راکورد در سینما
4.7
(14)

برای جواب به سوال راکورد در سینما چیست، اول باید ببینیم که ما با سینما دنبال چه چیزی هستیم!؟ حتما می دونین که ما شیوه های مختلفی برای کارگردانی و دکوپاژ داریم. این شیوه رو توی بیشتر فیلمهای معروف سینمای جهان و ایران می بینیم.

یکی از شیوه هایی که مورد توجه اکثر کارگردانها هست، کارگردانی به شیوه کلاسیک هستش. یعنی شیوه ای که بیننده رو با ایده های دکوپاژ و روایت درگیر داستان می کنه و کاری می کنه که بیننده کاملا فضای فیلم رو باور کنه.

شیوه کلاسیک یعنی ساخت فضایی که به ذهن و ذات بیننده ها نزدیک هستش و کارگردان سعی می کنه فیلم رو جوری بسازه که بیننده باورش کنه. یعنی بیننده باور می کنه که فیلم واقعیت داره و انگار خود بیننده توی فیلم حضور داره. توی بحث آموزش کارگردانی حالا باید برسیم به جواب سوال راکورد در سینما چیست؟

معنی تداوم در سینما

قبل از اینکه با راکورد در سینما آشنا بشیم، باید مفهوم تداوم و تدوین و دکوپاژ تداومی رو بدونیم. تداوم در سینما یعنی کارگردان طوری فیلم رو می سازه که هر صحنه از فیلم با کل فیلم هماهنگ هستش. یعنی بیننده هیچ قطع شدنی رو متوجه نمی شه.

حتما می دونین که کارگردان فیلم رو توی یه روز نمی سازه! یعنی اگه زمان فیلمی 90 دقیقه ست، کارگردان اون فیلم رو توی روزهای مختلف فیلمبرداری می کنه. چون کار ساخت فیلم سنگینه و نمی شه همه فیلم رو تو یه روز ساخت.

اما کارگردان با تکنیکهایی که بلده کاری می کنه که بیننده فکر کنه کارگردان فیلم رو توی یه روز ساخته و هیچ قطعی بین صحنه ها و پلان های مختلف نیست.

یه مثال برای تداوم در سینما

فرض کنین که توی یه صحنه آدمی رو می بینین که داره دری رو باز می کنه. حالا این صحنه که ضبط شد، به دلیل خستگی و اتمام زمان فیلمبرداری، ضبط بقیه فیلم برای فردا باقی می مونه.

فردا عوامل دوباره جمع می شن و حالا بازیگر که در رو باز کرده، میاد توی اتاق! کارگردان دیروز صحنه باز کردن در رو ضبط کرده، اما امروز بازیگر وارد اتاق می شه. بعدا که فیلم تدوین می شه، انگار این قسمت از فیلم توی یه لحظه ضبط شده.

البته این فقط تعریف کلی از تداوم در سینما هست و بحث خیلی گسترده تره که جاش اینجا نیست. حالا می ریم سراغ سوال اصلی یعنی راکورد در سینما چیست؟

معنی راکورد در سینما

راکورد یعنی چیزی که قبلا ضبط شده، حالا باید ادامه داده بشه، اما به شرط اینکه همه چیز سر جای درست خودش باشه که ما بتونیم چیزی که قبلا ضبط شده رو به چیزی که الان ضبط می کنیم، وصل کنیم.

به زبان خیلی ساده تر معنی راکورد در سینما می شه سوتی ندادن! یعنی عوامل فیلم حواسشون باشه که توی تیکه های مرتبط به هم که جداگانه ضبط می شن، همه چیز سر جای درست خودش باشه.

یه مثال برای راکورد در سینما

یادتونه توی مثال قبل گفتیم که بازیگر در رو باز می کنه و بقیه ضبط می مونه برای فردا!؟ حالا فرض کنین که بازیگر که فردا میاد سرصحنه رنگ لباس یا کفشش عوض شده و کسی حواسش نیست. حالا بقیه فیلم ضبط می شه. یعنی دیروز در رو باز کرده بود و حالا امروز وارد اتاق می شه.

بعد از فیلمبرداری که این دو تا صحنه به همدیگه وصل می شن یه اتفاق عجیب می افته. بازیگر با لباس قهوه ای در رو باز می کنه و با لباس سبز وارد اتاق می شه. این یعنی فاجعه!

چون ما هر کاری می کنه که بیننده از فیلم پرت نشه بیرون، اما با این کار بیننده کاملا از فیلم جدا می شه و دیگه اون صحنه از فیلم رو باور نمی کنه.

حالا می دونین که راکورد در سینما چه مسئله مهمیه. پس همیشه حواستون باشه، وقتی که دارین به شیوه ای کارگردانی می کنین که با تداوم سر و کار دارین، حواستون به راکوردها باشه. راکورد باعث می شه فیلم ما یه دست بشه و بیننده واقعی بودن فیلم رو بیشتر باور کنه.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 14

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد