دکوپاژ در فیلم
4.2
(13)

دکوپاژ در فیلم مهمترین چیزیه که باید یاد بگیری! آموزش دکوپاژ در فیلم توی این قسمت، تعیین جای دوربینه! این سوالیه که خیلی از هنرجوهای کارگردانی می پرسن. یکی از چیزهایی که همیشه ذهن هنرجوهای کارگردانی رو مشغول می کنه اینه که من از کجا بفهمم دوربین رو کجا باید بذارم!؟ البته این سوال یکی از مهمترین موضوعات دکوپاژ در فیلم هم هست!

خُب این سوال خیلی سخته و جوابش از خود سوال هم سخت تره! اگه سوال تو هم اینه باید این آموزش رو خیلی با دقت بخونی که بتونی جواب سوالت رو بگیری! پس تا چند دقیقه دیگه به جواب سوال جای دوربین توی دکوپاژ در فیلم می رسی!

اول باید مشخص کنیم که تو جزو کدوم دسته ای:

  1. دکوپاژ در فیلم رو کامل بلدی و خیلی تجربه کار کردن داری و چند تا فیلم ساختی!
  2. به تازگی شروع کردی به آموزش سینما و خیلی تجربه آموزش نداری!

اگه جزو دسته اولی که خودت با یه کم فکر کردن می تونی بدونی جای دوربین توی دکوپاژ در فیلم تو دقیقا کجاست! چون وقتی دکوپاژ رو یاد می گیری، حتما روایت های دوربین رو هم یاد گرفتی. حتما زاویه های عمودی و افقی و خط فرضی رو هم کامل می دونی. پس اگه جزو دسته اولی، نیازی به جواب این سوال نداری!

اما اگه جزو دسته دومی، این سوال برات خیلی عجیب و هیجان انگیزه! همیشه دنبال اینی که جای دوربین توی دکوپاژ در فیلم کجاست!

ببین بذار خیلی ساده با هم دیگه صحبت کنیم. جای دوربین توی دکوپاژ در فیلم با آموزش اصول اولیه دکوپاژ معلوم می شه. پس باید دکوپاژ در فیلم رو بلد باشی و باید روی آموزش کارگردانی تسلط داشته باشی. اما اگه دکوپاژ در فیلم رو بلد نیستی، اوضاع یه کم فرق می کنه.

اینجا بهت یه فرمول ساده می دیم که بتونی با این فرمول دکوپاژ در فیلم و جای دوربین رو دقیق پیدا کنی. البته بهت پیشنهاد می دم هر چه سریعتر آموزش دکوپاژ رو شروع کن و روی دکوپاژ کردن خیلی زیاد تمرین کن. تنها چیزی که تو رو به یه سطح بالاتر می رسونه، دکوپاژ دقیق و درسته.

خُب بریم سراغ فرمول جای دوربین! این فرمول سه تا بخش داره:

  1. اندازه نمایی که می خوای رو مشخص کن
  2. فاصله کانونی رو دقیق به دست بیار
  3. جای خطوط طلایی و فضاهای خالی رو دقیق محاسبه کن

حالا بریم سراغ آموزش این 3 قسمت!

1. پیدا کردن دقیق ترین اندازه نما

حتما می دونی که پایه ای ترین چیزی که باید توی دکوپاژ در فیلم یاد بگیری، اندازه نماها هستن. اندازه نما یعنی اندازه انسان توی تصویری که می خوای فیلمبرداری کنی چقدره!؟ انسانها توی تصویری که می خوای فیلمبرداری کنی کوچیک هستن یا بزرگ!؟

حالا چرا این بخش اینقدر مهمه و گزینه اول این فرموله!؟

هر چیزی که ما توی سینما می بینیم با اندازه نماها می بینیم. یعنی اگه می خوایم چیزی رو به بیننده معرفی کنیم، با اندازه نماها معرفی می کنیم. مثلا می گیم این آدم از اون یکی آدم بزرگتره، پس حتما کارگردان باهاش بیشتر کار داره که داره بزرگتر نشونش می ده!

حالا این چه ربطی به جای دوربین داره!؟ توی دکوپاژ در فیلم یاد می گیری که با جلو و عقب رفتن دوربین، اندازه نماها می تونن تغییر کنن. هرچه دوربین جلوتر می ره، آدمها بزرگتر نشون داده می شن! پس اول تعیین می کنی که اندازه نمای این صحنه از دکوپاژ در فیلم تو چیه!؟

2. پیدا کردن فاصله کانونی دقیق

اگه خیلی وقته داری آموزش کارگردانی سینما می بینی، حتما می دونی فاصله کانونی چیه. اگه هنوز نمی دونی فاصله کانونی چیه، همین الان خیلی ساده بهت می گم که فاصله کانونی یعنی چی!؟ عددی که روی لنزها نوشته می شه فاصله کانونی!

می دونم که خیلی توضیحات و تعریفهای عجیب و غریب از فاصله کانونی دیدی! اما اون توضیح و تعریف ها به درد کسانی می خوره که فقط می خوان کتاب بخونن. کارگردانها باید عملی و تجربی همه چیز رو یاد بگیرن!

حالا به این دقت کن که توی فیلم ها همیشه یه چیزهایی رو واضح می بینیم و یه چیزهایی رو ناواضح می بینیم! فرض کن دوربین رو همینجا گذاشتیم و چندین متر اون طرف تر بازیگر ایستاده! حالا لنزهای مختلف رو روی دوربین امتحان می کنیم که تصویر اون بازیگر رو ضبط کنیم. یکی از لنزهایی که امتحان می کنیم، تصویر بازیگر رو واضح ضبط می کنه. پس همون عدد رو به عنوان عدد فاصله کانونی دقیق انتخاب می کنیم.

البته روشهای خیلی خیلی ساده و جذابی هم برای انتخاب دقیق فاصله کانونی وجود داره که بعدا آموزش می بینی!

خُب اینجا به این نکته دقت کن که اگه اندازه نمای دقیق رو انتخاب کردی، چرا باید فاصله کانونی رو هم انتخاب کنی!؟ چون هر فاصله کانونی یه معنی می ده! مثلا اگه فاصله کانونی که انتخاب می کنی، واید باشه، اعوجاج به وجود میاد و معنی فیلمت رو عوض می کنه!

واید یعنی لنزهایی که تصاویر رو وسیع ضبط می کنن و اعوجاج یعنی خم شدن خطهای تصویر در اثر فیزیک اون لنزها!

اگه فکر می کنی که بعضی جاهای این آموزشها رو نمی فهمی، بهت شدیدا پیشنهاد می کنم که از قدم صفر کارگردانی شروع کنی که انتهای همین مطلب دکمه اون رو قرار می دم.

3. خطوط طلایی و فضاهای خالی

خطوط طلایی یکی از مفاهیم ترکیب بندی دکوپاژ در فیلم هست که باید باهاش آشنا باشی. اگه نمی دونی خطوط طلایی چیه توی سایت جستجو کن و آموزشش رو مطالعه کن.

در ضمن توی موضوع دکوپاژ در فیلم به هر فضایی که آدمها اونجا نیستن، می گیم فضای خالی!

حالا اگه اندازه نمای درست و فاصله کانونی دقیق رو به دست آوردی، کافیه به مفهوم و معنی فیلمنامه فیلمت نگاه کنی. بر اساس چیزی که توی فیلمنامه نوشته شده، از خطوط طلایی و فضاهای خالی استفاده کن.

مثلا اگه شخصیت توی فیلمنامه دچار ناامیدی و دلسردی شده، سعی کن که لوک روم رو خیلی کم در نظر بگیری و جایی برای امید برای شخصیت باقی نذاری.

خُب توی این آموزش خیلی ساده و خلاصه یاد گرفتی که چطور جای دوربین رو تعیین کنی. البته دوباره این نکته رو بهت یادآوری می کنم، اگه می خوای کارگردان بشی، حتما و حتما و حتما دکوپاژ در فیلم رو به درستی و خیلی دقیق یاد بگیر.

اگه این آموزش رو خیلی درست و دقیق درک نکردی، شاید پایه آموزشی تو خیلی قوی نیست. ما توی فیلم بساز یه دوره ویژه طراحی کردیم برای کسایی که نمی دونن آموزش کارگردانی رو از کجا شروع کنن. این دوستان عزیز ما اگه پایه قوی نداشته باشن، دکوپاژ در فیلم رو هم به درستی یاد نمی گیرن.

پس اصلا و ابدا فرصت رو از دست نده و یاد بگیر روی خودت سرمایه گذاری کنی. سعی همین امروز آموزش کارگردانی رو شروع کنی. ما توی دوره دکوپاژ به روش اتوما توی 10 جلسه دکوپاژ در فیلم رو به زبان خیلی ساده بهت آموزش می دیم. روی تصویر زیر کلیک کن و با سرعت جت از رقیبات جلو بزن!

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 13

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

10 دیدگاه برای “دوربین رو کجا بذارم!؟ راه حل 3 مرحله ای

  1. محمدمهدی گفته:

    آیا تو این دوره کارگردانی تون روش کات و این که چجوری ضبط کنیم که با جامپ تصویر مواجه نشیم دارید یا خیر؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      اگه منظورتون قدم صفر کارگردانی هستش، خیر این مساله مربوط به این دوره نیست
      چیزی که شما می گین خیلی ساده ست
      کافیه که شما با موقعیت های یک نفره و دو نفره و 3 شات اصلی سینما آشنا باشین

    • امیر طهماسبی گفته:

      سلام ببخشین سقف تعداد استفاده از دوربین در روش راه اندازی همزمان چند دوربین در فیلمبرداری ، تا چند عدد دوربینه؟؟

      • تیم فیلم بساز گفته:

        سلام
        بستگی به استایل کاری، بودجه، کانسپت و مبدا و مقصد ساخت فیلمتون (برای کجا و به سفارش چه کسی ساخته می‌شه) و خیلی چیزهای دیگه داره

  2. محمود گفته:

    درود،
    آیا در نماهای حرکتی، ترکیب بندی رو باید در ابتدا و انتهای نما که ثابت هست انجام بدیم و در حین حرکت خود دوربین ترکیب بندی رو انجام میده؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      بله همینجوری که فرمودین درسته اما نه همیشه
      اگه کارگردان واقعا می خواد با ترکیب بندی انتقال معنا کنه، توی حرکت هم می تونه ترکیب بندی انجام بده
      چند تا تکنیک هم برای اینکار وجود داره که یکیش ترنینگ یا برگشت هست با فریم های خنثی یا فعال میانی

  3. محمود گفته:

    درود،در نماهایی که شخصیت بطور افقی دراز کشیده اندازه نما چطور سنجیده میشه؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      چقدر از شخصیت توی تصویر دیده می شه!؟ این ربطی به ایستاده یا خوابیده بودن شخصیت نداره و توی هر دو وضعیت یکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد