دکوپاژ فیلم یعنی چه
4.3
(53)

دکوپاژ فیلم یعنی چه!؟ کسانی که دنبال آموزش مقدماتی کارگردانی هستش، شاید این سوال رو خیلی از خودشون پرسیدن یا خیلی در موردش جستجو کردن. اما شاید به جواب خیلی دقیقی نرسیدن!

خُب ما توی این آموزش بهتون می گیم که دکوپاژ فیلم یعنی چه!؟ یعنی توی 3 قدم کاملا درک می کنین که دکوپاژ در سینما یعنی چی!؟ البته در مورد جزئیات دکوپاژ و بخش های اصلی دکوپاژ در سینما (مثل اندازه نماها در کارگردانی، ترکیب بندی سینما و …) بعدا صحبت می کنیم.

اگه بخوایم خیلی ساده در مورد دکوپاژ در سینما صحبت کنیم می گیم یه کارگردان وقتی یه فیلمنامه رو انتخاب می کنه، میاد و اون فیلمنامه رو برای فیلمبرداری آماده می کنه. در واقع اون کارگردان اون فیلمنامه رو دکوپاژ می کنه.

حالا توی 3 قدم بهتون می گیم آموزش دکوپاژ فیلم یعنی چه!؟

1- دکوپاژ فیلم یعنی چه!؟ یعنی قیچی رو برداریم!

حتما می دونین که فیلمهای سینمایی حداقل 75 دقیقه هستن. این 75 دقیقه یه استاندارد جهانیه که فیلمهای سینمایی نمی تونن کمتر از اون باشن. این به دلیل محدودیتهای سانسهای نمایش سینماها هستش و موارد فنی دیگه که به درد ما نمی خوره!

خُب اگه کارگردان بخواد اون 75 دقیقه رو پشت سر هم فیلمبرداری کنه اصلا امکان پذیر نیست. (استثناها رو ول کنین!) چرا نمی تونه!؟

فرض کنین توی فیلمی که صحنه اولش توی خونه فیلمبرداری می شه و صحنه بعد از اون توی 6 خیابون بالاتر فیلمبرداری می شه. خود حمل و نقل عوامل به مکان دوم یه روز کار می بره! فیلمها عوامل و ابزار مختلفی برای فیلمبرداری دارن که باید همگی حضور داشته باشن که فیلمبرداری انجام بشه.

پس کارگردان میاد و اون فیلمنامه رو تیکه تیکه می کنه و هر تیکه رو توی یه روز فیلمبرداری می کنه. پس اولین جواب به این که دکوپاژ فیلم یعنی چه اینه که کارگردان برای اینکه فیلمش رو بسازه باید اون رو توی قسمتهای مختلف فیلمبرداری کنه. چون همه فیلم رو نمی شه با هم فیلمبرداری کرد.

2- دکوپاژ فیلم یعنی چه!؟ یعنی پول و زمان رو دور نریزیم!

خُب مگه نگفتیم که نمی شه یه فیلم رو پشت سر هم فیلمبرداری کرد!؟ این یه دلیل دیگه هم داره. کارگردان داره یه کار هنری انجام می ده، پس باید برای قسمتهای فیلمش برنامه ریزی کنه و روی برنامه ش تمرکز کنه که بتونه به درستی اون کار رو انجام بده.

فرض کنین می خواین یه فیلم بسازین، چه کوتاه و چه بلند! حالا برای فیلمبرداری اون فیلم باید برای قسمتهای مختلف فیلمتون برنامه هایی داشته باشین که بتونین بیننده رو جذب کنین. بیننده ها پای هر فیلمی نمی شینن.

پس کارگردان با دکوپاژ فیلم یه کار مهم انجام می ده! کارگردان تصمیم می گیره که برای قسمتهای مختلف چیکار کنه که بتونه بیننده رو جذب کنه!

مثلا کارگردان با دکوپاژ فیلم به عوامل می گه امروز توی این صحنه دوربین کجاست و کدوم قسمت از فیلم رو فیلمبرداری می کنیم.

پس جواب بعدی به سوال دکوپاژ فیلم یعنی چه اینه که دکوپاژ برای کارگردان برنامه ریزی می کنه و می گه چه روزی چه قسمتی باید ضبط بشه و اون قسمت نیاز به چه چیزهایی داره! با این کار هم زمان تولید و فیلمبرداری کمتر می شه و هم هزینه های فیلمبرداری پایین میاد.

فرض کنین که یه بازیگر گرون رو بخواین برای فیلمتون انتخاب کنین. اون بازیگر برای لحظه به لحظه حضورش توی فیلم شما پول می خواد. یعنی اگه شما 10 روز با اون کار داشته باشین هزینه ش خیلی پایین تر از زمانی هستش که باهاش 30 روز کار داشته باشین.

پس دکوپاژ در سینما می گه که چند روز با اون بازیگر کار داریم و چند روز لوکیشن مورد نظر رو می خوایم و هزینه ها به همین سادگی برآورد می شه و پایین میاد.

3- دکوپاژ فیلم یعنی چه!؟ یعنی اشتباهات کارگردان رو از بین ببریم!

فکر کردین که سوال دکوپاژ فیلم یعنی چه چرا اینقدر پرسیده می شه!؟ چون کارگردانها می دونن که با دکوپاژ فیلم می تونن اشتباهات فنیشون رو به صفر برسونن. (البته اگه دکوپاژ رو بلد باشن!)

فرض کنین یه کارگردان دکوپاژ بلد نیست و به صورت کاملا حسی می ره سر صحنه! مثل این می مونه که پیانیست نواختن پیانو بلد نباشه و بره توی یه ارکستر بزرگ و بخواد اونجا کار کنه! مگه امکان داره!؟ پس کارگردان بدون دکوپاژ اصلا کارگردان نیست! مهمترین و پولسازترین کار کارگردان دکوپاژه! فکر کردین کارگردانها بابت چه چیزی پول می گیرن!؟ شاید بگین به خاطر هنرشون و اینکه می تونن فیلمی بسازن که همه جذب اون بشن، شما دقیقا دارین به دکوپاژ در سینما اشاره می کنین!

پس جواب بعدی که می شه به این سوال داد که دکوپاژ یعنی چه اینه که دکوپاژ یه کاریه که باعث می شه کارگردان قبل از فیلمبرداری اشتباه کنه، چون سرصحنه فیلمبرداری جای اشتباه کردن نیست! حتما یادتون هست که فیلمبرداری کلی هزینه و عوامل داره، پس نمی شه اشتباه کرد. چون هم عوامل خسته می شن و اعتبارتون از دست می ره و هم پولتون به باد می ره!

حالا احتمالا شما کارگردان فیلم کوتاه هستین و یا می خواین آموزش مقدماتی کارگردانی ببینین. دکوپاژ توی فیلم کوتاه یه تفاوتهای کوچیکی داره. مهمترین تفاوتی که دکوپاژ فیلم کوتاه با دکوپاژ فیلم بلند داره اینه که توی فیلم کوتاه شما به هر حال امکان اشتباه بیشتری دارین! امکان تجربه کردن دارین، پس می تونین توی مرحله دکوپاژ آموزش هم ببینین! یعنی از کاری که می کنین درس بگیرین و برای فیلمهای بعدی تون از درسهایی که می گیرین استفاده کنین.

یه بازی!

حالا می خوایم یه بازی انجام بدیم! شما که این آموزش رو دیدین، حالا می دونین که چرا ما دکوپاژ می کنیم. اما خُب خیلی جواب های دیگه ای هم می شه به این سوال داد که ما اینجا در موردش صحبت نکردیم. شما یکی از اون جوابها رو بنویسین و در مورد یکی از جواب های نوشته شده نظر بدین! البته باید سعی کنین این جواب رو جذاب، کمیک و با مزه بگین!

این بازی می تونه هم خیلی ما رو با نظر همدیگه آشنا کنه و هم می تونه بگه کی بیشتر بلده و کی خیلی خفن تره! پس همین الان یه جواب دیگه بنویسین و در مورد یه جواب دیگه نظر بدین!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 53

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

28 دیدگاه برای “دکوپاژ فیلم یعنی چه!؟ به همراه یه بازی

  1. سید نوید میرزایی گفته:

    سلام و خسته نباشید، خدمت سایت محترم فیلم بساز.
    سوالی که بنده داشتم، این هستش که برای دکوپاژ کردن صحنه ها، نویسنده و فیلمبردار هم می توانند به کارگردان کمک کنند یا فقط مختص کارگردانه؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و سپاس از شما
      طی مرحله پیش تولید که کارگردان بدون حضور عوامل در حال طراحی و دکوپاژ هست طبیعتا کار مال خود کارگردانه
      اما طی مرحله تولید و زمانی که در حال ضبط فیلم هستیم قاعدتا اجرا بر عهده فیلمبرداره و زمانی که کارگردان ازفیلمبردار نظر بخواد فیلمبردار بهش کمک می کنه
      اما فراموش نکنین که دکوپاژ کار کارگردانه و همه استایل و اعتبار کارگردان به فرم دکوپاژی اون مربوطه

  2. امیررضا شهرآبادی گفته:

    سلام
    به نظرم دکوپاژ یجور دفتر برنامه ریزی ماننده برای کارگردان که یادش نره چه کارهایی رو قرار سر هر صحنه انجام بده.

  3. omidmalex گفته:

    دکوپاژ یکی از مزیتاش اینه که وقتی برگه دکوپاژ شده رو تو دستمون میگیریم ببینیم که نما که قراره بگیریم خوبه!!
    اگه بدون دکوپاژ بریم جلو ممکنه که اندازه نمامون تغییر کنه ،جای دوربین و…

  4. Dakm گفته:

    یا چگونه از یه صحنه مثلا یه خونه میبرنشون به یه صحنه در رستوران با چه وسیله ای چگونه

  5. نریمان گفته:

    سلام به فیلم بساز
    من ساخت فیلمم از ۲۰ /۲/۹۹ شروع کردم. راسی سایت شما عالیه ممنون

    • فرشاد فرهادپور گفته:

      تو هر کاری دکوپاژ کردن وجود داره، ساختمان سازی، بنایی، موتور سازی و…. اما اینکه کارگردان هم از خلاقیت بالایی برخوردار باشه و نه فقط دکوپاژ بلد باشه، مثال موتور سازی که بتونه هنگام گیر کردن در مواقع خاص با حرکتی جدید مشکل رو رفع کنه.
      پیج بسیار خوبی دارید، بنده بازیگر تئاتر و فیلمساز هستم و چند وقتی روی آوردم به ساختن فیلم کوتاه برای اینستاگرام

  6. چکو جهینی گفته:

    دکوپاژ ، به تصویر کشیدن صحنه هایی که در واقعیت چشم اوی اون رو میبینه هست، یعنی شما یه بچه رو در نظر بگیرید که داره از خیابان رد میشه، حالا ما فیلممون رو میتونیم از نگاه یک نظاره گر، خود بچه، یا راننده ماشین در نظر بگیریم، حالا دکوپاژ به این بستگی داره که میخوایم از نگاه کی این ماجرا رو به تصویر بکشیم،حالا هرچیزی که اون میبینه میشه دکوپاژ مون

  7. علی رضایان گفته:

    فیلمبردار یکی از فیلم های اولیه ام روز سوم کار به من گفت: “من که نمی توانم اینطور کار کنم. وقتی که سر صحنه می آیم باید بدانم نور کجا قرار می گیرد. چیزی که من می خواهم یک نقشه روی کاغذ است.” من چنین چیزی نداشتم و برای همین تمام شب به اجرای این طرح مشغول شدم. برنامه ام برای اولین سکانس نمایی نزدیک بود از شخصیت اصلی فیلم، اما وقتی رسیدم واضح بود که بازیگر برای ایفای نقش در آن حالت مناسب نیست؛ برای همین، در جا تصمیم گرفتم همه نقشه را عوض کنم. فیلمبردار قبل از این، از نقشه راضی بود، اما بعد برگشتیم سرجای اولمان. روشن بود که من هیچگاه نخواهم توانست با توسل به چنین سندی فیلم بسازم. توجه من بیشتر به احساسات خودانگیخته هنرپیشه سرصحنه و در برخورد با دیگران است تا دکوپاژ دقیق صحنه ها و جایگیری درست ابزار کار. فیلمنامه شالوده ای است که بر روی آن سازه ها قرار می گیرند. مواظب محدودیت های ناشی از تعلقتان به یک نوشته باشید.
    سر کلاس با کیارستمی – پال کرونین

  8. سارایا گفته:

    دکوپاژ میشه هر آن چه توی برگه هایی نوشته میشه و همه چیزها توی آن نوشته میشه زاویه دوربین ها لنزها و همه چیزها

    • hana گفته:

      بله دکوپاژ همه چی هست که توی برگه های دکوپاژ هست حتی نور ها و بازی ها

  9. امیرحسین زارع رهورد گفته:

    من خودم سر ساختن فیلم اول کوتاهم دارم به این نتیجه میرسم که دکوپاژ برای کسی که هم نویسنده هستش و هم کارگردان، کمک میکنه بفهمه اصلا ما به ازای تصویری فیلمنامش قابل ساخت هست یا نه.
    همچنین باعث میشه آدم از قبل زاویه ها و نماها رو معلوم کنه و توی جزئیات گیر نکنه

    • حمید گفته:

      در پاسخ به امیرحسین زارع:
      دقیقا من هم مشکل داشتم در اولین فیلم که آیا می شود این فیلمنامه را تصویر کرد یا نه هرچند بعضی جا ها آدم تا زمان ضبط نمی تواند تشخیص درستی به کار ببرد

  10. محمدمهدی گفته:

    سلام
    دکوپاژ یه جورایی مثل چارت درسیه
    به ما میگه تو هر مقطعی باید چه درسی بخونیم
    حالا اگه یه درسی رو نتونیم پاس کنیم بقیه درسا هم تحت تاثیر قرار می‌گیرن

    • Dakm گفته:

      خدا خیرتون بده اگه شما نبودین من همین چیزهایی که بلدم رو بلد نبودم…فقط ببخشید یه سوال..چجوری عوامل صحنه رو جابه جا میکنن؟

        • Dakm گفته:

          مثلا چگونه به بازیگران میگن که بیاید سر این صحنه یا چجوری میارنشون

          • تیم فیلم بساز گفته:

            برای فیلم بلند پروداکشن خیلی پیچیده تر و بزرگتره و بودجه های بیشتری هم در نظر گرفته می شه برای حمل و نقل
            اما راه های خیلی ساده ای داره برای فیلم کوتاه
            یکی از اون راه ها استفاده از اتومبیل یکی از دوستان هست و یا استفاده از اتومبیل یکی از عوامل که می تونین باهاش مذاکره کنین و دوستانه باهاش در میون بذارین و مثلا بگین من پول بنزین امروز تو رو تامین می کنم تو کمک کن توی حمل و نقل
            اگه شما فیلم اولی هستین و تا حالا تجربه زیادی ندارین از مدرسه مبانی سینما استفاده کنین
            همه مباحث پایه ای رو به دقت بهتون آموزش می ده از انتخاب فیلمنامه تا طراحی پُستر برای فیلم
            از این لینک می تونین ببینین: https://filmbesaz.com/mabani

  11. امید گفته:

    به نظرم دکوپاژ مثل ادرس میمونه که باید طبق اون راه بریم.
    یکی از ویژگی های دکوپاژ اینه که میتونیم هر چقدر که دلمون بخواد اونو تغییر بدیم و به نتیجه مطلوب برسیم.
    ممنون از سایت فیلم بساز

  12. reza گفته:

    سلام.
    فکر کنم یکی دیگه از کارایی های دکوپاژ اینه که،دیگه کارگردان سرگردان و دستپاچه نیست،چون دکوپاژ مثل یه نقشه ی راه میمونه که باید طبق همون راهی که مشخص کردی پیش بری و دیگه ترس و دلهره ای بابت اشتباه رفتن راه،نداری.
    اما وقتی بدون دکوپاژ بری سر صحنه،پر از استرسی و سرگردان و دستپاچه ای و به چه کنم چه کنم میفتی و در آخر راهت رو اشتباه میری و گند میزنی به فیلنامه.

    • فلورا نوبخت گفته:

      به نظر من اگر دکوپاژ هم داشته باشیم استرس داریم امّا می شود استرس را کنترل کرد نه به کُل استرس را حذف کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد