۴ راه شگفت‌زده کردن تماشاگران فیلمتان



سینما در اصلی‌ترین شکل خودش یک رسانه است مثل رادیو و روزنامه، که از ابتدا برای ثبت و ضبط وقایع و برای سرگرمی به وجود آمده است، البته این شکل از سینما در سال‌های اولیه‌ی پیدایش، وجه اصلی سینما بود و کم‌کم وجوه دیگری به آن اضافه شد، ولی در ساده‌ترین شکل، سینما رسانه‌ی سرگرمی است. در مفاهیم آموزش سینما به زبان ساده نیز مطرح می‌شود که سینما رسانه‌ی سرگرمی و گفت‌وشنود تصویری است، پس اگر حرف و پیامی نیز از طریق سینما منتقل می‌شود، در اصل از طریق سرگرمی منتقل می‌شود، یعنی اگر می‌خواهید مفهومی را از طریق سینما به من منتقل کنید، ابتدا باید من را سرگرم کنید و سپس مفهوم موردنظرتان را به من بگویید. در این مطلب آموزش سینما می‌خواهیم چند راهکار را مطرح کنیم که از طریق آن بتوانیم تماشاچیان و مخاطبان فیلممان را هیجان‌زده و احساساتی کنیم و از طریق این کانال‌ها مفهوم موردنظرمان را نیز به آن‌ها منتقل کنیم.    

۱به سکانس ابتدایی فیلمتان بیش‌ازحد توجه کنید!

هر چه در توان دارید در سکانس اول خرج کنید! در سکانس ابتدایی یا افتتاحیه در بیشتر اوقات تکلیف خیلی از چیزها معلوم می‌شود، جغرافیای روایت داستان کجاست؟ شخصیت‌های فیلم چه کسانی هستند و طبقه‌ی اجتماعی آن‌ها کدام طبقه است؟ فیلم درباره‌ی چیست؟ باید دنبال چه بگردیم؟ و … با این توضیحات هرچه در سکانس ابتدایی اتفاقات عجیب و مرموزتری بیفتد و معرفی شخصیت‌ها کوبنده‌تر باشد، تماشاگر بیشتر محو تماشا می‌شود و کمتر حواسش از متن فیلم پرت می‌شود. دیوید بوردول در کتاب سینمای کلاسیک هالیوود می‌نویسد تنها یک سکانس فرصت دارید تا تماشاگر را میخکوب کنید، اگر این کار را کردید که فیلمتان با پای خودش راه می‌رود، در غیر این صورت تماشاگر تا آخر فیلم دنبال روابط خانوادگی بین شخصیت‌ها می‌گردد!    

۲کسی یا چیزی را مفقود کنید!

بعدها در مطالب آموزش سینما به زبان ساده اصطلاحی را با عنوان جستجوی مک گافین موردبررسی و آموزش قرار می‌دهیم که تقریباً به همین مفهوم اشاره دارد. اگر فیلم‌های درخشان آلفرد هیچکاک را به یاد بیاورید این مفهوم بیشتر در ذهنتان زنده می‌شود. پایه‌ی فیلم بر اساس مفقود شدن چیزی یا کسی شکل می‌گیرد و کم‌کم همه‌ی شخصیت‌ها درگیر آن شیء یا فرد گم‌شده می‌شوند که البته بیشتر اوقات در انتها روشن می‌شود که آن شیء یا شخص گم‌شده اهمیت چندانی هم نداشته است. شاید به خاطر همین است که فیلم‌های اصغر فرهادی از جذابیت زیادی برخوردارند، چون او نیز در چند فیلمش کسی یا چیزی را مفقود می‌کند!    

  ۴ ویژگی مهم نماهای سینمایی

۳رودست بزنید!

یکی از الگوهای همیشه جذاب سینما رودست زدن است! اگر بخواهیم به بیان ساده‌تر این مفهوم را بررسی کنیم باید بگوییم تماشاگرانتان را گول بزنید! به تماشاگرتان چیزی را نشان دهید که درواقع این‌گونه نیست که او می‌بیند و جایی از داستان را دروغ بافته‌اید! در اینجا باید عنوان کنیم که هرگز رودست زدن را با تعلیق اشتباه نگیرید، چون مشاهده‌شده که در چندی از کتاب‌های ترجمه‌شده این دو را معادل هم می‌گیرند که بر اساس ترمینولوژی سینمایی که دانشگاه سینمایی شیکاگو (۱۹۸۴) منتشر کرد تعلیق از بلاتکلیف ماندن و سردرگمی ناشی می‌شود، درحالی‌که رودست زدن به معنای واقعی کلمه فریب دادن و دروغ گفتن است. ما ازآنجا با دیدن رودست در فیلم‌ها شگفت‌زده می‌شویم که کلیت ساختار یک فیلم را دروغ در نظر می‌گیریم، یعنی فیلم یک دروغ است که فیلم‌برداری شده است و ازآنجاکه انتظار دیدن یک دروغ در دروغی دیگر را نداریم، شگفت‌زده می‌شویم!    

۴زمان را در هم بشکنید!

زمانی که ما در زندگی خودمان با آن روبرو هستیم بازمانی که در سینما با آن سروکار داریم، تفاوت بسیاری دارد؛ یعنی در سینما می‌توان با کمک تدوین، زمان‌ها را در هم‌ریخت، می‌توان زمان‌ها را بیش‌ازاندازه کش داد و یا قسمت‌هایی از زمان را حذف کرد. مگر در زندگی واقعی می‌شود در هفته‌ی جاری ساعت ۹ شب چهارشنبه را قبل از ساعت ۱۲ ظهر شنبه دید؟ اما واضح است و بارها دیده‌ایم که این کار در سینما کاملاً ممکن است و اتفاقاً اگر بنا بر لزوم شکل فیلم انجام شود، بسیار جذاب و دل‌چسب است، یعنی در صورتی ما باید با زمان بازی کنیم که فیلم ما واقعاً به آن نیاز داشته باشد، هر فیلمی با شکستن زمان شگفت‌آور نیست!   البته در متدهای آموزش سینما راه‌های بی‌شماری وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم لذت تماشای فیلم را در ذهن مخاطب صدچندان کنیم و تماشاگر را تا حد امکان شگفت‌زده کنیم، اما ما در مطالب آموزش سینما به زبان ساده، ساده‌ترین‌ها از بین مفاهیم کلی انتخاب می‌کنیم و آن‌ها را با ادبیاتی کاملاً واضح و روشن برای شما بازگو می‌کنیم.  

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *