درآمد ساخت فیلم کوتاه
4.4
(29)

اشتباه بزرگی که خیلی از فیلمسازهای جوان می‌کنن اینه که هرگز به فکر درآمدزایی از فیلم کوتاه نیستن. درآمد ساخت فیلم کوتاه می‌تونه کاری کنه که شما فیلمهای بعدی‌تون رو خیلی زود بسازین و درگیر جذب سرمایه نباشین، چون مهم‌ترین سرمایه شما، زمان و انگیزه شماست. پس حتما می‌دونین باید کاری کنین که دغدغه مالی‌تون باعث نشه که زمان و انگیزه‌تون نابود بشه.

راه‌های مختلف درآمد ساخت فیلم کوتاه

شاید با خودتون فکر کنین که ساخت فیلم کوتاه فقط هزینه داره، نه درآمد! اما اینجا بهتون ثابت می‌کنیم که با ساخت فیلم کوتاه هم می‌تونین درآمد داشته باشین. در ضمن خیلی از فیلمسازها با درآمد ساخت فیلم کوتاه زندگی می‌کنن! عجیبه، ولی خُب واقعیت داره. البته قبل از هر چیزی یادتون باشه که ما داریم در مورد فیلمسازهایی صحبت می‌کنیم که روز به روز آموزش می‌بینن و پیشرفت می‌کنن. پس پیشفرض ما کارگردانهایی هستن که آموزش کارگردانی می‌بینن و توی کارشون تخصص دارن.

حالا ما بهتون راه‌های مختلف درآمد ساخت فیلم کوتاه رو معرفی می‌کنیم.

1. فروش فیلم به تهیه کننده

یکی از راه‌هایی که ساخت فیلم کوتاه می‌تونه برای شما درآمد و سود داشته باشه اینه که تهیه کننده پیدا کنین. در واقع حتما از خودتون می‌پرسین که خُب مگه تهیه کننده قبل از فیلم نباید بودجه فیلم رو تامین کنه!؟

اما خُب باید بدونین توی کشور ما ایران، خیلی وقتها فیلمسازها با بودجه خودشون فیلم رو می‌سازن و بعد فیلم رو به تهیه کننده می‌فروشن. اینجوری می‌تونین که هزینه ساخت فیلم‌تون رو به اضافه دستمزد کارگردانی از تهیه کننده بگیرین.

یه مثال:

مثلا اگه بودجه ساخت فیلمتون 50 میلیون تومان بوده، به تهیه کننده بگین که بودجه ساخت فیلمتون 100 میلیون تومان بوده. اغلب توی ایران تهیه کننده با 70 درصد هزینه فیلمتون موافقیت می‌کنه، اینجوری دستمزد شما 20 میلیون تومانه! (رقم‌ها فقط برای مثاله) البته این تشویق به کلاه‌برداری نیست، این شیوه به خاطر اینه که خیلی به حساب و کتاب عوامل دقت نمی‌شه و به حقوقشون احترام گذاشته نمی‌شه. پس کارگردان رو یکی از عوامل در نظر می‌گیرین و پولتون رو توی کل هزینه ها حساب می‌کنین. بر اساس اصل قانون مولفین آثار هنری، این شیوه محاسبه قانونی و شرعی بوده و هیچ ممانعتی برای طرفین نداره.

2. جشنواره ها

هیچ می‌دونین بزرگترین منبع درآمد ساخت فیلم کوتاه، جشنواره ها هستن!؟ جشنواره ها قبلا بودجه کوچیکی به همه کارگردانهای شرکت کننده می‌دادن، اما الان اینطور نیست. در عوض جایزه های جشنواره ها خیلی چشمگیره، در ضمن این جایزه ها به دلار هستن!

پس حواستون باشه اگه توی همه جشنواره های درجه یک و دو شرکت کنین، حتما اتفاقات خوبی براتون می‌افته. پس فرصت شرکت توی جشنواره ها رو از دست ندین و روی چیزی تعصب نداشته باشین.

3. مشاوره ساخت فیلم کوتاه

مگه شما یه فیلم نساختین که می‌خواین ازش کسب درآمد کنین!؟ خُب به جز دستمزدی که از تهیه کننده می‌گیرین، مشاوره هم می‌تونه یه راه کسب درآمد ساخت فیلم کوتاه باشه.

حتما با خودتون می‌گین که من هیچ تجربه‌ای برای مشاوره ندارم. به این نکته توجه کنین که خیلی از علاقه‌مندان هستن که می‌خوان فیلم بسازن و آموزش هم دیدن، اما راه و چاهش رو بلد نیستن. یعنی تکنیک رو بلدن، اما از ساخت فیلم کوتاه می‌ترسن.

یه مثال:

کارگردان تازه کاری که به صورت تئوری همه سینما رو بلده، اما هنوز فیلم نساخته، یه قدم از شما عقب‌تره! چون شما فیلم ساختین و تجربه هایی توی همین فیلم کسب کردین. خیلی از این کارگردانهای تازه کار دنبال مشورت گرفتن از کسایی هستن که خودشون اون کار رو انجام دادن.

همیشه یادتون باشه مشاورها به کسانی مشورت می‌دن که سطحشون از خودشون پایین‌تره، پس اینطوری مشاوره شما برای کسی که فیلم نساخته مثل یه صندوق گنجه!

یه نکته:

اگه به 70 درصد تیتراژ فیلمهای چند سال اخیر دقت کنین، می‌بینین که مشاوره عنصر ثابت این تیتراژهاست. توی سالهای قبل اصلا مشاوره جدی گرفته نمی‌شد. پس حالا وقتشه!

یه نکته طلایی:

البته اگه توی هیچ کدوم از این راه ها موفق نشدین، بزرگ‌ترین و آینده‌دارترین درآمد ساخت فیلم کوتاه، اعتباره! اگه بخواین در آینده فیلم بلند بسازین و وارد سینمای حرفه‌ای بشین، این اعتبار به کمکتون میاد.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 29

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد