برنامه آموزش سینما
4.8
(13)

برنامه کارگردان یعنی کاری که کارگردانها باید انجام بدن که همیشه به روز باشن و روز به روز پیشرفت کنن! اگه به گفته درسهای آموزش سینما، فیلمسازی و کارگردانی رو یه کار سرگرم‌کننده بدونین، اصلاً اشتباه فکر نکردین! چون فیلمسازی و دیدن فیلم، سرگرمی هستن! ولی خُب همه چیز، سرگرمی نیست! درسته اولین هدف سینما سرگرمیه، اما بعد از سرگرمی باید به فکر معنی و مفهوم باشین!

پس اگه سینما فقط و فقط سرگرمی باشه، شما می‌تونین بدون در نظر گرفتن هدف و مسیر و برنامه کارگردان، همچنان به کارتون ادامه بدین! مطمئن هم باشین که نبود هدف و برنامه کارگردان، آسیبی بهتون نمی‌زنه!

اما اگه با آموزش ما همراه باشین، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم فیلمسازی رو به‌عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده مطلق در نظر نگیرین!

هرچند فیلم همیشه باید برای مخاطب سرگرم‌کننده باشه، اما شما باید به فیلمسازی مثل داشتن یک کارخانه نگاه کنین! درست مثل یک تولیدی بزرگ که سرگرمی و آگاهی تولید می‌کنه! پس به برنامه کارگردان نیاز دارین.

شما برای داشتن اون کارخونه و تولیدی نیاز به هدف و برنامه کارگردان دارین! آموزش امروز ما، آموزش فیلمسازی به زبان ساده هستش، اما از یه زاویه‌ی دیگه!

پس اگه می‌خواین یه کارگردان مؤثر باشین، باید هدف و برنامه‌ای داشته باشین! اما در حقیقت برنامه کارگردان چه بخش‌هایی باید داشته باشه؟ از همین حالا بدونین که یه کارگردان باید ۳ کار رو تو برنامه کارگردان شدن روزانه ش داشته باشه!

۱- توی کلاس درس سیارِ خودتون ثبت‌نام کنین!

معنی این جمله چیه؟ کلاس درس سیار! اون هم برای سینما! بله دقیقاً! بذارین در موردش بحث کنیم!

آموزش سینما، همون چیزیه که از زندگی یه کارگردان اصلاً جدا نمی‌شه! این مسئله اصلاً ربطی به میزان دانش و آگاهی و میزان تجربه‌ی اون کارگردان نداره! یه کارگردان باید همیشه و هر روز با دنیای دور و برش، دوباره آشنا بشه! مثل نوزادی که به دنیا میاد باید جستجوگر باشه!

اما آموزش سینما برای یه کارگردان باید چه بخش‌هایی داشته باشه؟ چون کارگردان‌ها وقت زیادی ندارن یا اگه وقت هم داشته باشن باید وقتشون رو توی جاهای دیگه‌ای صرف کنن! پس آموزش‌های کارگردان باید آموزش به روش یه قاچ پیتزا باشه که توی یه آموزش دیگه در موردش بحث کردیم!

اما به‌طور خلاصه باید بگیم که آموزش‌های یه کارگردان سینما باید کوتاه، لحظه‌ای و گیرا باشه! که کارگردان بتونه توی یک لحظه که توی بالکن مشغول نوشیدن یه فنجون قهوه است، یه نکته‌ی مؤثر و مفیدی هم یاد بگیره!

ابزار آموزش یه کارگردان سینما هم باید تو دسترسش باشه! اون کارگردان نمی‌تونه همیشه یه استاد سینما رو با خودش به این‌طرف و اون‌طرف ببره! در ضمن بهتره از همه‌ی انواع آموزش‌ها استفاده کنه! یعنی هم آموزش‌های خوندنی، هم شنیدنی و هم دیدنی! که هم چیزی یاد بگیره و هم حواس ۵ گانه‌ش همیشه حساس و قوی باقی بمونن!

مورد بعدی هم اینه که یه کارگردان سینما باید پذیرای آموزش باشه! بارها دیدیم کسی که هنوز هم یه پلان فیلمبرداری نکرده، ادعا می‌کنه که من چرا باید بشینم و الفبای سینما رو یاد بگیرم؟! خُب واضحه اگه شما پذیرای آموزش نباشین، واقعاً کمی سخته که به هدفتون برسین!

۲- هر روزه تولید کنین!

به نظرتون به کی می‌گن کارگردان سینما؟! اگه به جواب درست این سؤال برسین، می‌فهمین که چرا بیشتر افراد علاقه‌مند به سینما و فیلمسازی، تو عمرشون یه فیلم هم نمی‌سازن!

درست حدس زدین، کارگردان سینما یعنی کسی که داره فیلم می‌سازه! یه کارگردان سینما هر روز یه چیزی می‌سازه!

به گفته‌ی آکیرا کوروساوا (کارگردان ژاپنی) «یک سینماگر یا در حال نوشتن است یا فیلمبرداری و یا تدوین، اگر حوصله‌ی نوشتن را نداشته باشد و یا نخواهد تدوین کند، باید حداقل هر روز صحنه‌ای را فیلم‌برداری کند!»

بله دقیقاً درسته! بعد از آموزش، مورد مهمی که یه کارگردان سینما باید توی طول روز انجام بده تولیده! حتی اگه فقط با گوشی موبایلش از اتاقش فیلمبرداری کنه!

تجربه‌ی یه آشپز از کجا میاد؟! از بین همه‌ی غذا سوختن‌هاش! پس واضحه که یه آشپز باید هر روز آشپزی کنه و یه چیزی بسوزونه! تا درنهایت آشپزی را یاد بگیره! یه کارگردان سینما هم هر روز باید یه چیزی بسوزونه تا دست‌پختش درست بشه!

پس اگه هر روز آموزش و فیلمبرداری توی برنامه کارگردان داشته باشین، می‌تونین خیلی امیدوار باشین که برین توی رده‌ی بالای سینماگران! ولی مورد سوم برنامه کارگردان هم مهمه که تکمیل‌کننده‌ی دو مورد اول و دومه!

۳- لاک غلط‌گیر رو بردارین!

حالا که شما هر روزه، هم آموزش می‌بینین و هم تولید می‌کنین، باید به فکر سروشکل دادن به این دو مورد هم باشین! بذارین ساده‌تر بگیم! شما هر روز آموزش می‌بینین و یه پلان هم فیلمبرداری می‌کنین!

خُب؟ کار به اینجا ختم نمی‌شه! باید بپرسین من کارم رو درست انجام‌ دادم یا نه؟! اینجاست که به‌جای پاک‌کن، باید به فکر لاک غلط‌گیر بیفتین! یعنی شما هیچ وقت نباید اشتباهاتتون رو پاک‌کنین! باید روی اشتباهاتتون رو بپوشونین که فقط از دید بقیه مخفی بشه، نه از دید خودتون!

شما باید همیشه اشتباهاتتون رو ببینین و فراموش نکنین که کجا و چطور مرتکب اشتباه شدین! بازهم اگه ساده‌تر بگیم یعنی آموزش همه روزه‌ی شما باعث می‌شه که توی فیلمبرداری پیشرفت کنین و هر روز نسبت به دیروز دانش و تجربه‌ی بیشتری کسب کنین!

اما آخر هر روز باید بشینین و تولیدتون رو مرور کنین! باید از خودتون بپرسین که آیا تونستین از پس‌کارتون بربیاین؟! آیا اشکالاتی داشتین یا نه؟! این باعث می‌شه که هر روزه شما اشکالات و ضعفتون رو هم شناسایی کنین و اون‌ها رو اصلاح کنین!

در آخر این مطلب آموزش فیلمسازی به زبان ساده باید بگیم که کار شما به‌عنوان کارگردان سینما هر روزه شامل ۳ بخشه!

1- اول اینکه باید آموزش فیلمسازی ببینین! باید آموزش‌ها رو بخونین و بشنوین و ببینین! مطمئن باشین آموزش نجاتتون می‌ده!

2- دوم اینکه باید هر روز حداقل یه پلان فیلمبرداری کنین! حتی با دوربین موبایل توی اتاقتون!

3- سوم اینکه باید اشتباهاتتون رو پیدا کنین و ازشون یاد بگیرین! یاد بگیرین که فردا دوباره همین اشتباه رو انجام ندین!

حالا سوال ما از شما

شما مورد دیگه ای به ذهنتون می رسه!؟ خیلی ساده ست! یه فیلمساز توی اوایل کارش باید یه برنامه داشته باشه. این برنامه ای که ما توی فیلم بساز به شما پیشنهاد کردیم از 3 برنامه معتبر بین المللی استخراج شده! یکی از این برنامه ها متعلق به مدرسه فیلم و هنر وایمار هستش که سال 2012 تصویب شده! حالا شما هم پیشنهاد بدین و به ما کمک کنین که این برنامه رو خیلی موثرتر کنیم و با هم این مسیر رو خیلی ساده تر کنیم! نظرتون رو همین پایین توی قسمت نظرات بنویسین که با اسم خودتون منتشر بشه! 🙂

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا: 13

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

15 دیدگاه برای “برنامه‌ کارگردان برای آموزش سینما + 1 سوال از شما!

  1. مبینا شهرآبادی گفته:

    خیلی ممنون بابت مطالب خوبتون که نه تنها به ما آموزش میده بلکه انگیزه هم بهمون میده. دمتون گرم.

  2. omidmalex گفته:

    یه کارگردان علاوه بر اموزش دیدن،فیلم ساختن و به دنبال اشتباهاتش گشتن ،باید کتاب خوندن رو فراموش نکنه، کتاب در مورد روانشناسی، زیبا شناسی، اجتماعی و…

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      بله مطالعات بینارشته ای توی شاخه “آموزش” قرار می گیره
      آموزش دیدن فقط تکنیک سینما نیست، تحلیل و شناخت از فرم و مباحث بینارشته ای مثل فلسفه و جامعه شناسی و تاریخ هنر و …

  3. سینا بخشی گفته:

    سلام میتونین یه اموزش بزارین توی ساستتون راجع به دروربین های مناسب برای ساخت فیلم کوتاه هم از نظر قیمت و راحتی کار هم از نظر نتیجه کیفی؟؟؟ اسم چندتا دوربینو بگین و بررسیشون کنید.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      همه دوربین های DSLR (ترجیحا فول فریم) برای ساخت فیلم های کوتاه کم بودجه مناسب هستن البته به شرط استخدام یه فیلمبردار خیلی خوب

        • تیم فیلم بساز گفته:

          سلام به شما
          ویژگی های خیلی زیادی باید داشته باشه که تو یه جواب نمی گنجه
          آموزشی رو در آینده در مورد شغل فیلمبردار منتشر می کنیم

  4. مهبد محسنی گفته:

    میخواستم بدونم یعنی کسی که الفبای سینما رو تازه شروع به یادگیری کرده هم باید روزی یه شات بگیره؟؟؟
    و برای مثال باید از چیزایی که یاد گرفته رو تمرین کنه مثله نما ها و زاویه دوربین و…

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      بله حتما همینطوره، اتفاقا کسی که تازه شروع کرده باید بیشتر این کار رو بکنه
      مثل آشپزی که تازه کاره و هر روز باید یه غذایی رو بسوزونه که بعد از مدتها بتونه بدون اشکال یه غذا رو استاندارد بپزه!

  5. مصطفی ذاکرپرستی گفته:

    ممنون بابت اطلاعات مفید و کاملا کاربردی که ارائه میدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد