FilmMakingLearning

یه داستان واقعی – رازی که کارگردانهای تازه کار هرگز نمی دونن

خیلی از دوستان عزیز می گن که چرا ما توی فیلم بساز انقدر می گیم که آموزش کار با دوربین برای یه کارگردان تازه کار واجبه! دوستان عزیز تازه کار ما می گن کارگردان که فیلمبردار نیست. می گن که خُب ما به عنوان کارگردان به فیلمبردار می گیم که چه کاری انجام بده و فیلمبردار موظفه اون کاری که ما می خوایم رو انجام بده!

حلقه گمشده!

کارگردانان تازه کار همیشه با مشکلات زیادی سر و کار دارن. این مشکلات توی جاهای مختلف کارشون وجود داره. از پیدا کردن ایده و فیلمنامه و عوامل تا پیدا کردن لوکیشن و بودجه!

این نکته رو همین الان درک کنین که ما به عنوان کارگردان موظفیم یه سری چیزها رو بلد باشیم. چه کارگردان تازه کار باشیم و چه سال‌‎ها تجربه داشته باشیم!

اما کارگردانهای عزیز تازه کار یه چیزهایی رو فراموش می کنن. زنجیره فیلم ساختن یه سری حلقه داره که حتی اگه یکی از اونها نباشه، فیلم ما به سرانجام نمی رسه! یکی از مهمترین حلقه های فیلمسازی، شناخت ابزاری هستش که داریم باهاشون کار می کنیم. پس مراقب این حلقه ها باشین!

یه داستان کاملا واقعی!

سالها قبل که مشغول ساخت یه فیلم برای یکی از درسهامون بودیم، یه اتفاقی افتاد! کارگردان اون فیلم، با دکوپاژ کامل سرصحنه حاضر می شد و همه چیز رو به راه بود.

یعنی دوست عزیز کارگردان همه چیز رو بلد بود و کارش رو به خوبی انجام داده بود. اما وقتی به فیلمبرداری صحنه ای رسیدیم که خیلی براش مهم بود، یه جای کار می لنگید!

اون صحنه نیاز به عمق میدان زیادی داشت، اما کارگردان که تصویر رو توی مانیتور می دید از اندازه عمق میدان راضی نبود. به فیلمبردار گفت: این عمق میدانی نیست که من می خوام! لطفا چیزی که من طراحی کردم رو فیلمبرداری کن!

فیلمبرداری که همراهی نمی کرد!

وقتی که کارگردان به فیلمبردار گفت من عمق میدان بیشتری می خوام، فیلمبردار با اطمینان بهش می گفت که توی این شرایط عمق میدان بیشتر رو نمی شه فیلمبرداری کرد!

کارگردان می دونست عمق میدان چیه! اون همه چیز رو طراحی کرده بود، اما چیزی که می خواست توی فیلم دیده بشه، انجام نمی شد.

البته این نکته رو هم بدونین که امکان ساخت اون عمق میدان وجود داشت، اما بنابر قانون نانوشته ای که وجود داره، فیلمبردار می خواست بگه من بلدم! تو بلد نیستی، پس حرف نزن!

FilmMakingEducation

عکاسی که همراهی کرد!

توی صحنه اون فیلم، عکاس خوبی وجود داشت که خیلی همراهی می کرد. بعضی کارهایی که حتی وظیفه اون نبود رو انجام می داد. کارگردانهای فیلمهای کوتاه و مستقل می دونن، که بودجه اجازه نمی ده تعداد زیادی از عوامل رو سرصحنه حاضر کنیم! پس خیلی وقتها کارهایی که وظیفه ما نیست رو انجام می دیم که فیلم ساخته بشه!

وقتی این بحث عمق میدان چند دقیقه ادامه پیدا کرد و نزدیک بود فیلم نیمه کاره تموم بشه، عکاس فیلم جلو اومد و به فیلمبردار گفت: مگه دیافراگم رو چند گذاشتی؟!

توی اون لحظه فیلمبردار فهمید که دیگه باید کار رو درست انجام بده، چون یکی دیگه اینجاست که کار کردن با دوربین و مفاهیم عکاسی رو بلده!

بعد از این قضیه، کارگردان عزیز ما توی یه کلاس عکاسی ثبت نام کرد و یه کمی عکاسی و کار با دوربین رو یاد گرفت!

استثنائات فیلمی!

حالا که این داستان رو خوندین احتمالا با خودتون بگین که این مورد خیلی کم پیش میاد! اما واقعیت اینه که این مورد و موارد مشابه خیلی زیاد پیش میاد!

خیلی اتفاق می افته که کسی سر صحنه کارش رو درست انجام نمی ده و باعث می شه همه چی به هم بریزه!

البته اون کارگردان عزیز ما الان با فیلمبردارهای خیلی حرفه ای کار می کنه و مشکلی براش پیش نمیاد. چون الان دیگه تازه کار نیست و فیلمبردارها می دونن که کاری رو که می خواد براش انجام بدن!

کارگردانهای تازه کار!

اما این نکته برای کارگردانهای تازه کار حتما پیش میاد، شک نکنین! خیلی اتفاق می افته که به دلیل نبود بودجه مجبوریم از فیلمبردارهای تازه کار و جویای نام! استفاده کنیم. این فیلمبردارهای تازه کار محترم، اصلا اشکالات و ضعفهای خودشون رو قبول نمی کنن. اگه کارشون اشکالی هم نداشته باشه، خیلی حرفهای کارگردانهای تازه کار رو گوش نمی کنن!

پاسخ 3 سوال درباره خرید بهترین دوربین با کمترین پول!

اونها دوست دارن بگن که ما بلدیم و بقیه نه!

CinemaEducation

DSLRهای نازنین!

البته این نکته رو بدونین که کارگردانهای تازه کار برای ساخت اولین فیلمهاشون مجبورن که از دوربینهای DSLR استفاده کنن. چون دوربینهای DSLR دوست داشتنی خیلی ارزون و سبک هستن و کار کردن باهاشون خیلی ساده هستش!

دوربینهای DSLR دوربینهایی هستن که برای عکاسی ساخته شدن، اما امکان فیلمبرداری رو هم دارن. پس کافیه کمی عکاسی بلد باشیم و کمی دوربینهای DSLR و کار کردن با اونها رو بشناسیم.

راه حل!

همچنان که همیشه مشکلات و گرفتاری های زیادی برای کارگردانهای تازه کار وجود داره، راه حلهای ساده و ارزونی هم وجود داره!

برای رفع این مشکلات که تعدادشون هم خیلی زیاده، لازمه که آموزش ببینین.

همین امروز شروع کنین و هر روز کمی از کار کردن با دوربین ها رو یاد بگیرین. دکمه ها و دایلها و صفحه ها و … دوربینها رو کامل یاد بگیرین.

سعی کنین بعد از آموزشتون برای یه بار هم که شده، یه دوربین قرض یا اجاره کنین! حالا آموزشهایی که دیدین رو، روی دوربین تمرین کنین.

اگه آموزشهاتون رو روی دوربین و لنز دوربینها انجام بدین، خیلی زود به این نتیجه می رسین که کار کردن با دوربین خیلی ساده هستش.

کار کردن با دوربین های DSLR خیلی ساده تر از اون چیزی هستش که ما فکر می کنیم. کافیه به ترتیب همه چیز رو در مورد این دوربینها یاد بگیرین و بعد از آموزش یکی دو بار آموزشهاتون رو روی دوربین تمرین کنین.

پیشنهاد ما به شما!

اگه فرصت کافی برای مطالعه منابع مختلف رو ندارین یا اگه منبع خوب و درستی برای این کار پیدا نمی کنین، ما براتون یه بسته آموزشی تهیه کردیم! توی این بسته آموزشی از نقطه صفر مطلق کار کردن با دوربینهای DSLR رو بهتون یاد می دیم.

توی این بسته کتابهای الکترونیکی با کیفیت و رنگی وجود داره که کار با دوربینهای DSLR رو خیلی دقیق بهتون یاد می ده. در ضمن آموزش های صوتی هم باعث می شه که مطالب تا ابد یادتون بمونه! اگه همین اطلاعات رو بخواین خودتون به دست بیارین و به ترتیب اونها رو یاد بگیرین، باید چندتا کتاب بخرین و کلی هزینه کنین. در ضمن باید برای این آموزشها خیلی وقت بذارین تا آموزشها منسجم و ساده بشه!

اما با این بسته آموزشی دیگه نیازی به هیچ آموزش دیگه در مورد کار کردن با دوربینهای DSLR ندارین.

برای تهیه بسته آموزش کار با دوربینهای DSLR ویژه کارگردانهای تازه کار روی دکمه زیر کلیک کنین!

یه کم با خودتون روراست باشین! یا همین الان باید آموزش ببینین یا چند سال دیگه حسرت آموزش ندیدن و تلاش نکردن رو بخورین.

آموزش سینما آموزش فیلم سازی

2 دیدگاه برای “یه داستان واقعی – رازی که کارگردانهای تازه کار هرگز نمی دونن

  1. امیرمهدی بهادری گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت تیم فیلم بساز سوالی داشتم در مورد دوربین کنون ۷۵۰d که قراره یکی از دوستانم اولین فیلم کوتاهش رو با اون دوربین استارت بزنه خواستم بپرسم ایا رضایت تقریبن کامل رو به فیلمساز میده که باهاش کار کنه

    • تیم فیلم بساز
      تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      البته از دوربین‌های میان رده‌ای مثل ۷۵۰d نباید خیلی انتظار زیادی داشته باشیم و اصلا نباید توقع داشته باشیم که رضایت (حتی) نسبی رو هم به ما بده
      قدرت کم مانت این دوربین توی کشش لنزهای مختلف و همچنین کراپ فریم بودن این دوربین خیلی دلپذیر نیست
      اما با همه این اوصاف برای شروع هر دوربینی می‌تونه یه دریچه باشه به این جهان دلچسب فیلمسازی
      پیشنهادمون اینه که اصلا به کیفیت خروجی فکر نکنین و به قول کامینسکی “فیلم یازدهمت رو ساختی؟”
      حداقل باید ده تا فیلم رو خراب کنیم تا به یه شکل و فرم و ریخت مورد قبول برای خودمون دست پیدا کنیم
      پس شروع کنین با هر چی دم دسته!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *