مجوز فیلمبرداری
4.2
(5)

مجوز فیلمبرداری برای ساخت فیلم، حتی از داشتن دوربین هم واجب تره! شاید تا حالا با خودت فکر کرده باشی که باید برای چه چیزی مجوز بگیری. در ضمن اگه دنبال مجوز فیلمبرداری هم رفته باشی، می دونی که بعضی جاها نمی تونی حتی با مجوز فیلمبرداری کنی. در هر صورت باید به این نکته دقت که گرفتن مجوز فیلمبرداری یکی از مراحل آموزش کارگردانی هستش که از هر چیزی برای فیلم ساخت واجب تره.

چرا مجوز فیلمبرداری لازمه!؟

شاید با خودت بگی اصلا مجوز فیلمبرداری به چه دردی می خوره!؟ من چرا باید برای کارم مجوز فیلمبرداری بگیرم!؟ اما بذار یه چیزی رو از همین اول راه بهت بگم که اگه می خوای فیلم بسازی، به قوانین کشورت احترام بذار. چرا!؟ چون تو نهایتا می خوای فیلمت رو توی همین کشور اکران کنی. حتی اگه بخوای برای جشنواره های فیلم کشورهای دیگه هم اقدام کنی، برای مرحله ساخت نیاز داری مجوز داشته باشی.

فیلمبرداری با خیال راحت

مهمترین دلیلی که وجود داره برای گرفتن مجوز فیلمبرداری اینه که تو وقتی می خوای فیلم بسازی، همه عوامل دست به دست هم می دن که اعصاب تو رو نابود کنن. از فیلمبردار و منشی صحنه بگیر تا راننده سرویس و مدیر تداراکات و …

نه اینکه کسی با تو دشمنی داشته باشه، اما کانال های سطح دوم ذهن تو چون می دونن که داری کار مهم حساسی رو انجام می دی، روی همه چی حساس می شن!

حالا که این همه عوامل برای نابودی اعصاب تو هست، چرا با نگرفتن مجوز فیلمبرداری، خودت یه دونه عامل دیگه به این همه عوامل اضافه می کنی!؟ پس یکی از دلایل خیلی مهم گرفتن مجوز فیلمبرداری اطمینان خاطرت توی روز فیلمبرداریه!

چه چیزهایی نیاز به مجوز دارن!؟

اول باید یاد بگیری که کلا 3 تا چیز باید مجوز بگیرن، بعضی هاشون مستقیم و بعضی هاشون غیر مستقیم.

  1. شخص کارگردان
  2. دوربین و تجهیزات
  3. محتوا (اینجا منظور از محتوا فیلمنامه هستش، هر چند اشتباهه)

1) شخص کارگردان

توی ساخت فیلم کوتاه، شخص کارگردان مسئول همه چیزه! هر چیزی توی فیلم اتفاق بیفته و فیلمبرداری بشه، مسئولیت مستقیمش با کارگردانه. پس شخص کارگردان یکی از اعضای اصلی تولید و مجوز فیلمبرداری توی فیلم کوتاهه.

به دلیل اینکه کارگردان مسئول همه چیزه، پس باید مجوز هم بگیره. اما توی فیلم کوتاه کارگردان نیازی به مجوز مستقیم نداره. چون زمانی که می خواد مجوز فیلمبرداری بگیره، اسمش باید روی فیلمنامه نوشته بشه. پس وقتی فیلمنامه مجوز فیلمبرداری در سطح شهر می گیره، ناخودآگاه اسم کارگردان وارد این پروژه می شه، به عنوان مسئول اصلی این فیلم.

پس کارگردان نیازی نداره که خودش کار جداگانه و خاصی برای مجوز گرفتن انجام بده.

2) دوربین و تجهیزات

زمانی که تو می خوای فیلم بسازی و مجوز فیلمبرداری بگیری، باید یه سری تجهیزات از یه جایی اجاره کنی. زمانی که می خوای تجهیزات اجاره کنی، چون قیمت تجهیزات بالاست، باید مدارک شناساییت رو به عنوان ضمانت تحویل دفتر اجاره بدی.

همین که این مدارک رو تحویل دفتر اجاره می دی، انگار مجوز این تجهیزات رو گرفتی. البته حتما می دونی که این مجوز نیست. ولی زمانی که در زمان فیلمبرداری گروه سازنده فیلم رو بازداشت کنن، اولین چیزی که مورد بازرسی قرار می گیره، تجهیزات هستن.

چون همه تجهیزات دفاتر دارای مهر و تیکت ویژه دفتر هستن، پس پلیس با مراجعه به اون دفتر مدارک شما رو بررسی می کنه. اگه مدارک شما و مدارکی که باهاش مجوز گرفتین، مغایرت نداشته باشه، شما دیگه مشکلی برای فیلمبرداری نخواهی داشت. پس دقت کنین کسی که مجوز فیلمبرداری می گیره، بهتره همون شخص هم تجهیزات رو به اسم خودش اجاره کنه، این طبق تجربه ما توی تولید فیلم کوتاه توی ایران خیلی ایمن تره.

3) فیلمنامه

فیلمنامه اصل اساسی برای گرفتن مجوز فیلمبرداریه. در اصل برای گرفتن مجوز شما همه جا باید فیلمنامه رو ارائه بدین. فیلمنامه در اصل چیزیه که توی فیلمت می خوای بگی! یعنی نهادهای مجوز اینجوری به فیلمنامه نگاه می کنن، پس خیلی رو فیلمنامه حساسیت دارن.

پس مهمترین چیزی که باید مجوز بگیره، فیلمنامه هستش. در ضمن در نظر داشته باش همه مجوزها یه تاریخ انقضا دارن که باید تا اون تاریخ فیلم ساخته بشه، وگرنه از اول همه مراحل گرفتن مجوز باید دوباره طی بشه.

مجوزهای زمینی!

وقتی مجوز فیلمبرداری رو می گیری، می تونی توی همه شهر فیلمبرداری کنی، به جز مترو، ایستگاه های مهم اتوبوس و فرودگاه ها و مناطق ممنوعه، به همراه فیلمبرداری هوایی!

اما خُب بعضی وقتها نیاز داریم که مجوز فیلمبرداری توی مترو و فرودگاه داشته باشیم.

اونقدر که همه فیلمها رو توی آپارتمانها فیلمبرداری کردن، دیگه یادمون رفته که جاهای دیگه ای هم برای فیلمبرداری داریم که ازش کلا بی خبریم! مخصوصا جاهایی که به لحاظ دراماتیک خیلی مهم هستن. یکی از این جاهای مهم و اصطلاحا فیلمخور، متروها و فرودگاه ها هستن.

چطور برای اماکن ممنوعه مجوز بگیریم!؟

مراحل گرفتن مجوز برای اماکن ممنوعه:

  1. مراجعه به انجمن سینمای جوانان و ارائه مدارک شخصی و فیلمنامه و سفته 2 میلیون تومانی (حتما اعلام کنین که می خوام توی مترو و … فیلمبرداری کنم!)
  2. دریافت معرفی نامه انجمن سینمای جوانان
  3. ارائه معرفی نامه انجمن سینمای جوانان به ناجی هنر به همراه فیلمنامه

به همین راحتی می تونی مجوز فیلمبرداری بگیری و با خیال راحت فیلمت رو بسازی. سعی کن از زمانی که اولین فیلمت رو شروع می کنی تا هر زمانی که فیلم می سازی، طبق قوانین رایج کار کنی و با خیال راحت کارت رو ادامه بدی.

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 5

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

35 دیدگاه برای “مجوز فیلمبرداری برای اماکن ممنوعه در 3 مرحله

  1. رضا گفته:

    سلام من میخوام فیلم کوتاه بسازم فقط هم در مدرسه هست
    یک روزه هستش برای ایتستاگرام .
    آیا مجوز لازم هست یا نه ؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام
      باید اجازه کتبی از مسئولین مدرسه داشته باشین و همه موارد تولید و پخش رو توی اجازه نامه درج کنین مثل قراردادهای حقوقی

      • سید سجاد گفته:

        سلام
        بنده یه فیلم مستند ساختم و کارمم تموم شده، حالا می خوام اون و به صدا و سیمای استان ارائه بدم یا در یکی از سالن های شهر مثل اداره ارشاد اکران کنم.
        الان باید چکار کنم؟ چه مجوزی بگیرم؟
        اگه صدا و سیما قبولش کنه آیا بازم لازمه مجوز بگیرم؟

        • تیم فیلم بساز گفته:

          سلام به شما
          چون شما با ارگانی مثل صدا و سیما طرف هستید، اگه اون‌ها قبول کنند که مستند شما رو پخش کنند، خُب خودشون بهتون می‌گن چه مجوزهایی می‌خوان
          یا اگه با ارشاد طرف باشید خودشون عنوان مجوز رو بهتون می‌گن
          معمولا وقتی کاری رو صدا و سیما پخش می‌کنه (اگه قبول کنه پخشش کنه) دیگه مجوزی از شما نمی‌خوان چون توی بدنه خود صدا و سیما ممیزی و نظارت خیلی جزئی و ریزبینانه وجود داره و جای نگرانی نداره
          چون گاهی بعد از قبول پخش، از شما تعهد می‌خوان که این ساخته خودتون باشه، یا اگه دارین در مورد چیزی صحبت می‌کنید که نیاز به مستندات مکتوب داره باید اون‌ها رو ارائه کنید
          شاد باشید

  2. علی گفته:

    سلام وقت بخیر من میتونم به موسسه شما بپیوندم و عضوی از موسسه شما باشم وهمینطور که قبلا گفته بودم من فقط به کارگردانی موزیک ویدیو علاقه دارم ممنون میشم خبر کنید یا راه حلی برای رسیدن به خواننده که بتونم استارت کارمو بزنم مررسی

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      ما توی فیلم بساز شرایطی داریم که باید شما اون شرایط رو داشته باشین
      1) مدرک دانشگاهی سینما سطح کارشناسی و ارشد فقط از دانشگاه‌های دولتی
      2) مشارکت در تهیه یک فیلم کوتاه یا بلند در هر شاخه مورد نظر از سینما
      3) برای آقایان مدرک خدمت نظام وظیفه لازم هست
      در صورتی که این شرایط رو دارید برای همکاری باهامون تماس بگیرین در ضمن ما براتون قسمت کاری‌تون رو پیشنهاد می‌دیم

      • سید محمد حسینی گفته:

        سلام من میخوام ی فیلم کوتاه بسازم و لوکیشناش هم داخل خونست و امکان عمومی نیست باید حتما مجوز بگیرم

        • تیم فیلم بساز گفته:

          سلام به شما
          بعضی از جشنواره‌ها و پلتفرم‌های پخش فیلم مجوز فیلمبرداری از شما می‌خوان
          اگه نمی‌خواین توی جشنواره‌ها شرکت کنین و فیلمتون برای پخش نیست و فقط نماهای داخلی ضبط می‌کنین نیازی به مجوز فیلمبرداری ندارین
          شاد باشید

  3. علی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من مدرک و گواهینمایه سینمای جوان دارم و خیلی حرفه ای دوست دارم فقط توی کار کلیپ باشم ولی متاسفانه تا بحال کاری واسم پیشنهاد نشده ؟؟؟خواستم بگم چطوری میتونم کارمو نشون بدم و استارت بزنم و اینکه ….آیا سرمتیه شروع برای کار کلیپ از خود تهیه کننده پرداخت میشود …..و اینکه چه نوع مجوزهایی برای کار کلیپ باید بگیرم هم لوکیشن داخلی و هم لوکیشن خارجی ……مرسی بابت سایت خوبیتون….منتطر پاسختون هستم

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما و سپاس
      شما باید سناریویی برای ویدیویی که می‌خواین بسازین بنویسین و اون رو از ناجی هنر مجوز بگیرین مثل مجوز فیلم کوتاه هیچ فرقی نداره
      سرمایه ویدیو هم معمولا کسی که براش ویدیو می‌سازین تامینش می‌کنه چون کار شخصیه
      برای ارائه کارتون هم اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی ویدیویی مثل آپارات و … بهترین مکان برای ارائه کارتونه

  4. سید نوید میرزایی گفته:

    سلام و درود خدمت تیم محترم فیلم بساز
    سوالی که داشتم این هستش که مکانی مثل استادیوم فوتبال هم جزء مکان های ممنوعه به حساب می آید و بهتر است مجوز ساخت فیلم در آنجا را هم بگیریم؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      ورزشگاه های دولتی مثل استادیوم های فوتبال از فرودگاه ها هم حساسیت بیشتری برای فیلمبرداری دارن
      مگر اینکه شما مجوز ویژه یا حمایت مطمئنی رو داشته باشین در غیر این مجوز گرفتن برای استادیوم تقریبا غیر ممکنه

  5. omidmalex گفته:

    یه سوال داشتم
    اینکه من یه فیلم نامه دارم که کلا داخلی هست
    ایا نیاز داره به مجوز ناجی هنر؟یا هر مجوزی؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      بله حتما این کار رو انجام بدین چون امکان تغییر قوانین مقررات همیشه و هر لحظه هست
      بهتره داشته باشین تا اینکه نداشته باشین

  6. omidmalex گفته:

    در ادامه که یادم رفتش
    سوال 1 جلسه 4:منشی صحنه با 150 تومن
    سوال 2 جلسه 4:نیاز به اجاره لوکیشن ندارم چون تو دارمش . با گرفتن تجهیزات قرار داد میبندم
    همین طور با کرایه کردن ماشین که دوستام هستند و رایگان برام کار میکنن هم قرار داد میبندم

    • تیم فیلم بساز گفته:

      دوستانی که علاقه دارن و کمک می کنن یکی از گنجینه هایی هستن که هرگز قدرشون رو نمی دونیم و همه اعصاب خراب روز فیلمبرداری رو روی اون ها اعمال می کنیم
      باید بیشتر هواشون رو داشته باشیم 🙂

  7. omidmalex گفته:

    جواب 1 جلسه 4:حدود 3میلیون 250 تومان میشه و تو یه روز با برنامه ریزی دقیق البته
    1میلیون هزینه فیلم بردار .450 صدا بردار.نور پرداز نمیخواد ولی خودم یه چیزایی بلدم فقط تجهیزات میخواد که میشه350 تومان .دوربین 250 .لنز 180.مانیتور180.سه پایه و دالیز 330. خورد و خوراک هم 400
    جواب 2 جلسه 4:صدرصد به مجوز و قرارداد ها نیاز هستش برای جشنواره ها و همین طور فیلم برداری کردن با خیال راحت دیگه بدون دغدغه ای فیلممون رو درست میکنیم
    همین طور من فقط به مجوز انجمن سینمای جوانان نیاز دارم!! چرا ؟؟به این دلیل فیلم برداری من فقط داخلی هست !! فکر کنم دیگه به مجز ناجی هنر احتیاج نداشته باشم.
    همین طور با تمام عوامل گروه فیلم برداری حتما حتما قرار داد میبندم که خیالم راحت راحت باشه

    • تیم فیلم بساز گفته:

      البته می تونین با فیلمبردار بهتری کار کنین و دستمزد بیشتری بهش بدین، در عوض صدابردار توی این تاریخی که این جواب رو تایپ می کنیم با 200 تومان هم می تونین پیدا کنین که کار بلد باشه و عاشق کارش
      اما خُب هزینه بیشتری برای فیلمبردار بذارین چون نهایتا روی فیلمتون خیلی زیاد تاثیر می ذاره به علاوه دوربین
      البته اگه جزو کارهای اولتون هست حتی می شه یه کم ارزون تر هم برگزار کرد
      اینکه به مجوز ناجی هنر نیازی ندارین دقیقا درسته، چون داخلی هستش و نیازی به فیلمبرداری خارجی ندارین و مجوز سینمای حوانان هم برای جشنواره هایی که احتمالا مجوز رو هم بخوان، کافیه
      و قرارداد هم که حتما این کار رو انجام بدین و با همه چه با دستمزد و چه بی دستمزد قرارداد بنویسین

  8. علی خراسانی گفته:

    سلام
    سوالی که برام پیش اومده و اخیراً هم خیلی برام مشکل ساز شده و هم مجهوله برام،مجوز گرفتن از ارشاده!آیا اگه نخوام فیلمم رو به جشنواره بفرستم و فقط در فضای مجازی پخش بشه،آیا نیازه به ارشاد؟؟؟و اینکه پس از پخش دیده م که فیلمِ بدون مجوز دچار مشکل شده!تکلیف چیست؟در چه صورت حق دخالت داره؟
    خیلی ممنون میشم اگر کامل توضیح بدید ??

    • تیم فیلم بساز گفته:

      در صورتی ارشاد حق دخالت داره که بخواین فیلم رو توی رسانه های رسمی ایران (زیر نظر ارشاد) نمایش بدین یعنی جشنواره ها و پخش اینترنتی توی تلویزیون های اینترنتی مثل فیلیمو

      در صورتی که فقط در پخش اینترنتی بخواین کارتون رو نمایش بدین مشکلی نخواهید داشت مگه اینکه مشکل اروتیک (مسائل جنسیتی)، سیاسی، پوشش، مذهبی و مسائل حساس احتماعی و سیاسی داشته باشین

      • علی خراسانی گفته:

        خیلی ممنون
        و درادامه اینکه، به فرض، من به عنوان کارگردان یه فیلم میسازم و البته تهیه کننده هم کسی دیگری است؛ به دستِ اداره ارشاد میرسه و حالا بنا به دلایلی،مثلاً یکیش حجاب خانم بازیگر،گیر میدن و از تمامیِ عوامل شکایت میشه و از طرف اماکن احظاریه میاد!!!آیا مگه فقط تهیه کننده و کارگردان پاسخگو نیستند؟یا اینکه تمامیِ عوامل باید پاسخگو باشند!!!؟

        • تیم فیلم بساز گفته:

          البته برای فیلم (مگه در شرایط خیلی خیلی خاص) اداره اماکن سراغ کسی نمیاد
          اگه مشکلات و مسائل جنسیتی، سیاسی، مذهبی و در کل بر ضد قوانین اجتماعی و سیاسی باشه همگی عوامل تحت اتهام هستن و همگی باید جوابگو باشن

  9. علی خراسانی گفته:

    جواب1:از آنجایی که واقعاً هزینه های اجاره و… توی شهرم هنوز درموردشون اطلاعی ندارم،نمیتونم برآورد کنم!
    جواب2:مجوز خاصی نیاز نیست چون لوکیشن کاملاً در فضای داخلی است و امّا قراردادها:قراردادِ اجاره ی ان ساختمانی ک باید توش فیلمبرداری کنیم؛قرارداد با کلیه ی عوامل از جمله دستیار و فیلمبردار و منشی صحنه و بازیگران و…؛و قرارداد برای تجهیزاتی مانند نور و دوربین و وسایل جانبیشون و حتی ماشینی ک برای حمل و نقل استفاده میشه

  10. سید مهدی احمدی گفته:

    جواب 1- با توجه به اینکه این توی دو روز میشه فیلمبرداری رو تموم کرد، اگه یک میلیون رو برای دستمزد عوامل درنظربگیریم، طبق قانونی که گفتین حدودا دو میلیون بودجه لازمه. که چون دوربین و لنز رو میتونم از دوستام قرض بگیرم این هزینه پایین تر هم میاد. البته این هزینه با درنظرگرفتن حالتیه که بابت لوکیشن پولی داده نشه.

    جواب 2- چون فیلمبرداری توی مناطق شهری و کوچه و خیابون نیست بدون مجوز هم میشه فیلمبرداری کرد ولی نمیدونم جشنواره ها از همچین فیلمی هم مجوز میخوان یا نه ؟

    و چندتا سوال. برای منی که تو استان فارسم خیلی هزینه بره که برم تهران برای گرفتن مجوز ناجی هنر. راه ساده تری نیست؟
    و اینکه سفته دومیلیونی که گفتین دقیقا به خاطر چیه؟ چرا مثلا ناجی هنر اینو نمیخواد؟
    از خود ارشاد نمیشه مجوز گرفت؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      حتما دقت کنین که بهتره مجوز بگیرین که بعدا یهو توی شرایط فشار قرار نگیرین برای مجوزی که ندارین؛ مثلا تصور کنین که قانون جشنواره ها (خصوصا داخلی) اصلا پایدار نیست و بهتره برای رفع گرفتاری اکران هم که شده مجوز رو بگیرین

      اصلا نیازی نداره شما که استان فارس هستین بیاین تهران، دو تا راه دارین:
      1) مکاتبه کنین با ناجی هنر و براشون فیلمنامه رو فکس کنین که احتمالا دوباره شما رو به مورد 2 هدایت می کنن
      2) به یکی از کلانتری های اصلی مراجعه کنین و ازشون درخواست مجوز کنین، توی شهرستان ها خیلی خیلی ساده تر می شه همه چیز رو برگزار کرد، چون نهادهای حساس امنیتی توی تهران هستن و مجوز فیلمبرداری (به ویژه هوایی) توی تهران سخت تر از هر جای دیگه توی ایرانه

      سفته به خاطر اینه که شما با اون مجوز هر کاری دلتون خواست نکنین و در ضمن از شما نسخه ای از فیلمتون رو می خوان که آرشیو کنن نگران نباشین ازش هیچ استفاده ای نمی تونن بکنن، ولی پیشنهاد ما اینه که نسخه کم کیفیت و تدوین ناقص رو تحویل بدین که شبیه به فیلم نهاییتون نیست

  11. Salman Abazari گفته:

    جواب1 جلسه4: با یه محاسبه و سوال از دوستان فیلمبردار و صدابردار و …، هزینه‌هل به این شکله(البته با این پیش فرض که کل فیلم در یک روز فیلمبرداری میشه):
    فیلمبردار خوب با تجهیزات مناسب و نسبتا حرفه‌ای مثل دوربین و نورپرداز برای یک روز: بین 700تا 1 میلیون
    صدابردار و تجهیزات: 300
    منشی صحنه خوب و علاقه مند که بیشتر دنبال رزومه و تجربه‌ست: 200
    هزینه‌های روزانه برای حدود ده نفر عوامل: 300
    و بقیه چیزها رو در دسترس داریم، مثل لوکیشن و بازیگر و تدارکاتی و گریمور
    برای من اگه بخوام بسازم کمتر از دو میلیون هزینه لازم داره
    جواب2 جلسه4: به نظر من واسه تولید مجوز لازم نیست، اما من اگه باشم احتیاطا مجوز می‌گیرم برای احتمالاتی که توی ذهنمه و برای بعضی جشنواره‌ها

    و یه سوال: اینایی که گفته شده برای مجوز فیلم کوتاه بود. برای مستند چیکار کنیم؟ چون گاها فیلمنامه نداره و فقط یه چارت دکوپاژ داریم به جای فیلمنامه.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      البته هزینه های عوامل رو می شه پایین تر از این هم آورد با همون کیفیت، فقط یه کم مذاکره لازمه!
      آفرین مجوز نمی خوایم برای این فیلم، اما بعضی جشنواره ها با قوانین متغیرشون خیلی آزار می دن و بهتره مجوزها رو بگیریم چون توی یه روز کاری انجام می شه

      برای مستند هم دقیقا مو به مو همین مراحل رو به ترتیب جلو می رین فقط به جای فیلمنامه، پروپوزال براشون می برین.
      پروپوزال فیلم شامل چندتا چیزه:
      1) عنوان و موضوع فیلم و اسم عوامل
      2) دلیل ساخت این فیلم
      3) سوالات و هدفهایی که می خواین با ساخت این مستند بهشون بپردازین

  12. مهسا رضوانی گفته:

    جواب 1جلسه 4 من هزینه اجاره دوربین و مانیتور و وسایل مورد نیاز و چک کردم به نظر من اگر بخواهیم هزینه عوامل تجهیزات و… برای این فیلم در نظر بگیریم که البته روزهای فیلمبرداری هم دو روز حساب کنیم چون فیلم داخلی هستش چیزی حدود سه الی چهار میلیون میشه که البته اگر کارگردان مثل من نه دانشجو باشه نه معرف داشته باشه باید یه سفته هم به انجمن بده.

    جواب 2 جلسه4به نظرم قرار داد با عوامل مثل فیلمبردار بازیگر و قرارداد برای تجهیزات در این فیلم بسته شده و مجوز هم برای ساخت فیلم گرفته شده اما فکر نمی کنم قرارداد لوکیشن بسته شده باشه چون لوکیشن عجیب نبود و ممکنه خونه یکی از اطرافیان بوده باشه.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      البته می شه حتی کمتر هم هزینه کرد مثلا می شه با برگزاری ساده تر و درست کردن شخصی وعده ها هزینه های روزانه رو خیلی پایین آورد.
      مثلا می شه با یه میوه میان وعده خوبی به گروه بدین و اینکه چون توی خونه ست اصلا نیازی به خرید غذای آماده از بیرون نیست، خیلی وقتها برای خود ما هم بوده که یه روز (2 وعده) سالاد الویه خوردیم!
      اما خُب بهتره پولی که قراره صرف هزینه های الکی بشه، صرف تجهیزات بهتری بشه. اما یه نکته رو دقت کنین که اگه ساده ترین غذا رو هم سرو می کنین، اون غذا رو سر صحنه تمیز و کمی شیک سرو کنین
      مثلا سالاد رو توی تشت و قابلمه (کاری که ما همیشه می کنیم) روی میز نذارین که هر کی بیاد و برداره
      خیلی ساده می تونین ساندویچ های کوچیک درست کنین و اینجوری هم پرستیژ کاریتون رو حفظ می کنین و هم اعضای گروه فکر می کنن یه غذای خیلی خوب می خورن چون زیبا سرو شده

      در مورد لوکیشن هم دقیقا می تونین از دم دست ترین خونه ها استفاده کنین برای همچین فیلمهایی که لوکیشن نیازی به لوکس بودن نداره و جای خاص و ویژه ای نیست
      قرارداد هم که حتما خیلی واجبه و باید با تک تک اعضا (حتی بدون دستمزدها) بسته بشه

  13. اوا اذري گفته:

    پاسخ سوال يك جلسه چهار: در اين مورد متاسفانه از ريال خبر ندارم .اما در اين فيلم كوتاه از نظر من ميتونه به شرح زير باشه” براي لوكيشن نيازي نميبينم كه اجاره بشه همه دور و برشون يك مكان با مشخصات قيد شده رو ميتونن داشته باشن. براي صحنه هم فقط نياز به جعبه و كارتون خالي داريم بقبه رو ميشه طراحي كرد. تجهيزات نور پردازي و فيلم برداري مهم هست شايد كرايه بشه . گريم در حد ساده ترين شكل اجرا ميشه گريمور ميتونه اشنا باشه و پول نگيره . بازيگران هم همينطور . كلا روال فيلم كوتاه همينه همه هم ميدونن شرايط رو ، و پولي مطالبه نميكنن. اما هزينه اصلي كرايه دوربين و لنزو مونيتور و پروژكتور هست كه از نظر من داشتن سه لنز كاملا ضروريه. يك منشي صحنه دقيق . هزينه خورد و خوراك گروه و احيانا رفت و امد . كه معمولا گروهها با هم هماهنك ميكنن و موقع رفتن به لوكيشن به هم ليفت ميدن . زمانبندي رو جوري انجام ميدم كسي اضافه سر صحنه نباشه . صدا بردار هم اگه بياد خودشون لوازمي رو قطعا دارن . و تدوينگر كه ممكنه توقع دستمزد داشته باشه. كلا خورد و خوراك و تجهيزات و دستمزد احتمالي براي دو نفر در نظر ميگيرم. به علاوه كمي بيشتر براي اتفاقات پيش بيني نشده.
    پاسخ سوال دو جلسه چهار: اين فيلم در منزل ساخته ميشه و خيلي سخت نيست ، من باشم فقط قرار داد سفت و سخت ميبندم با صاحبخونه حتي اگر پدرم باشه ، با عوامل و هر كسي قراره كمك كنه كه كسي بعدا جا نزنه. در اينجا كه من هستم داخل خونه ات ميتوني هر چي بسازي فقط بيمه لازم داري . اما بنا به روال ايران مجوز فيلم برداري از ناجي هنر ، معرفي نامه از ارگان سفارش دهنده ، (البته هر ارگاني حمايت كنه خودشون قطعا نامه ميدن ،) اما اگر كسي تنها باشه بايد يا دانشجو باشه يا بره انجمن سينماي جوان. و اينكه كارت شناسايي و سفته و كپي فيلمنامه رو هم ميخواد .گرفتن سفته هم كه از همه بدتره.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      دقیقا حتی اگه پدرم باشه!
      هر کسی که تجربه چندتا فیلم کوتاه یا سفارش داشته باشه می دونه که قرارداد نداشین یعنی خودکشی
      بقیه مسائل هم که خیلی درسته، اما خُب ما بعد از دکوپاژ بعضی چیزها رو حذف می کنیم، به عنوان مثال 3 تا لنز توی فاصله کانونی های مختلف شاید نیاز نباشه و طراحی نور به ما اجازه بده که از یه لنز زوم استفاده کنیم، اما به این نکته توجه کنیم که محدوده دیافراگمی لنز در حدی باشه که نور رو خیلی ازمون ندزده! البته این مسائل به عهده فیلمبرداره که تشخیص بده کدوم برند به درد الان ما می خوره، توی جلسه لنز اینها رو بررسی می کنیم
      مرسی که مفصل جواب می دین

  14. ماهان احمدی گفته:

    جواب 1 جلسه 4.سلام من این سوالا کامل متوجه نشدم شما فرمول هارو گفتین ولی مثلا من از کجا باید بفهمم فیلمبردار چقدر می گیره یا منشی صحنه چقدر می گیرهواگه میشه یکم بیشتر توضیح بدین.
    جواب 2 جلسه 4.به مجوز نیاز داره اگه توی خونه خودت بگیری کسی بهت کاری نداره ام ممکنه تو جشنواره ها مجوز بخوان.و به همون مجوز هایی که گفتین نیاز داره که باید از سینما جوان معرفی نامه بگیریمو به ناجی هنر یا نیروی انتظامی بدیم.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      ماهان جان فکر می کردم هیچکسی این سوال رو نمی پرسه و سپاس از تو که به هدف زدی
      به نظرت چرا ما هزینه ها رو برای سال 98 یا 99 توی آموزشها نگفتیم؟
      یکی از مسائل که مشخصه چیه! امروز و فردای قیمتها با هم فرق داره 🙂
      ولی مسئله مهمتر می دونی چیه؟
      اینه که اینجا یه چیز خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی مهم رو آموزش ببینین، اونم اینه که اگه می خواین فوق موفق باشین، جستجوگر باشین. یه کارگردان بیشترین چیزی که یاد می گیره (به جز آموزشهای فنی) دو تا نکته ست:
      نکته اول: کارگردان باید پوست کلفت باشه و هیچ چیزی نتونه ناامیدش کنه، مخصوصا توی کشور ما که از هر لحاظ محدودیت وجود داره
      نکته دوم: یه کارگردان باید جستجو کنه، همه چیز رو باید جستجو کنه و به دستش بیاره. مثلا همین موردی که خودت گفتی هزینه ها؛ همین الان کلمه اجاره تجهیزات فیلمبرداری رو توی اینترنت سرچ کن. تکلیف بعدیت اینه که هزینه هایی که به دست آوردی رو همینجا برای ما هم بنویسی 🙂

      • ماهان احمدی گفته:

        سلام.برای فیلم های کوتاه باید از دوربین های dslr استفاده کرد که وقتی من تحقیق کردم قیمت اجاره میانگین این دوربین ها 150 هزار تومانه و قیمت لنز های هم تقریبا از 70 تا 100 هزارتومانه و خوب دوربین تجهیزات دیگهای هم داره چون من دوربین و تجهیزاتشو دارم سه پایه هم دارم این هزینه های میره کنار حالا می مونه تجهیزات نورپردازی من با دستگاه های نورپردازی اشنایی ندارم و به عهده فیلمبرداره ولی میانگین بگیریم تقریبا 100 هزارتومان میشه و یه رفلتکتور که تقریا 15 هزارتومانه روزانه و دستگاه های صدابرداری رو میزارم به عهده صدا بردار که تقریبا بوم ها 60 هزارتومان میشن از تجهیزات حرکتی هم استفاده نمی کنم و همون سه پایه خوبه.دستمزد فیلمبردار هم دقیق نمیدونم ولی یه جا نوشته بود روزانه 900 هزارتومان نمیدونم درسته یا نه و دستمزد دستیار و هیچ جا پیدا نکردم.دستمزد منشی صحنه رو هم پیدا نکردم ولی فکر میکنم 200 هزارتومان باشه روزانه و دستیار کارگردان که به دستمزد نیاز نداره صدا بردار هم که سعی می کنم با دستمزد کمتر اونو استخدام کنم.و سعی می کنم از بازیگرانی که دستمزد نمی گیرن کار کنم اگر هم به یکی خیلی علاقه داشتم دستمزد 100 تا 150 براش در نظز می گیرم.لوکیشن هم که از خونه خودم استفاده می کنم.هزینه های روزانه رو زیاد نمیتونیم دقیق پیدا کنم ولی برای غذا همونجور که گفتین از غذا های سرد استفاده می کنم و سر صحنه ادم اضافی نمیارم تا مخارج بالا نره.اینجوری اگه دست بالا حساب کنیم و فرض کنیم فیلمبرداری 3 روز طول بکشه تقریبا برای من 3 میلیونو 500 600 تومان در میاد چون ابزار دوربین و دوربین خوبو دارم و لوکیشنو دارم البته هزینه های جشنواره ها و تدوینگر و پوستر ….. حساب نکردم.ولی اینا دقیق نیستن بنظر من ادم باید توی شرایطش قرار بگیره این قیمتا رو حساب کنه الان تو این وضعیتم نمیشه رفت بیرون پرش و جو کرد قیمت اجاره هارو.

        • تیم فیلم بساز گفته:

          آفرین که با این سرعت این همه اطلاعات رو به دست آوردین
          دستمزد فیلمبرداری که برای کار با dslr استخدام می کنین بیشتر از 300-400 تومان نیست اگه دیگه فیلمبرداری خیلی خوب و معروفی بخواین با 500 تومان می شه باهاش کنار اومد مخصوصا اگه فیلمنامه رو دوست داشته باشه
          دستمزد دستیار توی 99 موارد به عهده فیلمبرداره
          تجهیزات صدابرداری نیاز نداری چون اکثر صدابردارها تجهیزات دارن و قیمتشون (با تجهیزات) روزانه از 100 تا 300 هستش
          منشی صحنه ها اکثرا دانشجو هستن و پول زیادی نمی خوان و بیشتر دنبال رزومه هستن سعی کن منشی صحنه رو با دستمزد استخدام نکنی چون دستمزد که بگیره خیلی بهت کمک نمی کنه و بیشتر به فکر پر کردن روزهای فیلمبرداری هستش
          ولی بهترین چیزی که گفتی دقیقا همینه (توی شرایط) البته در مورد تجهیزات دوباره هم حرف خواهیم زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد