انواع دکوپاژ در سینما
4.2
(10)

اگه می خواین انواع دکوپاژ در سینما رو یاد بگیرین، باید اول تصمیم بگیرین که دکوپاژ رو برای چه نوع فیلمی می خواین انجام بدین. توی دکوپاژ فیلم این مسئله خیلی مهمه! حالا این مسئله رو یه کم بازتر می کنیم که برای دکوپاژ فیلم توی سینمای ایران هم آماده بشیم.

فرض می کنیم که شما کارگردان تازه کاری هستین که در آینده می خواین توی سینمای حرفه ای ایران کار کنین. قدم بعدی اینه که تلاش کنین که توی جشنواره های خارجی هم خیلی موفق بشین.

یه واقعیتی که هیچکس به شما نمی گه!

همین حالا تصمیم بگیرین که کاملا بر اساس عناصر فرهنگ ایرانی و بر اساس هنر ایرانی کار کنین. این تصمیم به 1 دلیل خیلی مهم به شما کمک می کنه که خیلی موفق بشین. اون هم اینه که همیشه حواستون باشه که توی جشنواره ها پر از تارانتینو و نولان هست و نیازی به نولان و تارانتینوی دیگه ای نیست! اما تا دلتون بخواد جشنواره ها نیاز به عباس کیارستمی دارن! پس باید هم انواع دکوپاژ در سینما رو بلد باشین و هم فرم و ساختار مخصوص خودتون رو توی دکوپاژ فیلم پیدا کنین.

به جای نولان، کیارستمی باش!

پس این دو نکته رو خیلی خوب یاد بگیر:

  1. من می خوام توی سینمای ایران کار کنم، چون با فرهنگ، زندگی و هنر ایران کاملا آشنا هستم!
  2. من باید از فرهنگ و هنر خودم حرف بزنم که توی جهان هم دیده بشم!

حالا که این دو نکته رو یاد گرفتی، بذار انواع دکوپاژ در سینما رو بررسی کنیم.

عناصر موثر در انواع دکوپاژ در سینما

عناصر مختلفی توی انواع دکوپاژ در سینما موثر هستن. اما مهمترین عنصری که باید اون رو یاد بگیری که بتونی از پس کار خودت بر بیای اینه که یاد بگیری بر اساس نماهای پشت سر هم توی یه جغرافیا دکوپاژ کنی.

حالا ما میایم و بر اساس نماهای پشت سر هم توی دکوپاژ فیلم، انواع دکوپاژ در سینما رو یاد می گیریم.

2 نوع اصلی دکوپاژ در سینما

کلا دو شیوه اصلی برای دکوپاژ فیلم داریم که انواع دکوپاژ در سینما هم از این دو نوع ساخته می شن. شناخت این دو نوع دکوپاژ و پیشنهاد ما بهت کمک می کنه همین الان تصمیم بگیری که به چه شیوه ای دکوپاژ کنی. فقط دقت کن که توی شیوه های مختلف دکوپاژ مهمترین چیزی که اول از همه باید به بیننده نشون بدی، جغرافیای صحنه ست!

1. دکوپاژ به شیوه شات بای شات

بذار اول خیلی رک و راست بهت بگم که اگه می خوای توی سینمای ایران کار کنی این شیوه به دردت نمی خوره. چرا!؟ چون توی سینمای ایران و حتی سینمای جهان این شیوه خیلی کاربرد ویژه ای نداره. مردم با جغرافیای صحنه ها همه فیلمها رو درک می کنن، اما این شیوه با جغرافیا کاملا قهره!

این شیوه بر این اساس هست که ما نماهای مختلف رو کنار هم قرار می دیم و بیننده با دیدن نماهای مختلف کنار هم یه معنی برداشت می کنه. پس بهتره یکی از انواع دکوپاژ در سینما رو بذارین کنار، یعنی شیوه شات بای شات. این پیشنهاد ما به شماست.

یه مثال برای شات بای شات

فرض کن یه فیلم می بینی که توش نماهای مختلفی داره که با کنار هم قرار گرفتنشون یه معنی می سازه. مثلا یه نما که یه کاسه سوپ رو می بینیم و بعدش چهره یه آدم رو می بینیم. باید بفهمیم که این به معنی گرسنگیه! اما الان دیگه سینما از نماد و نشانه فاصله گرفته و می خواد خیلی مستقیم تر قصه ها رو برای بیننده تعریف کنه.

2. دکوپاژ به شیوه مسترشات

مهمترین نوع از انواع دکوپاژ در سینما، دکوپاژ فیلم بر اساس مسترشات هست. شیوه شات بای شات چرا خیلی مورد توجه نیست!؟ چون توش جغرافیا نقشی نداره و بیننده چیزی از جغرافیای صحنه نمی فهمه. در حالی که بیننده ها با جغرافیای صحنه فیلم رو درک می کنن. اما توی شیوه مسترشات اولین چیزی که کارگردان به بیننده نشون می ده، جغرافیای صحنه ست.

یه مثال برای شیوه دکوپاژ فیلم بر اساس مسترشات

سعی کن چیزی که اینجا بهت می گم رو کاملا تصور کنی. یه صحنه از یه فیلم رو می بینی که دو نفر پشت یه میز، توی یه کافه نشستن. مرد سمت راست میز و زن سمت چپ میز. حالا که چند ثانیه این صحنه رو ببینی می فهمی که مرد دیگه سمت راسته و زن سمت چپ. حالا اگه فقط مرد رو ببینی که به سمت چپ کادر نگاه می کنه، یعنی به زن نگاه می کنه. اگه زن رو ببینی که به سمت راست نگاه می کنه، یعنی به مرد نگاه می کنه. حالا اگه یه لحظه مرد سمت چپ رو نگاه کنه، می گی آها! این داره دنبال یه چیزی می گرده!

می دونی چرا اینقدر سریع صحنه رو درک کردی!؟ چون جغرافیای صحنه برات واضح بود. این شیوه دکوپاژ فیلم بر اساس مسترشات هست که سعی کردم خیلی خیلی خلاصه بهت یاد بدم. آخرین نکته رو هم همین الان بهت می گم. یکی از انواع دکوپاژ در سینما که سینمای ایران کاملا بر اساس این شیوه ست، شیوه مسترشات هست.

یه پیشنهاد طلایی برای پرواز با سرعت جت!

برای آموزش انواع دکوپاژ در سینما و تخصص توی دکوپاژ فیلم یه پیشنهاد ویژه برات دارم. اگه می خوای خیلی ساده و بدون حتی یک خط مطالعه اضافه و دیدن ویدیو و کلاس آموزشی رفتن، روی دکوپاژ فیلم با قدرت مسلط بشی، دوره دکوپاژ فیلم برای خود تو طراحی شده. این دوره توی 10 جلسه با تمرین و چک لیستهای آموزشی، بهت کمک می کنه که با سرعت جت به سمت دکوپاژ فیلمت پرواز کنی. پس روی تصویر زیر کلیک کن.

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 10

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد