دکوپاژ در سینما
4.4
(25)

دکوپاژ در سینما اولین کار و مهمترین کار کارگردانه! اصلا دستمزدی که کارگردان می گیره، بیشتر برای دکوپاژ کردنه! چون مدیریت صحنه رو خیلی ها می تونن انجام بدن. حالا شاید شما خبر ندارین، اما توی قسمت اول آموزش دکوپاژ ما گفتیم که دکوپاژ فیلم یعنی چه! دکوپاژ یعنی کارگردان میاد و یه فیلمنامه رو آماده می کنه برای فیلمبرداری!

دکوپاژ در سینما 5 مرحله داره، یعنی کارگردان 5 تا کار رو انجام می ده برای اینکه بتونه بهترین دکوپاژ رو برای فیلمش انجام بده! شما قبل از اینکه بخواین روی آموزش دکوپاژ مسلط بشین، باید بدونین که دکوپاژ فیلم یعنی چه که بتونین خیلی درست و دقیق دکوپاژ فیلمتون رو انجام بدین.

گفتیم که دکوپاژ در سینما 5 تا مرحله داره، حالا در مورد این 5 مرحله خیلی دقیق صحبت می کنیم.

1. مرحله اول دکوپاژ در سینما – مهمترین رو پیدا کن!

یه کارگردان وقتی می خواد فیلمش رو دکوپاژ کنه، اول از هر چیز باید به اهمیت فکر کنه! خُب این جمله یعنی چی!؟ اهمیت توی فیلم یعنی کارگردانی که می خواد فیلم بسازه، باید چیزها و یا شخصیت های مهم هر صحنه رو مشخص کنه. توی آموزش کارگردانی باید به این نکات خیلی توجه کنین.

فرض کنین که ما می خوایم یه فیلم بسازیم که توی یه صحنه یه مرد و یه تلفن وجود دارن. توی این صحنه قراره از طریق تلفن یه خبر مهم به مرد داده بشه! پس توی این صحنه اهمیت تلفن از مرد بیشتره! پس کارگردان اولین چیزی که تعیین می کنه اینه که توی یه صحنه چی مهمتره!

2. مرحله دوم دکوپاژ در سینما – جای درست رو پیدا کن!

بعد از اینکه کارگردان مشخص کرد چه چیزی مهمتر از بقیه ست، باید اون چیز رو توی جای درست و قشنگی نشون بده! یعنی چی!؟ یعنی کارگردان باید برای قرار دادن اون چیز توی تصویر یه طراحی داشته باشه!

همون صحنه قبلی رو تصور کنین که یه مرد و یه تلفن توی تصویر وجود دارن! گفتیم که چون قراره یه خبر مهم به مرد از طریق تلفن داده بشه، تلفن مهمتر از مرد هستش! حالا باید تعیین کنیم توی فیلمی که می سازیم، مرد کجای تصویر دیده بشه و تلفن کجای تصویر!؟ مثلا اگه تلفن سمت چپ تصویر باشه و مرد سمت راست باشه، معنی صحنه تغییر می کنه! اما اگه تلفن سمت راست باشه و مرد سمت چپ، معنی دیگه ای داره!

3. مرحله سوم دکوپاژ در سینما – دوربین رو بکار!

هرچقدر هم ما بتونیم فیلمنامه خوبی بنویسیم یا فیلمنامه خوبی انتخاب کنیم، اگه نتونیم که از دوربین به درستی استفاده کنیم، فیلم خوبی نمی ونیم بسازیم! پس مرحله سوم دکوپاژ در سینما مربوط به جای دوربین و وضعیت دوربینه!

وضعیت دوربین یعنی دوربین کجا قرار بگیره!؟ زاویه دوربین رو به بالا باشه یا رو به پایین!؟ دوربین توی ارتفاع زیادی باشه یا توی ارتفاع کم!؟ و خیلی سوالات مهم دیگه در مورد دوربین که مشخص می کنه که کارگردان چه نظری راجع به این صحنه داره!

همون صحنه مرد و تلفن رو تصور کنین، اگه دوربین نزدیک به تلفن و زاویه دوربین رو به بالا باشه، تلفن بزرگتر دیده می شه! این به دلیل ساختار لنزها در سینما هستش! پس خود به خود وضعیت دوربین باعث می شه که تلفن مهمتر از قبل به نظر برسه، چون نزدیکتر و بزرگتره!

4. مرحله چهارم دکوپاژ در سینما – زمان دستت باشه!

خیلی از کارگردانها اصلا مسئله زمان رو کلا فراموش کردن! اونها اصلا به این توجه نمی کنن که بدون زمان، سینما وجود نداره! هیچ می دونین اگه زمان نباشه، سینما تبدیل می شه به عکاسی!؟ چون سینما یه سری عکس هستن که حرکت می کنن!

زمان توی دکوپاژ در سینما چرا مهمه!؟ تا حالا دقت کردین اگه یه صحنه رو توی مدت زمان کمی ببینین، چه تاثیری توی شما به وجود میاره!؟ اگه همون صحنه رو توی مدت زمان بیشتری ببینین چی!؟ زمان توی سینما باعث می شه که بیننده ها دچار احساساتی بشن که برای کارگردان خیلی مهمه!

فرض کنین که همون صحنه مرد و تلفن رو می بینیم! گفتیم که تلفن مهمتره، چون قراره خبر بدی رو به مرد بده! حالا فرض کنین کارگردان تلفن رو فقط یه لحظه نشون می ده، خُب بیننده یه  لحظه تلفن رو می بینه و تا می خواد با این صحنه ارتباط برقرار کنه، تصویر عوض می شه و چیزی که کارگردان می خواد به درستی انجام نمی شه! پس کارگردان باید مدت زمان بیشتری تلفن رو نشون بده که بیننده دچار احساساتی بشه که کارگردان می خواد!

حالا یه صحنه دیگه رو تصور کنین! توی فیلم می بینین که یه دختر بچه مو طلایی بهتون لبخند می زنه و شما با دیدن لبخند زیبای اون دختر بچه احساس خوبی پیدا می کنین، اما اگه این لبخند چند دقیقه طول بکشه چی!؟ شاید از دیدن اون لبخند توی زمان طولانی واقعا شما دچار وحشت بشین! لطفا حتما این لبخند رو تصور کنین، این معجزه زمان توی سینماست!

5. مرحله پنجم دکوپاژ سینما – نمای بعدی و نمای قبلی!

حتما می دونین که فیلمبرداری یه فیلم 90 دقیقه ای حداقل 20 روز زمان می خواد! یعنی همیشه فیلمهایی که ما داستانش رو توی یکی دو ساعت می بینیم، توی زمان خیلی بیشتری فیلمبرداری می شن! مگه دکوپاژ در سینما تیکه تیکه کردن فیلمنامه نیست!؟ خُب کارگردان اون تیکه های مختلف رو جداگانه ضبط می کنه، چون نمی تونه همه فیلم رو توی یه روز ضبط کنه!

حالا اگه کارگردان همه تیکه ها رو ضبط کرد ولی این تیکه ها پشت سر هم به درستی قرار نگرفت چی!؟ یعنی چی!؟ فرض کنین الان داریم دو نفر رو توی یه کافه می بینیم که دارن با هم حرف می زنن! یکی از دو نفر سمت چپ و اون یکی سمت راست تصویر قرار دارن! خُب بیننده این سمت چپ و راست رو به عنوان یه قانون برای این صحنه در نظر می گیره، یعنی نباید یهو آدم سمت راست بره سمت چپ و آدم سمت چپ بره سمت راست!

می دونین چی شد!؟ فرض کنین که توی اتاقتون نشستین، تابلو سمت راست شما قرار داره و کمد سمت چپ! حالا شما همون جایی که نشستین، چشماتون رو می بندین و چند لحظه بعد چشمهاتون رو باز می کنین! خُب، حالا تابلو سمت راسته یا چپ!؟ حتما می گین خُب معلومه دیگه، تابلو که حرکت نمی کنه! خُب این طراحی نماهای پشت سر هم به همین دلیله که جاهای چیزها توی صحنه عوض نشن و بیننده گیج و سردرگم نشه!

دکوپاژ در سینما دقیقا توی همین 5 مرحله انجام می شه، چه شما توی سینما ایران کار کنین و چه توی هالیوود و بالیوود باشین! پس دقت کنین که این 5 مرحله به ترتیب پشت سرهم دکوپاژ در سینما رو شکل می دن! ما توی فیلم بساز جدیدترین شیوه ها و متدهای آموزشی سینما و بخصوص دکوپاژ رو براتون منتشر می کنیم، پس نگران نباشین!

یه پیشنهاد خیلی شگفت انگیز!

اگه واقعا می خواین کارگردانی رو ادامه بدین و با قدرت توی کمترین زمان ممکن یاد بگیرین یه فیلم کامل رو دکوپاژ کنین، همین الان روی تصویر زیر کلیک کنین و دکوپاژ رو توی 10 جلسه آموزش ببینین. همین الان ثبت نام کن!

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 25

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

9 دیدگاه برای “دکوپاژ در سینما و 5 مرحله آموزش دکوپاژ فیلم

  1. hamed گفته:

    ببخشید من چند وقت پیش محصولات شما رو خریداری کردم ولی الان نمیتونم ازش استفاده کنم ودر ایمیلم نیست میشه لطف بفرمایید بنده رو راهنمایی بفرمایید .

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      لطفا به این آی دی تلگرام پیام بدین که سریعتر کارتون رو درست کنن
      @filmbesazsupport

  2. احسان گفته:

    توی پایان inception اون فرفره توی فوکوس بود و دیکاپریو و بچه هاش فلو،این یکی از نشانه های اهمیت مورد بعد حرکت دوربین به سمت فرفره بود و جایگاه فرفره که در موقعیت طلایی صفحه کامپوزیشنش قرار داشت همه و همه نشون میداد فرفره مهم تره

  3. پریا گفته:

    با سلام خدمت تیم فوق العاده فیلم بساز!
    میخواستم بدونم مبحث زمان توی دکوپاژ چطوری نشون داده میشه؟ یعنی توی هر استوری بورد که طراحی میکنم باید زمان مربوط به هر نما رو هم بنویسیم؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      در مورد زمان بعدا آموزش می دیم خیلی پیچیده تر از نوشتن زمان هر پلانه

  4. زهرا زارع شهامتی گفته:

    سلام. من یه نویسنده تازه کارم. از مطالبتون خیلی خوشم اومد و می خوام درباره این پنج تا مورد مثالی بزنم.
    تو فیلم کیمیا آقای پورسرخ وتلفن تو کادر بودن. اول تلفن نشون داده شد. پس تلفن مهم تر بود. تلفن سمت چپ و بالای اتاق قرار داشت و آقای پورسرخ از سمت راست و پایین به سمت تلفن اومدن برای جواب دادن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد