدارم توی اموزش دکوپاژ در اینده یاد بگیرم و خواهشی دارم اینه که زود تر بسته اموزش های دکوپاژ و طراحی میزانسن رو بطور کامل هر چه سریعتر طراحی کنین.ممنون

    • تیم فیلم بساز گفته:

      خُب چون شما قبلا این کار رو انجام داده بودین الان خیلی بهتر می تونین تصمیم بگیرین که چیکار کنین واسه همینه که می گیم جلسات به ترتیب و به آرومی پیش بره و تمرین ها رو انجام بدین
      در مورد تداوم یه نکته مد نظرتون باشه که هر زمان که خواستین بهترین لنزها رو انتخاب کنین برای صحنه های مختلف به دو چیز فکر کنین:
      1) همه فیلم رو با یه لنز بگیرین (توی اولین فیلمها)
      2) از لنزهای پلکانی استفاده کنین (مثلا لنز 35 رو که استفاده می کنین صحنه بعدی اگه نیازی به تغییر لنز داشت، لنز 50 رو استفاده کنین و بعد از اون دوباره برگردین به 35)
      کلا تئوری لنزهای پلکانی که یانوش کامینسکی اون رو ابداع کرده این رو می گه که از هر لنزی استفاده می کنین به ترتیب لنزها رو تله تر کنین و یا واید تر کنین
      یعنی اگه الان از 18 یا 25 استفاده می کنین بعد از اون یهو نپرین روی 85 و برعکس

      • ماهان احمدی گفته:

        1-همه فیلم منظورتون کل فیلمه یعنی از لنز تله استفاده کنم تو کل فیلم تله باشه؟
        2-فقط وقتی که صحنه تغییر کنه می تونم لنز عوض کنم یا تو نماها هم میشه؟

        • تیم فیلم بساز گفته:

          توی هر لحظه می تونین لنز عوض کنین که بهتره اگه لنز هم عوض می کنین برای یکدست بودن و برقراری تداوم صحنه به صحنه لنز عوض کنین
          ولی می تونین با یه لنز 50 کل فیلم رو فیلمبرداری کنین و هیچ مشکلی هم پیش نمیاد حتی اگه اعوجاج بخواین با یه کم تغییر زاویه می تونین این کار رو انجام بدین

          • ماهان احمدی گفته:

            مرسی از توضیحتون یه سوال دارم که زیاد ربطی به این بحث نداره میخوام بپرسم که شما همونطور که گفتین بسته های اموزش دکوپاژ و میزانسن رو دارین طراحی میکنین؟اگه دارین میکنین حدودا چه وقت طول میکشه؟و ایا توی دکوپاژ کاملا تداوم یاد میدین مثل تداوم باز تداوم نور و لنز و …..؟بعد یه پیشنهادی که داشتم اینه که نماها و ابزار های حرکتی رو اموزش بدین مثل کرین و دالی و … ممنون میشم که به همه سوالا پاسخ بدین.

            • تیم فیلم بساز گفته:

              بله نگران نباشین همه آموزشها توی دفتر ترکیه مون ضبط شده و آماده انتشار هستش اما مجوز باید بگیریم از ارشاد و دانشگاه رم هم باید آموزشها رو تایید کنه
              این ترجمه کردن و تایید کردن آموزشها یه کم زمان می بره ولی سعی می کنیم خیلی زود انجامش بدیم
              در مورد تداوم که کامل و جامع آموزش می دیم تداوم رو و وضعیت دوربین و حرکت های ساده و ترکیبی و همه چیزهایی که در مورد دکوپاژ توی آموزش بین المللی وجود داره، نگران نباشین
              اما پیشنهاد می کنم که این دوره رو حداقل 2 بار ببینین و بعد از تموم شدن این دفعه اول، حتما یه بار دوباره دوره رو طی کنین که ملکه ذهنتون بشه چون برای آموزشهای بعدی خیلی خیلی لازمه

              • ماهان احمدی گفته:

                مرسی واقعا بسته های خوبی دارین ولی اموزش های بعدی رو طوری طراحی کنین که بدرد فیلم های بلند هم بخوره چون این اموزش بیشتر برای فیلم های کوتاه.

        • اوا اذري گفته:

          پاسخ سوال يك جلسه پنجم : انتخاب لنز تجربه ميخواد كه من در اين زمينه تجربه چنداني ندارم اما، بنظرم لنز نرمال و لنز تله كافيه من فضا رو خيلي بزرگ و باز نميبينم كه نيازي به لنز وايد داشته باشيم خيلي از صحنه ها رو ميشه با لنز نرمال هم گرفت . كيفيت هم خوب در مياد . من اپارتمان رو خيلي بزرگ نديدم .فكر ميكنم با توجه به دكوپاژ ، لنز تله فتو و نرمال كافيه و هم كاربردش بهتره .
          پاسخ سوال دو جلسه پنجم : در همان صحنه جابر در اشپزخانه، از اونجا كه من فضا رو محدود ديدم و قصد نشون دادن جزييات رو هم داريم و زوم به چهره جابر وري اكشن ها تو اين صحنه مهم هست ، استفاده از وايد زوم رو مناسب ميبينم .اما در صحنه هاي معرفي فضا آپارتمان لنز نرمال جواب گوست . با لنز تله فوتو پس زمينه رو خارج از فكوس ميكنيم و يه جاهايي ميشه سوژه را برجسته تر نشون داد .و يه جورايي روش تاكيد كرد، به حس فيلم كمك ميكنه ، فكر كنم يك وايد زوم 24-70 جواب بده

          • تیم فیلم بساز گفته:

            البته انتخاب لنز خیلی تجربه نمی خواد یکی از این دو تا راه رو چندبار امتحان کنین کافیه
            1) با دست و فاصله از چشم
            2) با اپلیکیشن هایی مثل shot designer

            می تونیم با کمتر کردن عمق میدان و فضای فوکوس شخصیت رو توی تنگنایی بندازیم که انگار از هر جهت تحت فشاره و راه گریزی نداره، اما تو طول داستان عمق میدان جهت های جابر عمق میدان بیشتری پیدا کنه و برعکس روی متین (چون کم کم حقایقی داره معلوم می شه و معلوماتی که تبدیل به گره های جدید می شن)

            اگه می تونین لنزهای فیکس استفاده کنین حتما فیکس استفاده کنین، مثلا برای کل این فیلم یه لنز 50 میلی متری کافیه، خیلی جهت های شخصیت ها جلوه های بصری ویژه ای نداره (به لحاظ فیلمیک) اما اگه فیکس نمی خواین استفاده کنین، یه لنز زوم هم می تونه خیلی خوب باشه، مثل 24 – 70 که گفتین و یا حتی 24 – 105 که سری اِل کَنون هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد