کارگردان های تازه کار
3.7
(10)

کارگردان های تازه کار باید چه مسیری رو پیش برن؟ یعنی کسانی که می خوان آموزش مقدماتی کارگردانی ببینن، باید چیکار کنن؟! خیلی از دوستان عزیز می گن که چرا ما توی فیلم بساز انقدر می گیم که آموزش کار با دوربین برای کارگردان های تازه کار واجبه! دوستان عزیز تازه کار ما می گن کارگردان که فیلمبردار نیست. می گن که خُب ما به عنوان کارگردان به فیلمبردار می گیم که چه کاری انجام بده و فیلمبردار موظفه اون کاری که ما می خوایم رو انجام بده!

حلقه گمشده!

کارگردان های تازه کار همیشه با مشکلات زیادی سر و کار دارن. این مشکلات توی جاهای مختلف کارشون وجود داره. از پیدا کردن ایده و فیلمنامه و عوامل تا پیدا کردن لوکیشن و بودجه!

این نکته رو همین الان درک کنین که ما به عنوان کارگردان موظفیم یه سری چیزها رو بلد باشیم. کارگردان های تازه کار و با تجربه فرقی ندارن!

اما کارگردانهای تازه کار عزیز یه چیزهایی رو فراموش می کنن. زنجیره فیلم ساختن یه سری حلقه داره که حتی اگه یکی از اونها نباشه، فیلم ما به سرانجام نمی رسه! یکی از مهمترین حلقه های فیلمسازی، شناخت ابزاری هستش که داریم باهاشون کار می کنیم. پس مراقب این حلقه ها باشین!

یه داستان کاملا واقعی!

سالها قبل که مشغول ساخت یه فیلم برای یکی از درسهامون بودیم، یه اتفاقی افتاد! کارگردان اون فیلم، با دکوپاژ کامل سرصحنه حاضر می شد و همه چیز رو به راه بود.

یعنی دوست عزیز کارگردان همه چیز رو بلد بود و کارش رو به خوبی انجام داده بود. اما وقتی به فیلمبرداری صحنه ای رسیدیم که خیلی براش مهم بود، یه جای کار می لنگید!

کارگردان های تازه کار توجه کنن! اون صحنه نیاز به عمق میدان زیادی داشت، اما کارگردان که تصویر رو توی مانیتور می دید از اندازه عمق میدان راضی نبود. به فیلمبردار گفت: این عمق میدانی نیست که من می خوام! لطفا چیزی که من طراحی کردم رو فیلمبرداری کن!

فیلمبرداری که همراهی نمی کرد!

وقتی که کارگردان به فیلمبردار گفت من عمق میدان بیشتری می خوام، فیلمبردار با اطمینان بهش می گفت که توی این شرایط عمق میدان بیشتر رو نمی شه فیلمبرداری کرد!

کارگردان می دونست عمق میدان چیه! اون همه چیز رو طراحی کرده بود، اما چیزی که می خواست توی فیلم دیده بشه، انجام نمی شد.

البته این نکته رو هم بدونین که امکان ساخت اون عمق میدان وجود داشت، اما بنابر قانون نانوشته ای که وجود داره، فیلمبردار می خواست بگه من بلدم! تو بلد نیستی، پس حرف نزن!

عکاسی که همراهی کرد!

توی صحنه اون فیلم، عکاس خوبی وجود داشت که خیلی همراهی می کرد. بعضی کارهایی که حتی وظیفه اون نبود رو انجام می داد. کارگردانهای فیلمهای کوتاه و مستقل می دونن، که بودجه اجازه نمی ده تعداد زیادی از عوامل رو سرصحنه حاضر کنیم! پس خیلی وقتها کارهایی که وظیفه ما نیست رو انجام می دیم که فیلم ساخته بشه!

وقتی این بحث عمق میدان چند دقیقه ادامه پیدا کرد و نزدیک بود فیلم نیمه کاره تموم بشه، عکاس فیلم جلو اومد و به فیلمبردار گفت: مگه دیافراگم رو چند گذاشتی؟!

توی اون لحظه فیلمبردار فهمید که دیگه باید کار رو درست انجام بده، چون یکی دیگه اینجاست که کار کردن با دوربین و مفاهیم عکاسی رو بلده!

بعد از این قضیه، کارگردان عزیز ما توی یه کلاس عکاسی ثبت نام کرد و یه کمی عکاسی و کار با دوربین رو یاد گرفت! کارگردان های تازه کار باید دوباره به همه چیز خیلی دقیق تر توجه کنن!

استثنائات فیلمی!

حالا که این داستان رو خوندین احتمالا با خودتون بگین که این مورد خیلی کم پیش میاد! اما واقعیت اینه که این مورد و موارد مشابه خیلی زیاد پیش میاد!

خیلی اتفاق می افته که کسی سر صحنه کارش رو درست انجام نمی ده و باعث می شه همه چی به هم بریزه!

البته اون کارگردان عزیز ما الان با فیلمبردارهای خیلی حرفه ای کار می کنه و مشکلی براش پیش نمیاد. چون الان دیگه تازه کار نیست و فیلمبردارها می دونن که کاری رو که می خواد براش انجام بدن!

کارگردان های تازه کار!

اما این نکته برای کارگردان های تازه کار حتما پیش میاد، شک نکنین! خیلی اتفاق می افته که به دلیل نبود بودجه مجبوریم از فیلمبردارهای تازه کار و جویای نام! استفاده کنیم. این فیلمبردارهای تازه کار محترم، اصلا اشکالات و ضعفهای خودشون رو قبول نمی کنن. اگه کارشون اشکالی هم نداشته باشه، خیلی حرفهای کارگردان های تازه کار رو گوش نمی کنن!

اونها دوست دارن بگن که ما بلدیم و بقیه نه!

DSLRهای نازنین!

البته این نکته رو بدونین که کارگردان های تازه کار برای ساخت اولین فیلمهاشون مجبورن که از دوربینهای DSLR استفاده کنن. چون دوربینهای DSLR دوست داشتنی خیلی ارزون و سبک هستن و کار کردن باهاشون خیلی ساده هستش!

دوربینهای DSLR دوربینهایی هستن که برای عکاسی ساخته شدن، اما امکان فیلمبرداری رو هم دارن. پس کافیه کمی عکاسی بلد باشیم و کمی دوربینهای DSLR و کار کردن با اونها رو بشناسیم.

راه حل!

همچنان که همیشه مشکلات و گرفتاری های زیادی برای کارگردان های تازه کار وجود داره، راه حلهای ساده و ارزونی هم وجود داره! برای رفع این مشکلات که تعدادشون هم خیلی زیاده، لازمه که آموزش ببینین.

همین امروز شروع کنین و هر روز کمی از کار کردن با دوربین ها رو یاد بگیرین. دکمه ها و دایلها و صفحه ها و … دوربینها رو کامل یاد بگیرین. سعی کنین بعد از آموزشتون برای یه بار هم که شده، یه دوربین قرض یا اجاره کنین! حالا آموزشهایی که دیدین رو، روی دوربین تمرین کنین.

اگه آموزشهاتون رو روی دوربین و لنز دوربینها انجام بدین، خیلی زود به این نتیجه می رسین که کار کردن با دوربین خیلی ساده هستش.

کار کردن با دوربین های DSLR خیلی ساده تر از اون چیزی هستش که ما فکر می کنیم. کافیه به ترتیب همه چیز رو در مورد این دوربینها یاد بگیرین و بعد از آموزش یکی دو بار آموزشهاتون رو روی دوربین تمرین کنین.

پیشنهاد ما به شما!

اگه فرصت کافی برای مطالعه منابع مختلف رو ندارین یا اگه منبع خوب و درستی برای این کار پیدا نمی کنین، ما براتون دو تا بسته آموزشی تهیه کردیم! توی این دو تا بسته آموزشی از نقطه صفر مطلق کار کردن با دوربینهای DSLR و تکنیکهای پایه عکاسی رو بهتون یاد می دیم.

توی این بسته کتابهای الکترونیکی با کیفیت و رنگی وجود داره که کار با دوربینهای DSLR رو خیلی دقیق بهتون یاد می ده. در ضمن آموزش های صوتی هم باعث می شه که مطالب تا ابد یادتون بمونه. البته ویدیوهای آموزشی هم داره که توی کمتر از 1 ساعت همه چیز رو خیلی خوب یاد می گیرین و نیازی به هیچ دوره دیگه ای ندارین. اگه همین اطلاعات رو بخواین خودتون به دست بیارین و به ترتیب اونها رو یاد بگیرین، باید چندتا کتاب بخرین و کلی هزینه کنین.

در ضمن باید برای این آموزشها خیلی وقت بذارین تا آموزشها منسجم و ساده بشه! یه کم با خودتون روراست باشین! یا همین الان باید آموزش ببینین یا چند سال دیگه حسرت آموزش ندیدن و تلاش نکردن رو بخورین. آموزش کارگردانی از همینجا شروع می شه.

اما با این بسته آموزشی دیگه نیازی به هیچ آموزش دیگه در مورد کار کردن با دوربینهای DSLR ندارین.

برای تهیه بسته آموزش کار با دوربینهای DSLR و تکنیکهای عکاسی پایه روی تصاویر زیر کلیک کنین!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 10

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

11 دیدگاه برای “یه داستان واقعی – رازی که کارگردان های تازه کار هرگز نمی دونن

  1. میثم گفته:

    سلام
    دوربین های فیلمبرداری nx200 0 که در بازار موجوده و تصاویر 4k ضبط میکنن، میتونن گزینه خوبی برای فیلمبرداری یک پروژه سینمایی باشن؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      این رده از دوربینهای سونی به درد فیلمبرداری فیلم نمی خورن فیلمی که قراره روی پرده نمایش داده بشه
      به دلیل مشکلات سنسوری به لحاظ اندازه و دوام و از همه مهمتر مسئله لنز هست

  2. مبینا شهرآبادی گفته:

    سلام ،من این بخش ها از سایتتون رو خیلی دوست دارم . اگه میشه لطفا بیشترش کنید و اینکه اگه بشه تجربه های بیشتری رو که برای دوستان تازه کار افتاده برامون بزارین که وقتی ما خواستیم شروع کنیم حواسمون به این مشکلات باشه.ممنون.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و وقت بخیر
      حتما ادامه خواهیم داد اشتراک تجربه های شخصی رو

  3. کرامت جهادگر گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    برای یک فیلم سینمایی ساختن با کمترین بودجه معمولاً چقدر باید اختصاص بدیم

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      نمی شه دقیق به این سوال جواب داد
      طبق تحقیقات ما که مربوط به سال 98 هستش کمترین بودجه یه فیلم سینمایی که 89 دقیقه مدت زمان فیلم بوده و یه بازیگر با اسم و رسم داشته و فیلمبردار خیلی خوبی داشته
      بودجه این فیلم سه و نیم میلیارد بوده

      به خیلی چیزها بستگی داره و نمی شه کلی جواب داد

  4. گلرو محمدی گفته:

    سلام دقیقا این بلا بر سر من هم آمده یعنی من می خواستم اولین فیلمم را بسازم چون بلد نبودم فیلم بردار یک کاری کرد که من اولین فیلم را نیمه کار رها کردم تا دو سال بعد که خودم یاد گرفتم

  5. امیرمهدی بهادری گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت تیم فیلم بساز سوالی داشتم در مورد دوربین کنون 750d که قراره یکی از دوستانم اولین فیلم کوتاهش رو با اون دوربین استارت بزنه خواستم بپرسم ایا رضایت تقریبن کامل رو به فیلمساز میده که باهاش کار کنه

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      البته از دوربین‌های میان رده‌ای مثل 750d نباید خیلی انتظار زیادی داشته باشیم و اصلا نباید توقع داشته باشیم که رضایت (حتی) نسبی رو هم به ما بده
      قدرت کم مانت این دوربین توی کشش لنزهای مختلف و همچنین کراپ فریم بودن این دوربین خیلی دلپذیر نیست
      اما با همه این اوصاف برای شروع هر دوربینی می‌تونه یه دریچه باشه به این جهان دلچسب فیلمسازی
      پیشنهادمون اینه که اصلا به کیفیت خروجی فکر نکنین و به قول کامینسکی “فیلم یازدهمت رو ساختی؟”
      حداقل باید ده تا فیلم رو خراب کنیم تا به یه شکل و فرم و ریخت مورد قبول برای خودمون دست پیدا کنیم
      پس شروع کنین با هر چی دم دسته!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد