فیلم بساز TV

قسمت : 5
3.9
(7)

انتخاب فیلمنامه اولین قدم مسیر پر چالش آموزش کارگردانی فیلم هستش! یکی از مهمترین چیزهایی که فیلمسازیهای جوان و کسانی که می خوان فیلم کوتاه بسازن همیشه باهاش درگیر هستن، بحث انتخاب فیلمنامه و فیلمنامه فیلم کوتاهه! انتخاب فیلمنامه به ما کمک می کنه که مسیر فیلمسازیمون رو به درستی جلو بریم و توی مسیر گم نشیم!

اصلا فیلمنامه چیه!؟

همونطور که می دونین فیلمنامه متنی هستش که ما بر اساس توضیحات و توصیفات و فضاسازی و دیالوگهای اون فیلممون رو می سازیم! فیلمنامه متن نوشتاری هستش که توی اون متن همه چیز برای کارگردان مشخص می شه. حتی خیلی ها به فیلمنامه می گن نقشه راه فیلمسازی! اما خُب یه نکته رو باید در نظر داشته باشیم که توی فیلمنامه جای دوربین و زاویه و لنز و اندازه نما و … نمی نویسیم! حتی اگه اون فیلمنامه رو برای خودمون بنویسیم!

چون ذهنیتی که باهاش فیلمنامه رو می نویسیم، نمی تونه فیلم رو کارگردانی کنه! در ضمن از زمان نوشتن فیلمنامه تا زمانی که اون فیلم کارگردانی می شه، شاید زمان زیادی گذشته باشه و دیدگاه شما نسبت به کارگردانی صحنه های فیلمنامه تغییر کرده باشه!

دو راه به دست آوردن یه فیلمنامه:

حالا می خوایم در مورد این صحبت کنیم که فیلمنامه فیلمهایی که می سازیم رو از کجا به دست بیاریم!؟ بدست آوردن یه فیلمنامه راه های زیادی داره (مخصوصا توی خارج از ایران)

اما ما دو تا راه اصلی به دست آوردن فیلمنامه ها رو به شما می گیم!

فیلمنامه نوشته خودمون باشه:

اولین راهی که می تونیم یه فیلمنامه رو به دست بیاریم اینه که اون فیلمنامه رو خودمون نوشته باشیم! یعنی ایده پردازی کنیم و اون ایده رو بسط و گسترش بدیم و فیلمنامه کامل رو بنویسیم! در ضمن یادتون نره مراحل نوشتن فیلمنامه توی روشهای مختلف، متفاوت هست. اینجا هیچ مشکلی برای انتخاب فیلمنامه وجود نداره، چون فیلمنامه رو خودمون نوشتیم و می دونیم چی نوشتیم و قراره چیکارش کنیم!

فیلمنامه نوشته شخص دیگه ای باشه:

مشکل از اینجا شروع می شه! یعنی از زمانی که یه فیلمنامه رو از جای دیگه ای گرفتیم. یا کسی به ما پیشنهاد ساختن فیلمنامه ای رو بده و ما اون فیلمنامه از اون شخص بگیریم و بخوایم بسازیمش! خُب حالا مشکل کار کجاست!؟ اینجا دو تا مشکل بزرگ وجود داره:

  1. انتخاب فیلمنامه ای که برای ما مناسب باشه
  2. تحلیل فیلمنامه ای که انتخاب می کنیم

توی این مطلب ما کاری به تحلیل فیلمنامه نداریم و می خوایم در مورد مشکل اول صحبت کنیم. یعنی زمانی که می خوایم وارد مرحله انتخاب فیلمنامه بشیم باید حواسمون باشه که چطور یه فیلمنامه مناسب رو انتخاب کنیم. انتخاب فیلمنامه یه تخصصه که راهکارها و فرمول های زیادی داره و ما اینجا بهتون یکی از این فرمول ها رو یاد می دیم.

فیلمنامه ها بر اساس موارد و فاکتورهای زیادی انتخاب می شن که یکی از این موارد انتخاب فیلمنامه بر اساس هزینه هاست! انتخاب فیلمنامه بر اساس هزینه ها یعنی حواسمون باشه که فیلمنامه ای انتخاب کنیم که با جیبمون هماهنگ باشه! چون خیلی پیش میاد که ما یه فیلمنامه رو انتخاب می کنیم تحلیل و دکوپاژ رو انجام می دیم و تمرین می کنیم! اما بعدش می فهمیم که ای دل غافل! ما توی مرحله انتخاب فیلمنامه اشتباه کردیم، چون بودجه ما اصلا با فیلمنامه ای که انتخاب کردیم هماهنگ نیست!

انتخاب فیلمنامه بر اساس هزینه ها خودش 3 تا فاکتور داره:

  1. هزینه های روزانه
  2. هزینه عوامل
  3. هزینه ابزار

حالا ما توی ادامه آموزش این 3 مورد رو بهتون یاد می دیم:

1. انتخاب فیلمنامه بر اساس هزینه های روزانه:

هزینه های روزانه یعنی همه هزینه هایی که مربوط به خورد و خوراک و حمل و نقل و چیزهای پیش بینی نشده است! مثلا فرض کنین ما وقتی می خوایم یه روز فیلمبرداری کنیم، باید برای هزینه حمل و نقل ابزار و عوامل به لوکیشن توجه کنیم و براش برنامه داشته باشیم.

در ضمن گروهی که با ما کار می کنن نیاز به خورد و خوراک دارن! جالبه این نکته رو هم بدونین بعضی وقتها با کم تجربگی کارگردان و مدیر تولید، نصف بودجه فیلم صرف هزینه های روزانه می شه! بعضی کارگردان ها فکر می کنن که چلوکباب و آب پرتقال کیفیت تصویر فیلمبردار رو بالا می بره و بیشتر بودجه رو صرف هزینه های ناکارامد می کنن! در حالی که با برنامه ریزی خیلی راحت می تونیم بودجه فیلم رو به درستی خرج کنیم.

2. انتخاب فیلمنامه بر اساس هزینه عوامل:

فرض کنین که می خواین فیلمی بسازین که بر اساس دکوپاژی که براش طراحی کردین به دوربین های ویژه ای نیاز داره! حتما می دونین که دوربین های ویژه به فیمبردارهای ویژه ای نیاز دارن! همیشه در نظر داشته باشین که عوامل ویژه، دستمزدهای ویژه ای هم دارن. و اینجوری می شه که هزینه های فیلمتون 10 برابر بودجه ای می شه که برای فیلم در نظر گرفتین!

حواستون باشه که شما توی اول این مسیر هستین و باید تا می تونین جلوی هزینه های اضافی رو بگیرین! ما هم درک می کنیم که شما هیجان دارین که توی سینما کارهای عجیب با عوامل زیاد و حرفه ای انجام بدین، اما توی فیلمهای اولتون شما باید تا می تونین هزینه ها رو پایین بیارین که بتونین فیلمهای بیشتری بسازین و بیشتر تجربه کنین. پس توی انتخاب فیلمنامه دقت کنین که بتونین اون فیلمنامه رو با حداقل عوامل با کمترین دستمزدها بسازین.

3. انتخاب فیلمنامه بر اساس هزینه ابزار:

توی مرحله انتخاب فیلمنامه حتما این سوال رو از خودتون بپرسین که من چقدر پول دارم و چقدر از این پول مال ابزاره! حتما می دونین که برای ساخت هر فیلمی نیاز به ابزارهای لازم هست. یعنی شما بدون دوربین نمی تونین فیلمتون رو ضبط کنین و بدون میکروفون نمی تونین صدای بازیگرها رو ضبط کنین. پس توی مرحله انتخاب فیلمنامه به این نکته دقت کنین که فیلمنامه ای انتخاب کنین که با کمترین و ساده ترین ابزارها هم بتونین اون فیلم رو بسازین! هیچ ایده و فیلمنامه و دکوپاژ ضعیفی با بهترین دوربین جهان هم یه فیلم خوب نمی شه!

خلاصه کلام

هر فیلمی نیاز به یه فیلمنامه داره که یا خود شما اون فیلمنامه رو می نویسین و یا اون رو انتخاب می کنین و از فیلمنامه نویس دیگه ای می گیرین! برای انتخاب فیلمنامه درست تکنیک های زیادی وجود داره که یکی از مهمترین تکنیکهای انتخاب فیلمنامه توجه به هزینه های ساخت فیلمه!

انتخاب فیلمنامه بر اساس هزینه ها خودش 3 تا فاکتور مهم داره که عبارتند از:

  1. هزینه های روزانه (خورد و خوراک و حمل و نقل و …)
  2. هزینه عوامل (تمام همکارهای شما توی ساخت فیلمتون مثل فیلمبردار و صدابردار و …)
  3. هزینه ابزار (تمام وسیله هایی که شما با اونها فیلمتون رو می سازین مثل دوربین و میکروفون و …)

اگه می خواین از نقطه صفر کارگردانی رو یاد بگیرین و همه این مطالب کاربردی رو خیلی سریع یاد بگیرین، می تونین روی تصویر زیر کلیک کنین و توی دوره ویژه قدم صفر کارگردانی ثبت نام کنین. ما بهتون قول می دیم که توی 22 ساعت آموزش، به اندازه 4 ترم دانشگاه، سینما رو از صفر یاد بگیرین!

تخفیف: 40%
900,000 تومان

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد آرا: 7

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

One thought on “انتخاب فیلمنامه با فرمول جادویی 3 مرحله ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد