ارتفاع دوربین چیست
4.7
(15)

خیلی از کتاب‌ها و مدرسین گرامی سینما، هنوز هم نمی‌دونن که تفاوت ارتفاع دوربین و زاویه دوربین در سینما چیه! به همین دلیل نمی‌تونن که به درستی مفاهیم تکنیکی سینما رو به هنرجوها برسونن.

اینجا خیلی ساده جواب سوال ارتفاع دوربین چیست رو پیدا می‌کنین و تفاوت زاویه دوربین و ارتفاع دوربین رو هم یاد می‌گیرین.

زاویه دوربین چیست!؟

اول باید بدونیم زاویه دوربین چیه! دوربین هم مثل انسان داره اتفاقی رو که براش می افته می‌بینه. البته دوربین قدرت ضبط تصاویر رو هم داره. حالا به این فکر کنین که آیا ما انسانها همیشه از یک جا اتفاقات رو می‌بینیم!؟ خیر، ما می‌تونیم سرمون رو بچرخونیم به بالا و پایین و زاویه دیدمون رو تغییر بدیم. بعد از این مرحله می‌تونیم بریم سراغ اینکه ارتفاع دوربین چیست!؟

یه مثال برای زاویه دوربین

فرض کنین که از خواب بیدار می‌شین و برادرتون رو می‌بینین که داره توی کتابخونه شما دنبال یه کتاب می‌گرده. شما از زاویه پایین دارین برادرتون رو می‌بینین.

اما اگه برادرتون خواب باشه و شما برین بالای سرش، دارین از زاویه بالاتری برادرتون رو می‌بینین. پس دیدین که هر بار شما دارین اتفاقات رو از زاویه متفاوتی می‌بینین، یه بار از زاویه بالا و یه بار از زاویه پایین.

کاربرد زاویه دوربین

حالا به نظر شما، وقتی دارین از بالا یا پایین برادرتون رو می‌بینین، هیچ فرقی توی حس و حال شما داره!؟ خُب حتما فرق داره. وقتی شما دارین از پایین نگاش می‌کنین، انگار خیلی کوچیکتر از برادرتون هستین.

اما وقتی بالای سرش هستین، انگار از اون قدرتمندتر هستین و اون ضعیف‌تر از شماست. اما این ربطی به سوال ارتفاع دوربین چیست نداره!

ارتفاع دوربین چیست

حالا می‌خوایم به جواب این سوال برسیم که ارتفاع دوربین چیست و تفاوتش با زاویه دوربین چی هستش. گفتیم که زاویه دوربین یعنی نگاه کردن به همه چیز از یه زاویه خاص، مثلا از بالا یا پایین یا روبرو!

پس درک کردین که برای زاویه دوربین ما کاری به ارتفاع دوربین نداریم و فقط سر دوربین رو به بالا یا پایین می‌چرخونیم. اما برای تغییر ارتفاع دوربین، ما دوربین رو میاریم پایین یا می‌بریمش بالا!

یه مثال ارتفاع دوربین

فرض کنین که می‌خواین یه کودک رو از نزدیک ببینین. شما ایستادین و کودک روی زمین نشسته. پس نمی‌تونین از اون بالا خیلی خوب ببینینش. شما می‌شینین روی زمین و کودک رو می‌بینین. توی اینجا شما ارتفاعتون رو تغییر دادین، نه زاویه.

یه مثال دیگه برای ارتفاع دوربین

حالا شما کودک رو دیدین و می‌خواین نازش کنین که یهو باباش میاد و بالای سر شما می‌ایسته. شما برای اینکه بهش توضیح بدین که فقط می خواستین کودک رو ببینین، از جاتون بلند می‌شین و براش توضیح می‌دین. اینجا شما دوباره ارتفاعتون رو تغییر می‌دین و از زمین بلند می‌شین.

حالا کم کم دارین درک می‌کنین که ارتفاع دوربین چیست و چه تفاوتی با زاویه دوربین داره.

کاربرد ارتفاع دوربین

کاربرد ارتفاع دوربین چیست!؟ مهمترین کاربرد ارتفاع دوربین، جواب دادن به دکوپاژ کارگردانه. این جواب می تونه فقط برای نمایش منطق دکوپاژ باشه و هم می تونه برای آشکار سازی باشه. حالا این کلمه‌های سخت یعنی چی!؟

منطق دکوپاژ و آشکارسازی با ارتفاع دوربین

نمایش منطق دکوپاژ: وقتی کارگردان توی دکوپاژ می‌گه که بازیگر برای دیدن کودک باید بشینه، با ارتفاع بالا که نمی‌تونیم ازش فیلمبرداری کنیم! باید ارتفاع دوربین رو کم کنیم و به ارتفاع کودک نزدیک بشیم.
آشکارسازی: فرض کنین یه بمب زیر یه میزی هستش که چند نفر دارن روی اون میز غذا می‌خورن. وقتی دوربین ارتفاعش رو کم می‌کنه و ما زیر میز رو می‌بینیم، می‌گیم وای! این زیر یه بمب کار گذاشتن که هر لحظه احتمال داره منفجر بشه. پس برای ما آشکار می‌شه که اون زیر یه بمبه!

یه نکته خیلی مهم

واژه‌های آی لِوِل، های انگِل، لو انگِل و … برای زاویه دوربین به کار می رن، نه ارتفاع دوربین!

پس تا اینجا با زاویه دوربین و ارتفاع دوربین آشنا شدین و به جواب سوال ارتفاع دوربین چیست رسیدین. زاویه دوربین یعنی ما سرمون رو به بالا و پایین می‌چرخونیم، اما ارتفاع دوربین یعنی می‌شینیم و بلند می‌شیم.

سعی کنین توی مفاهیمی که در موردش اشتباه وجود داره به همه آگاهی بدین. جامعه آگاه سینمایی چه توی دانشگاه و چه توی فیلمسازی، به نفع همه ماست.

چرا متخصص دکوپاژ فیلم نمی‌شین!؟

همیشه یادتون باشه شما با هر آموزش، صدها قدم از رقباتون جلو می‌افتین. چرا!؟ چون بقیه هیچ کاری نمی کنن، شما اگه یه قدم بردارین، دیگه دست نیافتنی می‌شین. پس همین الان روی تصویر زیر کلیک کنین و توی دوره دکوپاژ فیلم باهامون همراه باشین. بهتون قول می‌دم که شما با جدیدترین روش دکوپاژ فیلم، تبدیل می‌شین به متخصص. شما با تخصص توی دکوپاژ فیلم، فقط یه دوره آموزشی فاصله دارین. همین الان این قدم رو بردارین.

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 15

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

4 دیدگاه برای “تفاوت زاویه دوربین و ارتفاع دوربین چیست!؟

  1. محمد حسین گفته:

    خوب تدوین ایجاد تفاوت در دو نما است که درهم آمیزش میشود پس باید زاویه را به اساس این قاعده انتخاب بکنیم

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      چطور توی مرحله دکوپاژ بر اساس تدوین زاویه و ارتفاع دوربین رو تعیین می‌کنین؟ ما با زاویه و ارتفاع دوربین داریم مفهومی رو به تک تک نماها اضافه می‌کنیم و فقط نمی‌خوایم نماها به هم وصل بشن
      پس ابتدا توی مرحله پیش تولید موقع دکوپاژ کردن باید بر اساس تحلیلی که از فیلم‌نامه داریم ارتفاع و زاویه دوربین رو تغیین کنیم

  2. فاطمه گفته:

    یه سوال داشتم. خب توی برگه ی دکوپاژ، برای زاویه دوربین می نویسیم high level یا low level یا eye level. خب جلوی ارتفاع دوربین باید چی بنویسیم توی برگه دکوپاژ؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      خُب واضحه شما وقتی برگه دکوپاژتون رو طراحی می کنین باید یه قسمت برای زاویه و ارتفاع داشته باشین که برای زاویه، زاویه ها رو می نویسین مثلا H.A یعنی high angle
      و برای ارتفاع زیرش ارتفاع رو می نویسین مثلا H.L یعنی hip level که می شه ارتفاع هم سطح لگن انسان ایستاده
      توجه کنین که شما باید برگه دکوپاژتون رو خودتون طراحی کنین و کاری به برگه های آماده نداشته باشین چون خیلی از برگه های طراحی داخل ایران پُر از اشتباهه و اصلا نمی دونن که فرق زاویه و ارتفاع چیه و اشتباهات زیاد دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد