کادربندی سینمایی
4.3
(26)

کادربندی سینمایی همون ترکیب بندی سینمایی هستش! پس اولین نکته این رو یاد بگیرین که کادربندی همون ترکیب بندیه! (البته توی آموزش های خیلی حرفه ای تر این دوتا فرق دارن)

توی آموزش کادربندی سینمایی، ما اول باید عناصر ترکیب بندی رو بشناسیم، بعد از اون باید بدونیم چطور می تونیم از این عناصر استفاده کنیم. یعنی وقتی ما نقطه و خط رو می شناسیم، حالا باید بفهمیم که چطور از این نقطه و خطها استفاده کنیم. مثلا ما خطها رو آموزش می بینیم و بعد می فهمیم که این خطها رو می تونیم توی ساختن ریتم استفاده کنیم.

بعد از این آموزشها ما باید تکنیک هایی رو یاد بگیریم که بتونیم با اونها ترکیب بندی های درخشانی رو بسازیم. مثلا حالا باید یاد بگیریم که قانون یک سوم یا تقارن توی کادربندی سینمایی چی هستن و چیکار می کنن. اما یه نکته خیلی مهم می مونه که اگه اون رو یاد نگیریم، همه چیزهایی که توی آموزش کادربندی سینمایی یاد گرفتیم به هیچ دردی نمی خورن.

محدوده استحفاظی!

قبلا هم گفتیم که اگه دقت کرده باشین، کادربندی سینمایی و قوانین و آموزش ترکیب بندی از نقاشی وارد عکاسی شده و بعد هم به سینما راه پیدا کردن.

این یعنی همه قوانین و مواد اولیه کادربندی سینمایی توی نقاشی و عکاسی با سینما شبیه هستن. درسته که آموزش کادربندی سینمایی خیلی با ترکیب بندی توی نقاشی و عکاسی تفاوت داره، اما مواد اولیه ترکیب بندی توی همه هنرها مثل هم هستن! (البته استثنائاتی هم وجود داره که توی دوره های پیشرفته ترکیب بندی باید اونها رو هم آموزش ببینین)

یکی از چیزهای خیلی مهم توی کادربندی سینمایی اینه که ما بدونیم این قوانین و مقررات ترکیب بندی رو کجا باید به کار ببریم. اونجایی که ما همه چیزهای ترکیب بندی رو اونجا اجرا می کنیم کادره! کادر یعنی مستطیلی که ما توی اون تصویر رو می بینیم! پس به این نتیجه می رسیم که کادربندی سینمایی با ترکیب بندی سینمایی یکی هستش!

کادر نقاشی، عکاسی و سینما

حالا به این نکته دقت کنین که کادر توی نقاشی، عکاسی و سینما وجود داره و تقریبا شبیه به هم هستن. کادر توی نقاشی، بوم نقاشی هستش که نقاشها روی اون بوم سفید نقاشی می کشن. بوم همون مستطیل سفید رنگیه که نقاشها اون رو جلوی خودشون می ذارن و روی اون نقاشیشون رو می کشن. اما کادربندی سینمایی چطوریه!؟

کادر توی عکاسی هم وجود داره! کادر توی عکاسی، خود همون عکسیه که می بینیم. وقتی عکاس با دوربینش یه عکس می گیره، ما اون عکس رو توی کامپیوتر و موبایل یا به صورت چاپ شده می بینیم که یه مستطیل هستش. (البته کادر اول توی دوربین توسط عکاس دیده می شه و بعد بیننده اون عکس رو می بینه)

خُب کادربندی سینمایی چیه!؟ توی سینما هم کادر وجود داره! کادر سینما اول توی دوربین دیده می شه. فیلمبردار کادر تصویر رو توی دوربین می بینه. بعد کارگردان تصمیم می گیره که فیلمبردار چه چیزی رو کجای کادر قرار بده. در آخر هم بیننده می ره سینما و کادر نهایی رو روی پرده سینما می بینه. پس پرده سینما، کادریه که بیننده فیلم رو توی اون می بینه.

مناطق کادر

یه کادر سینمایی 4 تا منطقه مهم داره:

1) بالا
2) پایین
3) چپ
4) راست

ما باید این 4 تا منطقه رو خیلی دقیق و درست بشناسیم که بتونیم کادربندی سینمایی درخشانی رو توی کادر طراحی کنیم. مثلا اگه ما کادر رو خیلی درست و دقیق نشناسیم و ندونیم معنی و مفهوم این 4 منطقه چیه، هرگز نمی تونیم معنی و مفهوم مورد نظرمون رو به بیننده منتقل کنیم. یه کارگردان باید تلاش کنه که همه چیز رو توی تصویر به بیننده منتقل کنه. دیالوگها فقط کمک می کنن که مفاهیم بهتر انتقال داده بشن.

اما متاسفانه کارگردانهای تازه کار، تصویر رو فراموش می کنن و پناه می برن به دیالوگها! اونها همه چیز رو از طریق دیالوگ و حرفهای بازیگران به بیننده انتقال می دن. به همین دلیل هم خیلی زود شکست می خورن.

2 سیستم بین المللی آموزش کادربندی سینمایی

الان توی کل جهان وقتی می خوان آموزش کادربندی سینمایی رو شروع کنن، از یکی از این دو سیستم معتبر استفاده می کنن.

این دو تا سیستم معتبر کادربندی سینمایی عبارتند از:

1) سیستم آموزشی دانشگاه هنر رُم (ایتالیا) که در مورد بالا، میانه و پایین صحبت می کنه.

کادربندی سینمایی
کادربندی سینمایی به شیوه دانشگاه هنر رم

2) سیستم آموزشی دانشگاه هنر ملبورن (سیستم موزاییک) که در مورد 4 منطقه کادر صحبت می کنه

آموزش ترکیب بندی سینمایی
آموزش ترکیب بندی در سینما
آموزش ترکیب بندی در فیلم
سیستم کادربندی سینمایی به روش موزاییک (دانشگاه هنر ملبورن)

حالا چرا همه از این دو سیستم استفاده می کنن؟ چون این دو تا سیستم با استفاده از بررسی و کالبد شکافی ترکیب بندی شاهکارهای هنری جهان، کادربندی سینمایی رو آموزش می دن.

سیستم کادربندی سینمایی دانشگاه هنر رم بر اساس بالا و میانه و پایین کادر آموزش داده می شه. اما سیستم دانشگاه ملبورن که به موزائیک معروف شده، از 4 ناحیه کادر استفاده می کنه برای آموزش ترکیب بندی!

آموزش کادربندی در سینما

شما باید هر دوی این سیستم ها رو آموزش ببینین! چرا؟ چون ما بعضی از فیلمها رو براساس بالا، میانه و پایین کادر طراحی می کنیم و بعضی از فیلمها رو با استفاده از سیستم موزائیک (یعنی بالا-راست، بالا-چپ، پایین چپ و پایین راست)

با این دو تا سیستم ما می تونیم با قدرت کادربندی سینمایی رو طراحی کنیم و کادرمون رو خیلی قدرتمندتر کنیم. خیلی از آموزشهای قدیمی و فسیل توسط اساتید منتقل می شه که سالهاست دیگه منقرض شدن!

متاسفانه سیستم آموزشی ما توی ایران، اصلا از متدهای به روز استفاده نمی کنه و این باعث می شه که هنرجوهای سینما همیشه از هنرجوهای کشورهای دیگه عقب بمونن، مخصوصا توی آموزش کادربندی سینمایی.

وقتی هم که هنرجوهای ایران از کشورهای دیگه عقب می مونن، سینمای کشورمون هم از کشورهای دیگه عقب می مونه و ما هرگز به رشد و پیشرفت نمی رسیم.

یه مثال از آموزش کادربندی سینمایی

فرض کنین شما معنی بالای کادر رو نمی دونین! حالا میاین کادربندی فیلمتون رو بر اساس بالای کادر انجام می دین. به نظرتون چه اتفاقی می افته؟

یکی از معانی بالای کادر آسمانی بودن و روحانیته! یعنی وقتی چیزی رو توی قسمت بالای کادر قرار می دیم داریم معنی الهی بودن و مقدس بودن رو به اون اضافه می کنیم. چون بالای کادر دقیقا جاییه که توی زندگی خودمون آسمون رو اونجا می بینیم. حالا فرض کنین شما به عنوان کارگردان یه شخصیت جنایتکار رو اونجا قرار می دین! چون اصلا معنی بالای کادر رو نمی دونین. فیلمتون تبدیل می شه به چیزی که نمی دونه باید چه مفهومی رو منتقل کنه!

چون یه شخصیت بد و جنایتکار رو توی جایی قرار دادین که محل مقدسات و روحانیت هستش! این رو کادربندی سینمایی به ما می گه!

آموزش پیشرفته تر کادربندی سینمایی!

بیاین یه کم با هم روراست باشیم! هیچ کارگردانی بدون آموزش کادربندی سینمایی پیشرفت آنچنانی نمی کنه. مطمئن باشین بدون آموزش سینما، هیچ کارگردانی رشد نمی کنه و توی کارش همیشه درجا می زنه. حالا بعضی ها می گن تارانتینو گفته من دانشگاه و مدرسه سینمایی نرفتم!

یه کم واقع بین باشین! این جمله ها دو تا حالت دارن:

یک) یا جملات خوشگل ژورنالیستیه که کارگردان های بزرگ کلی از این جمله ها دارن.

دو) یا اینکه اون کارگردانی که می گه آموزش ندیدم نمی دونه که با دیدن و تحلیل خود به خود فیلم ها داره آموزش می بینه. اما فقط درصد خیلی کمی از آدمها هستن که خودشون می تونن فیلم رو تحلیل کنن و بعدا بتونن فیلمشون رو با استفاده از اون تحلیلهای خودشون بسازن. بقیه کارگردان ها یا باید آموزش ببینن و یا هیچ پیشرفتی نکنن!

کار عملی

بیاین چالش کادربندی سینمایی راه بندازیم! ما بیایم و یه فیلم خیلی خوب از یه کارگردان خیلی خوب انتخاب کنیم. حالا بشینیم و اون فیلم رو چندین و چند بار ببینیم. توی دفعات بعدی که فیلم رو می بینیم به چیزهایی می رسیم که توی دفعه اول اصلا نمی بینیمش.

حالا که فیلم رو چندین و چندبار دیدیم، تحلیل رو شروع می کنیم.

دقت می کنیم که کدوم صحنه ها واقعا ما رو درگیر کردن! (حواستون باشه توی این صحنه ها دیالوگ ها رو دخالت ندین و فقط به تصویر دقت کنین) حالا وقتی صحنه هایی که ما رو درگیر کردن رو پیدا کردیم، به این توجه می کنیم که کارگردان چطور از کادر استفاده کرده.

نظر شما در مورد کادر چیه؟ به نظرتون استفاده درست از کادر می تونه تاثیرگذار باشه یا می تونیم بدون شناخت کادر هم فیلم بسازیم و فیلممون ستاره جشنواره ها بشه؟!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 26

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

20 دیدگاه برای “کادربندی سینمایی و شناخت کادر در سینما

  1. تارا کاکایی گفته:

    و درضمن اموزش های مربوط به ترکیب بندی همین 6 جلسه بود؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      ما هم آموزشها و مقالات رایگان داریم که در دسترس همگی دوستان هستش
      اما اگه واقعا می خواین آموزش سینما رو شروع کنین وارد منو بشین و بخش محصولات رو ببینین
      هم بسته های آموزشی داریم و هم دوره های ویژه

  2. تارا کاکایی گفته:

    سلام به تیم دوست داشتنی و حرفه ای فیلم بساز♡
    یک دنیا ممنون بابت اموزش های خودتون
    می خواستم بگم اگه مقدور براتون بعد از هر اموزش یه سری کتاب و فیلم هم در مورد مبحث مورد نظر که مفید هستند معرفی کنید.( البته که محصولات و اموزش هاتون بسیار عالی جامع اما بهرحال اینکه بیشتر راجع اش بخونیم ما رو به درک بیشتری میرسونه )

  3. مبینا شهرآبادی گفته:

    درود واقعا کارتون عالیه.خیلی ممنون که اهمیت می دین به مخاطبانتون.

  4. قلی گفته:

    کاش کاملتر در مورد اون بخش ها و معانی اونا صحبت میکردین
    این متن هایی که نوشتین شبیه یه تیزر از محصول هایی که درست کردین هستش نه؟!

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      تیزر منظورتون قسمتی از معرفی محصوله؟ خیر! آموزشهای رایگان ما رایگان هستن و هیچ ربطی به تبلیغ محصولات ندارن
      ما روشهای مدرن تر و انسانی تری استفاده می کنیم 🙂

      • قلی گفته:

        اخه یه قسمت بود از صحبت های کارگردانان که یکی رایگان بود و یکی دیگه پولی. البته خب شما زحمت میکشین و باید پولی باشه. تو این حرفی نیست. مطالب خیلی خوبی رو شروع میکنین ولی خیلی خوب و بهتر میشد اگه کاملتر توضیح میدادین. بین این 7 تا قسمت یه قسمت رو یکم توضیح دادین. اگه بیشتر توضیح میدادین عالی میشد. بازم تشکر

        • تیم فیلم بساز گفته:

          خُب وب سایت فیلم بساز مثل بقیه وب سایت های آموزش سینما نیست که پکیج های خارج از ایران رو کاملا غیرقانونی و با مصداق بارز دزدی ترجمه کنیم، ما هزینه های خیلی زیادی برای وبینارها و سمینارهای خارج از ایران پرداخت می کنیم و نمی تونیم مطالبمون رو به صورت کاملا رایگان منتشر کنیم
          ما آموزش های رایگان رو کاملا طبقه بندی شده همیشه منتشر می کنیم برای دوستانی که فقط می خوان اطلاعات کم و سطحی از مطالب داشته باشن و همینقدر براشون کافیه
          بیشتر از این واقعا در توان ما نیست که بخوایم بیشتر از این توضیح بدیم و باید نکات مهمی که فکر می کنیم باید منتشر بشه حتما منتشر کنیم
          پس نگران نباشین مطالبی که رایگان منتشر می کنیم ناقص نیستن اما اگه بخواین تخصصی تر یاد بگیرین باید با محصولات ما هم همراهی کنین

    • الهام قنبری گفته:

      سلام خسته نباشید .من در زمینه عکاسی و فیلم سازی در سطح متوسط کار کردم اما تا بحال ترکیب بندی موزاییکی و بر اساس سه سطح با متوسط و پایین که فرمودید به گوشم نخورده و هر چه سرچ کردم اطلاعات تکمیلی دریافت کنم منبعی پیدا نکردم ‌لطفا بیشتر در مورد این دو مورد توضیح بفرمایید

      • تیم فیلم بساز گفته:

        سلام به شما
        منابع معتبر ترکیب بندی این مفاهیم رو دارن اما از منابع زبان اصلی استفاده کنین چون منابع ترجمه شده بسیار قدیمی هستن و تئوری های جدید رو ندارن
        مخصوصا مفاهیم مورد نظر که در دانشگاه های بین المللی تدریس می شه مثل همین موضوع که در دانشگاه رم تدریس می شه

  5. عرفایی گفته:

    سلام
    ممنون از سایت واقعا خوبتون که بسیار ساده و روون مطالب رو به دوستداران کارگردانی عرضه میکنه
    میخواستم بدونم اگه کسی بدون هیچ سررشته ای بخواد کارگردانی یادبگیره ،ابتدا باید کدوم مباحث سایت رو شروع به خوندن کنه
    یا راحت تر بگم از ابتدا باید از کجا شروع کنه

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و سپاس

      کارگردانی سینما رو بهتره با ابزار شروع کنین و بعد هم به تکنیک‌های پایه برسین

      اول دوربین و عکاسی، بعدش اندازه نما، بعد از اون هم ترکیب بندی و دکوپاژ و …

  6. مروارید شمسایی گفته:

    وااااااااای از کجا این همه دانش هنری ناااااااب گیر میارییییین من عاشقتونم عاشق تک تک شما هااااا تیم فیلم بساز

  7. محمدحسن گفته:

    درود خداوند بر کسانی که آماده خدمت به بشریتند…
    واما جواب سوال سوم وچهارم را درمیان پاسخ تان نکرده ام.
    محبت می فرمایید اگر…

    • تیم فیلم بساز گفته:

      برای اینکه چقدر طول می‎‌کشه زمان درستی نمی‌شه داد چون علوم هرگز به انتها نخواهند رسید و واقعا هر جوابی به این سوال غیر درسته
      و در مورد اینکه جای درستی اومدین یا نه، به خودتون باید رجوع کنین که آیا آموزش‌های ما چیزهایی رو به شما اضافه می‌کنن یا نه
      در مورد کیفیت منابع مطمئن باشین که در ایران فعلا منبعی با این کیفیت پیدا نخواهید کرد
      با سپاس

  8. محمدحسن حاتمیان گفته:

    با سلام و درودبیکران بر شما بزرگواران و دقت و حوصله و پیگیری تون در ارائه آموزش کارگردانی و فیلمسازی به زبان ساده وقدم به قدم. اما بعد…
    ۱. آیا میتوان با خیال راحت با آموزش مرحله به مرحله شما گوش جان سپرد و مطمئن بود که این آموزش ها درست دقیق و کاملا بروز هست؟چراکه خود شما مدام تذکر داده اید که آموزش های رایج در ایران کهنه غلط ومنسوخ است.
    ۲. آیا میتوان مطمئن بود که تمامی دانش کارگردانی در اینجا آموزش داده میشود؟و آیا ما بعد از مطالعه این مطالب میتوانیم فیلم سینمایی حرفه ای ودرخشان بسازیم؟
    ۳. چقدر طول خواهد کشید تا شما بزرگواران همه مطالب آموزش کارگردانی وفیلمسازی را در اینجا قراردهید تا دوره تمام شود ؟
    ۴. شما بهتر میدانید سرماجرای سینما چقدر هیاهو راه انداخته اند. ما هم دلمان میخواهد که مطمئن شویم جای درستی آمده ایم و وارد جاده ی اصلی آموزش فیلمسازی شده ایم؟ ونحن نقول:الحمد لله رب العالمین؟…

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و سپاس بابت انرژی که به ما می‌دین
      مطمئن باشین مطالب آموزشی ما از به‌روز ترین مطالب مورد آموزش توی دانشگاه‌های بین المللی (به‌ویژه دانشگاه هنر رم و ملبورن) استخراج می‌شه
      در ضمن خود ما هم هر ماه توی ورک‌شاپ‌های معتبر خارج از ایران شرکت می‌کنیم که بتونیم به‌روز باشیم و علوم و روش‌های منسوخ و به‌درد نخور رو وارد حیطه آموزش سینمای ایران نکنیم!
      شک نکنین با پیگیری مقالات و ویدیوهای آموزشی و محصولات فیلم بساز، به آموزش‌های باکیفیت‌تر از همه دسترسی خواهید داشت
      سربلند باشین

      • مهدی رفیعی گفته:

        خدا قوت بهتون
        میشه لطفا خودتون چندتا فیلم حرفه ای ایرانی و خارجی معرفی کنید که از نظر ترکیب بندی خوب باشه و همه ی مباحث ترکیب بندی و تناسب و…. رو حس کنیم داخل فیلم

        • تیم فیلم بساز گفته:

          سلام به شما
          توی هفته آینده یه آموزش ترکیب بندی جدید منتشر می کنیم که دقیقا این موارد توش گفته شده هم فیلم ایرانی و هم فیلم خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد