وظیفه کارگردان
4.7
(26)

وظیفه کارگردان، یعنی کارهای مهمی که یه کارگردان باید انجام بده! اولین نکته ای که باید بدونیم اینه که آموزش مقدماتی کارگردانی سینما، یعنی آموزش خیلی از مباحث و تکنیک ها و علوم و هنرهای مختلف! حالا باید ببینیم وظیفه کارگردان چیه؟!

اگه بخوایم به زبان ساده تر بگیم، آموزش کارگردانی سینما یعنی آموزش اینکه چطور، یک تجربه  رو به تماشاگر بدیم که خودش تجربه ش نکرده!

فرض کنین شما به عنوان کارگردان فیلمی می سازین که در مورد مَردی هستش که سردرد شدیدی می گیره که اون سردرد زندگیش رو از کنترلش خارج می کنه! تماشاگری که میاد و این فیلم شما رو می بینه، احتمالاً هرگز توی زندگی خودش به سردردی تا این حد شدید مبتلا نشه! پس وظیفه کارگردان می شه انتقال یه تجربه! یعنی شما با فیلمی که می سازین می تونین تجربه ی یه سردرد انقدر شدید رو به تماشاگر بدین!

وظیفه  کارگردان های سینما دقیقاً همینه که توی فیلم، ما رو به سردردهایی دچار کنن که هرگز توی زندگی خودمون بهش مبتلا نمی شیم! کارگردان های سینما برای اینکه ما رو وارد ماجرایی کنن که خودمون تجربه ش نکردیم ۳ تا کار انجام می دن که به ترتیب اهمیت اون ها رو یاد می گیریم!

1. جلوی دوربین چه اتفاقی بیُفته؟!

یه کارگردان سینما تصمیم می گیره که فیلمش رو چطور بسازه! اون تصمیم می گیره که برای فیلمبرداری یه صحنه ی مشخص از فیلمش، جلوی دوربین چه اتفاقی بیفته!

فرض کنین که شما می ‎خواین فیلمی بسازین که توی اون فیلم مردی بسته ای پول پیدا کرده و می خواد اون پول ها رو برای خودش برداره! شب که می شه می ره تو جنگل و اون پول ها رو دفن می کنه تا یه وقت دیگه بیاد و اون ها رو برداره! برای فیلمبرداری صحنه ای که مرد می خواد گودالی بکنه و پول ها رو توی اون دفن کنه، شما به عنوان کارگردان چه تصمیمی می گیرین؟!

وظیفه کارگردان یعنی شما اینه که تعیین می کنین مرد چه عکس العمل هایی داره! مرد با چه وسیله ای زمین رو می کنه! مرد موقع کندن زمین دقیقاً چیکار می کنه! اضطرابی که توی مرد موجوده، چطور از طریق بازیگر به تماشاگر منتقل بشه! نوری که روی درخت های پشت سر مرد افتاده، چطور باید باشه! ماشینی که مرد با اون اومده جنگل، چطور پارک شده! و خیلی از تصمیم های این شکلی!

وظیفه کارگردان یعنی شما اینه که تصمیم می گیرین توی هر صحنه، جلوی دوربین چه اتفاقی بیُفته! این به مخاطب کمک می کنه که بتونه فیلم رو خیلی ساده تر درک کنه!

هرگز این نکته رو فراموش نکنین که هنر یعنی سادگی! هیچ وقت یک کارگردان با حرکت های پیچیده ی دوربین و با نورپردازی های عجیب فیلم خوبی نمی سازه! همیشه این رو به یاد داشته باشین که فیلم ساختن یعنی سرگرمی، نه اثبات اینکه درک فیلم من سخت تر از فیلم تو هستش!

2. وضعیت دوربین چطور باشه؟!

دومین وظیفه کارگردان اینه که تصمیم بگیره برای فیلمبرداری یه صحنه از فیلمش، وضعیت دوربین چطور باشه؟!

اصلاً وضعیت دوربین یعنی چی؟! وضعیت دوربین به مجموعه ای از شرایط می گن که کارگردان در مورد اون ها تصمیم می گیره! وضعیت دوربین یعنی اینکه دوربین حرکت می کنه یا نه؟! ارتفاع دوربین خیلی زیاده یا خیلی کمه؟! سر دوربین به سمت پایینه یا به سمت بالا؟! برای ضبط این صحنه از لنز زاویه باز استفاده می کنیم یا از لنز زاویه بسته؟! و تصمیم در مورد اینها وظیفه کارگردانه!

در کل وضعیت دوربین به مجموعه شرایطی می گن که قبل از روشن شدن دوربین، برای دوربین تعیین می کنن! یعنی قبل از اینکه فیلمبرداری شروع بشه این شرایط رو برای دوربین تعیین می کنن و دوربین رو طبق اون شرایط تنظیم می کنن و بعد از اون دوربین رو روشن می کنن و اون صحنه رو ضبط می کنن!

وظیفه کارگردان اینه که می گه که من این نما از فیلم رو می خوام با دوربینی فیلمبرداری کنم که حرکت می کنه و سر دوربین به سمت پایینه! خُب این ها تصمیم های کارگردانه که قبل از شروع فیلمبرداری باید روی دوربین تنظیم بشه! یعنی سر دوربین بیاد به سمت پایین بیاد و دوربین حرکت کنه!

البته این نکته رو مد نظر داشته باشین که وظیفه کارگردان این نیست که در مورد یه سری چیز مثل مدل دوربین و عدد لنز دخالت کنه! چون این ها کار مدیر فیلمبرداریه! البته همیشه مشورت هایی بین مدیر فیلمبرداری و کارگردان برای انتخاب بعضی چیزها وجود داره!

3. محل دوربین کجا باشه!؟

آموزش کارگردانی سینما همیشه پُر از نکات کوچیک و حساسه که شاید هرگز بعضی از کارگردان ها اون ها رو اجرا نمی کنن! جالب این جاست که نکات آموزش سینما که بعضی کارگردان ها اون ها رو ساده فرض می کنن، تفاوت بین کارگردان های معمولی و متخصص رو تعیین می کنه! یعنی نکات کوچیکی که کارگردان هایی رو به نابغه تبدیل می کنه و بعضی ها با انجام ندادنش تبدیل می شن به کارگردان های کوچیک و معمولی.

سومین وظیفه کارگردان اینه که تصمیم می گیره دوربین کجا باشه! همیشه وقتی لوکیشن انتخاب می شه، اولین چیزی که برای کارگردان دغدغه می شه، انتخاب کردن محل دوربینه! (لوکیشن همونجاییه که به عنوان محل فیلمبرداری انتخاب می کنن، مثلاً شاید لوکیشن یه کوچه باشه و شاید یه خونه ی قدیمی!)

این رو به یاد داشته باشین که توی یه لوکیشن، فقط یک جای درست برای قرارگیری دوربین وجود داره! این نکته هم جالبه و هم ترسناک! یعنی ممکنه که ما یه حیاط بزرگ رو به عنوان لوکیشن انتخاب کرده باشیم که فقط یه جای درست برای قرارگیری دوربین داره! وظیفه کارگردان انتخاب جای درست دوربینه! جای درست دوربین به خیلی چیزها بستگی داره مثلاً داستانی که می خوایم تعریف کنیم! در آینده شیوه ها و فرمول‎های خیلی ساده ای رو برای تعیین جای دوربین بهتون یاد می دیم!

پس این رو باید بدونین، وظیفه کارگردان سینما انتخاب کردنه! انتخاب کردن بین چیزهایی که در اختیار داره! همیشه این رو یادتون باشه انتخاب کردن مهمترین و حساس ترین وظیفه کارگردان فیلمه! این انتخاب می تونه انتخاب هر چیزی باشه، از فیلمنامه تا بازیگر و موسیقی و …!

فراموش نکین که کارگردان سینما تجربه ای رو به تماشاگر منتقل می کنه که تماشاگر تجربه ش نکرده! اون تجربه یا تجربه ی خود کارگردانه، یا تجربه ی فیلمنامه نویسه و یا از خلاقیت سرچشمه گرفته! اما هر چیزی که هست، مهمترین وظیفه ی سینما سرگرم کردن تماشاگره!

شما نمی خواین کارگردانی کنین!؟ احتمالا یکی از آرزوهای شما همینه، چون الان توی این صفحه هستین! ما بهتون کمک می کنیم که خیلی خیلی خیلی سریعتر از اون چیزی که فکرش رو می کنین به آرزوتون برسین. اگه شما هم تا حالا هیچ آموزشی ندیدین، روی دکمه زیر کلیک کنین و اولین قدم مسیر کارگردان شدن رو بردارین.

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 1,490,000 تومان بود.قیمت فعلی 900,000 تومان است.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 26

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

32 دیدگاه برای “وظیفه کارگردان فقط این 3 کاره!

  1. مهدی گفته:

    سلام.من کلاس دهم هستم و علاقه زیادی به کارگردانی دارم
    ولی زمانی که اقدام کردم و توی اینترنت دنبال کلاس های کارگردانی گشتن دیدم خیلی شهریه زیادی میگیرم.در ضمن بعضی ها هم میگن این کلاس ها کلاهبرداری هستش.من چطور باید کارگردان بشم؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      به هر حال شما باید آموزش ببینین و تخصص داشته باشین بدون داشتن تخصص و آموزش نمی تونین کارگردانی کنین

      • Sara_foroghisami گفته:

        سلام وقتتون بخیر من دیپلم انسانیم و علاقه مند به کارگردانی دانشگاه و جنسیت چقدر درین مسیر موثره؟و برای شروع چه فنونی حیاتی تره ؟دانشگاه علمی کاربردی فقط در شهر ما این رشترو ارائه میده مدرکش معتبره؟ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏

        • تیم فیلم بساز گفته:

          سلام به شما
          نه جنسیت مهم و موثره و نه دانشگاه و محل تحصیل و مدرک
          تنها چیزی که مهمه اینه که شما توی رشته‌ای که می‌خواین کار کنین متخصص باشین
          این مهم‌ترین چیزیه که باید داشته باشین

  2. Amir گفته:

    سلام ببخشید من پایه نهم هستم و به شدت به کارگردانی علاقه دارم.
    چطور میتونم وارد این حرفه بشم؟
    برم هنرستان یا چی؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      بهترین راه اینه که آموزش ببینین و تمرین کنین
      اما اگه می خواین وارد دانشگاه بشین بهتره اول درستون رو تا کنکور ادامه بدین و کنکور هنر شرکت کنین و وارد دانشگاه رشته سینما بشین (دانشگاه هنر و سوره)

  3. Sami گفته:

    سلام وقتتون بخیر من علاقه به کارگردانی دارم اما نمی‌دونم چطور باید بفهمم که استعداد دارم یا نه یا اینکه میتونم موفق باشم

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      اگه علاقه ای توی شما شکل بگیره قطعا توان انجامش رو خواهید داشت
      فقط باید در مورد اون قضیه آموزش ببینین و تجربه کسب کنین و یه سری کارها رو بارها انجام بدین تا یادشون بگیرین

  4. مجتبی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آبرای اموزش کاگردانی صفرتاصد فیلم اموزشی یا پکیج دارین؟چطور میشه به اونها دست پیدا کرد؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      ما چیزی تحت عنوان صفر تا صد نداریم، البته کلا اصطلاح صفر تا صد (اگه نگیم کلاه برداری) یه دروغ بزرگه
      آموزش صفر تا صد یعنی هر چیزی که توی حوزه سینما هست باید توی اون آموزش وجود داشته باشه که عملا غیر ممکنه
      اما ما بر اساس تحقیقات و طبقه بندی هنرجوهای سالهای قبلمون محصولات و دوره هامون رو به ترتیب و طبقه بندی شده منتشر می کنیم
      از لینک زیر می تونین محصولات آموزشی و دوره های ویژه فیلم بساز رو ببینین
      دیدن محصولات آموزشی و دوره های ویژه

  5. هادی گفته:

    سلام ببخشید من عاشق سینما هستم و دوست دارم در اینده کارگردان بشم فقط باید از کجا شروع کنم؟؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      کلا کاری که باید انجام بدین این برنامه 3 قسمتیه!
      1) آموزش ببینین
      2) تمرین کنین
      3) اشتباهاتتون رو به تجربه تبدیل کنین و دوباره آموزش رو شروع کنین

  6. علیرضا گفته:

    سلام از کجا بفهمیم واقعا به کارگردانی علاقه داریم یا فقط هوسه

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      اگه توی خودتون علاقه دیدین، شروع کنین به ساختن فیلم
      فیلم دیدن حتی به مقدار خیلی خیلی زیاد هیچ ربطی به کارگردان شدن نداره

      • A گفته:

        سلام من یکم دختر کلاس هشتمی هستم و علاقه به کارگردانی دارم ولی خانوادم بهم میگن تو نمیتونی و اصلا شدنی نیست به نظر شما من باید چیکار کنم ؟

        • تیم فیلم بساز گفته:

          سلام به شما
          بهتره که آموزش ببینین و کم کم با موبایل شروع کنین تا زمانی که می تونین بودجه یه فیلم خیلی کوچیک رو تامین کنین

      • Eli گفته:

        سلام ببخشید چرا کسی که زیاد فیلم میبینه به کارگردان شدنش ربطی نداره؟ اخه من فکر میکردم یکی از ویژگی های کارگردان اینه که خوره فیلم و سریال باشه

        • تیم فیلم بساز گفته:

          سلام به شما
          فیلم دیدن یه چیزه و کارگردان شدن یه چیز دیگه
          مثلا کسی که آشپز خیلی خوبیه حتما پُرخور و چاق نیست! اما می‌دونه تک‌تک عطرها و طعم‌ها چه معجزه‌ای می‌کنن و چه چیزی رو منتقل می‌کنن.
          در مورد فیلم هم اینجوریه، کسی که خیلی فیلم می‌بینه حتما کارگردان نمی‌شه، مگر اینکه علم و تخصص کارگردانی داشته باشه.
          چون کسی که زیاد فیلم می‌بینه مثل اینه که داره توی یه مسابقه فیلم دیدن شرکت می‌کنه، خیلی فیلم می‌بینه اما بی‌دقت و بدون اینکه بفهمه داره چی می‌بینه، مثل آدم پُرخوری که زیاد غذا می‌خوره اما نمی‌فهمه چی می‌خوره و در نهایت حتما هم آشپز نمی‌شه

  7. مهدیس گفته:

    سلام خسته نباشیدایا میشه هم کارگردان بود و هم تو بعضی از فیلم ها خود کارگردان هم بازی کنه ممنون از سایت خوبتون.

  8. مهدیس گفته:

    سلام خسته نباشیدایا میشه هم کارگردان بود و هم تو بعضی از فیلم ها خود کارگردان هم بازی کنه

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      بله هیچ منعی نداره البته در صورتی که شما تسلط بسیار زیادی روی کارگردانی داشته باشین

  9. Narges گفته:

    سلام
    من کلاس دهمم
    من عاشق کارگردانی هستم و ب خاطر بعضی از شرایط کار پدرم نشد برم و مجبور شدم رشته حسابداری رو انتخاب کنم و در دانشگاه کارگردانی بخونم و بخاطر همین خیلی ناراحتم لطفا کمکم کنین تروخدا اگر کسی رو مشناسید بهم معرفی کنین تا بتونم ازش کارگردانی یاد بگیرم و کمکش کنم تا بتونم از تجربیاتش استفاده کنم

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      اگه دوست دارین فیلم بسازین، حتما استعدادشم رو هم دارین
      توی سینما استعداد خیلی مهم نیست، بیشتر شناخت مهمه، سینما مهندسی کردن احساسات بیننده هاست

      • hadis گفته:

        سلام من کلاس نهم هستم برای اینکه بتونم وارد زشته کارگردانی بشم باید معدلم چند باشه؟

        • تیم فیلم بساز گفته:

          سلام به شما
          لطفا تا زمان پیش دانشگاهی رشته های غیر هنری بخونین و پیش دانشگاهی هنر بخونین
          کنکور هنر شرکت کنین اگه رتبه تون زیر 50 باشه دانشگاه هنر سینما قبول می شین
          اگه رتبه شما حدود 200 باشه سوره قبول می شین

  10. N گفته:

    ممنون از سایت و مطالب خوب و مفید خوش حالم که این سایت رو پیدا کردم

  11. یعقوب محبت گفته:

    تشکر از شما به خاطر انرژی مثبت جهت آگاه سازی علاقمندان فیلم بساز

    • تیم فیلم بساز گفته:

      و سپاسگزاریم از شما برای اینکه به آموزش اهمیت می‌دین

  12. یعقوب محبت گفته:

    سلام من یعقوب محبت
    من از شاگردان استاد اسماعیل فلاحپور هستم من رشته کارگردانی نزده استاد فلاحپور بودم تمام فرمایش های جناب عالی دقیق ودرست می باشید فقط درمورد آخرین موضوعی که اشاره فرمودیدلازم ذکراست سینما فقط برای سرگرمی تماشاگر نمی باشداززمانه پیدایش تصویر یا بهتر بگویم سینما درزندگی بشر تحولات بزرگی پدید آمده است امیدواریم فیلمسازان آینده کشورمان برای فرهنگ وآگاه سازی مردم عزیزمان ازاین ابزارقوی بهترین وموثرترین کام هارابردارند

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      خُب منظور از این اعتبار “سرگرمی” اینه که شما باید من رو به عنوان مخاطب سرگرم کنین
      و بعد بتونین معنای خودتون رو به من انتقال بدین.
      توی آموزش‌های آینده‌ی فیلم بساز 3 سطح فیلم رو بررسی کردیم که یه فیلم چه کاری با مخاطب می‌کنه و چطور!
      موفق و شاد باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد