شما هم برای ایده پردازی برای فیلم کوتاه خیلی با خودتون کلنجار رفتین!؟ راستش این مسئله خیلی مهمه، اما خیلی کم در موردش صحبت شده. اینجا ما توی چند خط بهتون چند شیوه میگیم که که چطور میتونین برای فیلم کوتاهتون یه ایده خیلی خوب پیدا کنین. آموزش فیلمنامه نویسی هم مثل آموزش کارگردانی فرمولهای زیادی داره!
اگه توی چند سال اخیر فیلم کوتاه رو دنبال کرده باشین شاید به این نکته رسیده باشین که ایده جدید خیلی هم مهم نیست. مهم دیدگاهی هستش که شما به اون موضوع دارین. مثلا شاید همین الان من بتونم برای شما دهها فیلم مثال بزنم که موضوعشون محدودیت دخترهای جامعه و یا مواد مخدر و … بوده. اما ایده پردازی برای فیلم کوتاه اینجوری نیست که ما فقط دنبال مسائل و موضوعات پر التهاب بریم، وقتی در موردشون چیزی نمیدونیم!
توی این آموزش با 3 نکته مهم در مورد ایده پردازی آشنا میشیم و یه فرمول کاربردی بهتون میدیم که یه کمی بتونین راحت تر ایده ها رو پیدا کنین و اونها رو پردازش کنین.
1. هم بگین و هم نشون بدین!
همین اول کار بهتون بگم این مطالبی که ترجمه میشن برای سینمای ما خیلی مناسب نیست! الان دیگه همه مدرسین و کتابها این جمله رو یاد گرفتن که حرف نزن و با تصویر نشون بده. اما متاسفانه به این فکر نمیکنن که این نسخه برای همه فیلمها نیست. پس با این جملات کلیشهای ایده پردازی برای فیلم کوتاه رو مشکل و مشکلتر میکنن.
درسته که ذات سینما با تصویر معنی میگیره، اما هر ایدهای برای خودش چهارچوبی داره که باید طبق اون بره جلو. ایده پردازی برای فیلم کوتاه توی ایران مثل هر چیز دیگهای با جاهای دیگه متفاوته. چه خوشمون بیاد و چه نه، سینمای ایران مال ایرانه، نه مال فرانسه و آمریکا و …
قرمهسبزی خوشمزهتره!
پس برای اولین نکته یادتون باشه، توی فیلم هم دیالوگ مهمه و هم تصویر. طبق بررسیها مردم ایسلند روزانه به طور میانگین نسبت به هر فرد، 37 کلمه حرف میزنن! به نظرتون توی ایران هم همینجوریه!؟ همونطور که زندگی روزانه ما با جاهای دیگه متفاوته، سینمای ما هم متفاوته. پس ایده پردازی برای فیلم کوتاه هم توی ایران باید متفاوت باشه.
یادتون باشه ایده ها بعضی وقتها از یه دیالوگ شروع میشن، نه از یه تصویر. دیالوگهایی که به نظرتون میتونه ایده یه فیلم باشه میتونه برای ایده پردازی برای فیلم کوتاه بهتون کمک کنه.
2. چَک اول، پُتک آخر!
هیچ میدونین جهانِ یه فیلم کوتاه توی 90 ثانیه اول کاملا ساخته میشه!؟ یعنی اگه میخواین شخصیت مهم یا مکان عجیب و غریبی رو معرفی کنین توی 90 ثانیه اول این کار رو بکنین.
نمودار همدلی و جذابیت برگرفته از نظریات کارل تئودور لیپس نشون میده که ذهن انسان توی 90 ثانیه اول میتونه کاملا فیلم رو بپذیره و یا کاملا فیلم رو پس بزنه!
مورد بعدی زمانی بود که این نمودار رو روی چند هزار نفر امتحان کردن که توی سینما فیلم میدیدن. بر اساس این تحقیق توی فیلم کوتاه 60 ثانیه پایانی از 90 ثانیه اول هم مهمتره! این نکته ایده پردازی برای فیلم کوتاه رو ساده تر میکنه.
بیننده رو زنجیر کن!
بر اساس این شواهد و تحقیقات میشه گفت که صحنه ابتدا و انتهای فیلم بسیار تاثیرگذارتر از ایده های جدید و نو هستن. پس صحنه اول به دلیل درگیر شدن بیننده با داستان خیلی مهمه. صحنه آخر هم به این دلیل مهمه که تنها چیزیه که بیننده بعد از خروج از سینما یادش میمونه.
پس میتونین یه ابتدا و انتهای جذاب پیدا کنین و بر اساس اون ایده پردازی برای فیلم کوتاه رو انجام بدین.
3. فیلمسازی با وسایل اتاق!
بهترین راهی که میتونین به ایده پردازی برای فیلم کوتاه فکر کنین اینه که فرض کنین که فقط با چیزهایی که دارین میخواین فیلم بسازین. اگه اینجوری فرض کنین مغزتون راه فراری برای پرداختن به چیزهای دیگه نداره.
مثلا مغزتون دیگه دنبال ایده ای نمی گرده که توش یه تانک منفجر میشه و فضایی ها میان دم در خونهتون.
لیستبرداری از دار و ندار!
حالا میتونین از هر چیزی که دارین یه لیست تهیه کنین. توی این موارد بگردین و مثل یه بازی عمل کنین. مثلا خودکار رو بغل دمپایی بذارین و بعد عینک رو کنار اینها بذارین. به نظرتون با این 3 تا چندتا داستان می شه ساخت!؟
وقتی فقط با چیزهایی که دارین به ایده فکر میکنین، مغز خودش رو مجبور میکنه از همینها داستان بسازه. نکته خیلی خیلی مهم اینه که نباید انتظار داشته باشین که درخشانترین ایده ها همون روز اول ظاهر شن.
همیشه اون روزی که فکر میکنین دیگه خسته شدین و ایده ای به ذهنتون نمیرسه، منتظر ایده های درخشان باشین. ایده پردازی برای فیلم کوتاه یعنی بی ربطترین تصاویر و لحظهها تبدیل میشن به بهترین سوالات و ایده ها!
میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 16
تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.