اندازه نماهای سینما
4.3
(6)

توی سال ۲۰۰۷ یه واحد درسی جدید به چارت درسی رشته سینمای دانشگاه هنر ملبورن اضافه شد! این واحد جدید دقیقا به این اسم بود: اندازه نماهای سینما

برطبق سرفصلی که به دست ما رسید، توی درس اندازه نماهای سینما، نکاتی برای اونها خیلی مهم بود.

اول این که اندازه نماهای سینما باید کامل و ساده آموزش داده بشه. چرا؟! چون اولین قدم آموزش سینما و طراحی نماهای سینمایی هستش و هرچقدر ساده تر و کامل تر باشه، بهتره! ذر ضمن همه فکر می کنن اندازه نماهای سینما رو بلدن.

البته برای کارگردان ها و دانشجوهای تازه کار سینما بهتره این آموزش ادامه دار باشه!هرچند وقت یکبار اون ها باید یک مرور کلی روی اطلاعاتشون انجام بدن.
شیوه مرور دانشگاه ملبورن، چندتا عکسه که روی عکس ها کمی از ویژگی های اندازه نماهای سینما نوشته می شه! که دانشجوها بتونن با یه نگاه کردن همه چیز رو مرور کنن.

دوم این که اندازه نماهای سینما باید همراه با کمی از مباحث ترکیب بندی و لنزها آموزش داده بشه.
یعنی آموزش اندازه نماهای سینما رو به درستی با کمی از مباحث ترکیب بندی و لنز ارائه کنن! به این دلیل که دانشجو با مبحث ترکیب بندی آشنا بشه.
لنزها رو هم بشناسه که در آینده برای آموزش ترکیب بندی به دردش می خوره.

نکته سوم هم اینه که دانشجو باید نظرات کارگردان های بزرگ رو در مورد اندازه نماهای سینما و استفاده شون بدونه! توی جزوه هایی که از این کلاس ها به دست ما رسید، نظرات کارگردان های مختلفی وجود داشت! اما خیلی بار آموزشی بالایی نداشتن و بیشتر جملات زیبا و ژورنالیستی بودن!

2 تفنگ دار!

اما نظرات دو تا از این کارگردان ها خیلی بیشتر از بقیه آموزشی بود.
یعنی با خوندنشون خیلی راحت می شد اون نکات خیلی ساده و طلایی رو آموزش دید. این دو تا کارگردان اسکورسیزی و اسپیلبرگ بودن! ما توی این آموزش، نظرات اسکورسیزی رو در مورد نماها بهتون آموزش می دیم.

آموزش سینما به زبان ساده
آموزش اندازه نماها 
آموزش اندازه نما
اندازه نما
اندازه نماها در سینما

اسکورسیزی ۵شاه کلید رو برای استفاده از اندازه نماهای سینما آموزش می ده که با استفاده از اون ها خیلی راحت می تونیم اندازه نماهای فیلم مون رو قدرتمندتر از هر کارگردان دیگه ای طراحی کنیم.

۱. شاه کلید اول: اندازه نمای دور (لانگ شات)

اسکورسیزی می گه اگه فیلمتون، یه فیلم شهریه، تا می تونین توی خیابون ها از نماهای دور استفاده کنین! نمای لانگ شات (دور) ۳ تا چیز به فیلم تون اضافه می کنه:

اول این که حد واقعیت رو توی فیلم تون خیلی بالا می بره! یعنی فیلم تون رو خیلی واقعی نشون می ده. به تماشاگر می گه ببین.
باورکن که آدم های فیلم من توی این شهر هستن و دارن زندگی می کنن!

دوم این که اندازه نماهای دور، کاری می کنن که تماشاگر همه چیز رو ببینه! هیچ چیزی از چشم های بیننده مخفی نمی مونه. با این کار بیننده به کارگردان خیلی اعتماد می کنه.

سوم این که با اندازه نمای دور، از یه موضوع فاصله می گیریم و می ریم سراغ موضوع بعدی! یعنی از زندگی یه گروه از آدم ها خارج بشیم و وارد زندگی یه سری دیگه از آدم ها بشیم.

 (اسکورسیزی توی این قسمت موضوع اندازه نماهای سینما که ریتمیک هستن رو مطرح می کنه که بعدا آموزشش می دیم)

۲. شاه کلید دوم: اندازه نمای یه کمی دور (مدیوم لانگ شات)

اسکورسیزی می گه که برای نمایش اندازه نمای یه کمی دور، ما مجبوریم از یک نمای دور گذشته باشیم! یعنی وقتی یه اندازه نمای دور رو نمایش می دیم، بیننده باید بعدش یه اندازه نمای یه کمی دور ببینه.
پس دوربین رو مثل پرنده ای در نظر بگیرین که از آسمون داره به یه آدم نزدیک می شه! از دور میاد و کم کم به اون آدم نزدیک می شه.

بهتره زمانی از اندازه نمای یه کمی دور زمانی استفاده کنین که می خواین کم کم وارد یه موضوع بشین! برای این که تماشاگر بتونه ماجرا رو باور کنه، می تونین آروم آروم وارد یه مسئله بشین! مثلا برای حمله ناگهانی یه گروه از تبه کاران به یه خونه، نباید اندازه نماهای سینما توی فیلم خیلی به تدریج تغییر کنن.

 (مثالی که اسکورسیزی می گه: فرض کنین دوربین یه آدمه، که می خواد یه دعوای خیابونی رو حل کنه! اون آدم هرگز ناگهانی وارد ماجرا نمی شه.
اول می پرسه چی به چیه و بعد کم کم نزدیک می شه)

۳. شاه کلید سوم: اندازه نمای متوسط (مدیوم شات)

اسکورسیزی می گه برای استفاده از اندازه نمای متوسط که یکی از اندازه نماهای سینما هستش، سعی کنین چندتا آدم توی صحنه قرار بدین. مهم نیست که آدم ها چقدر می تونن معنی داشته باشن، چون بعدا معنی ساخته می شه!! فعلا باید چندتا آدم آماده کنین که توی نمای متوسط فیلم تون بذارین!

حالا شروع کنین به ترکیب بندی آدم ها توی اون اندازه نمای متوسط!
یکی رو سمت چپ رو به دوربین بذارین،
یکی سمت راست کمی مایل،
یکی دیگه رو وسط، روی صندلی بذارین!
اندازه نمای متوسط با چندتا بازیگر کاملا متفاوته با اندازه نمای متوسطی که با یک بازیگر ضبط می شه.

 (مثال اسکورسیزی، نماهای توشات و تری شات و گروپ شات توی فیلم رفقای خوب Goodfellas هستن! اسکورسیزی از این نماها به عنوان نماهای مردانه یاد کرده)

۴. شاه کلید چهارم: اندازه نمای یه کمی نزدیک (مدیوم کلوزآپ)

اسکورسیزی می گه اندازه نمای یه کمی نزدیک رو اینقدر جدی نگیرین! چون این اندازه نما نه نزدیکه و نه متوسط و خودش هم بلاتکلیفه! بهترین استفاده از یه کمی نزدیک، بازیگر پشت میز و روبروی دوربینه که می خواد مستقیم با دوربین صحبت کنه.

البته در مورد لنز باید خیلی حساسیت به خرج بدین! چون انتخاب لنز نامناسب می تونه نماهای فیلم تون رو کاملا نابود کنه.
پس برای اندازه نماهای یه کمی نزدیک و متوسط، فقط از لنزهای نرمال استفاده کنین. (البته این پیشنهاد اسکورسیزی هستش!) آموزش درست اندازه نماهای سینما فیلمتون رو نجات می ده.

5- اندازه نمای نزدیک (کلوزآپ)

اسکورسیزی در مورد اندازه نمای نزدیک یه پیشنهاد خیلی خوب داره!
اسکورسیزی می گه وقتی بازیگر می خواد جلوی آینه بشینه و یا با تلفن حرف بزنه، بهترین اندازه نما، اندازه نمای نزدیکه! (البته اینجا، دوربین بهتره به جای آینه باشه که بتونه یه نمای ذهنی شاهکار بسازه!)

زمانی هم که بازیگر داره به چیزی واکنش نشون می ده اندازه نمای نزدیک می تونه پیشنهاد خیلی خوبی باشه. البته اینها پیشنهادهای استفاده از اندازه نماهای سینما هستش.

اسکورسیزی می گه که اگه می خواین فیلمتون تا حد زیادی کشش داشته باشه و تعلیق رو به درستی بتونه به مخاطب بده، بهتره از اندازه نمای نزدیک استفاده کنین. البته این جا باید حواستون باشه که کات زدن (قطع کردن) یه نما تو یه زمان نامناسب، می تونه حسی که تا این جای فیلم خیلی برای ساختنش تلاش کردین، کاملا از هم بپاشه! پس از حرکت دوربین برای تغییر این نماها استفاده کنین.

یعنی زمانی که می خواین از یه نما به نمای نزدیک برسین، بهتره که دوربین رو حرکت بدین و تصویر رو قطع نکنین.

اسپیلبرگ

خُب این آموزش وب سایت فیلم بساز ۵ تا پیشنهاد برای استفاده از اندازه نماهای سینما بود. البته اسپیلبرگ هم ۷ تا پیشنهاد خیلی خوب داره که می تونه کارتون رو خیلی ساده کنه. اسپیلبرگ فقط با چندتا جمله، اندازه نماهای فیلم رو براتون کاملا عملی و کاربردی بررسی می کنه!

آموزش سینما به زبان ساده
آموزش اندازه نماها 
آموزش اندازه نما
اندازه نما
اندازه نماها در سینما

ما پیشنهادهای اسپیلبرگ رو توی بسته آموزشی متر کردن نماها قرار دادیم. متر کردن نماها دقیقا متناسب با آموزش اندازه نماها در سینما در دانشگاه ملبورن طراحی شده. با همون برنامه ۱۱ روزه آموزشی هم همراه شده که جدیدترین متد آموزشی سینما توی کل جهانه. روی دکمه پایین کلیک کنین و متر کردن نماها رو ببینین!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 6

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

2 دیدگاه برای “5 شاه کلید طلایی استفاده از اندازه نماهای سینما

  1. تارا گفته:

    سلام فیلم بساز.
    ممنونم بابت سایت خوب و زحماتتون…
    میخواستم اگه امکانش هست لینک تمام پست های مربوط به نماها رو بهم بدید !!??

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      چه چیز نماها؟ اندازه نماها؟ طراحی نماها؟ ترکیب بندی نماها؟ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد