فیلمسازی آسان
4
(5)

فیلمسازی آسان یعنی ساختن فیلم رو خیلی سخت نگیریم. شاید برای شما یا دوستاتون اتفاق افتاده باشه که بخواین یه فیلم کوتاه بسازین! اما بعد از روزها و ماه ها برنامه‌ریزی، تو یه چشم به هم زدن همه چیز بربادرفته باشه!

فیلم سازی آسان از اون دسته کاراییه که با کوچک ترین نوسانات تو هر زمینه ای، ممکنه نتیجه‌ی کار کلاً تغییر کنه! شاید براتون پیش اومده باشه که توی یه لحظه از فیلمتون دلسرد شده باشین! یا به فکر عوض کردن فیلم نامه یا عوامل افتاده باشین! اما باید بدونین دلیل همه ی این نوسانات فقط یه چیزه و اون هم خود شمایین!

عواملی که سر راه فیلم سازی آسان شما سد می سازن شاید از هزار مورد هم بگذره! ولی تو این آموزش ما به ۷ مورد از مهم تریناشون اشاره می کنیم که خود ما هم بارها با اون دست به گریبان بودیم!

1- با کدوم پول فیلم بسازم؟

مورد اصلی که همه ی فیلم سازها باهاش روبرو هستن پوله. به همین سادگی! اما درواقع این طور نیست. نبود پول با تکنیکهای فیلمسازی آسان حل می شه. ما همیشه توی فیلم بساز راهکارهای ساده ساخت فیلم رو بهتون یاد می دیم. من افراد زیادی رو می شناسم که هنوز نه ایده ای دارن و نه فکر و برنامه ای برای فیلمشون چیدن. اما به محض اینکه همدیگه رو می‌بینن به مسئله ی مالی اشاره می کنن.

این ها همون‌هایی هستن که اگه همین الان هم پول کافی داشته باشن، با اون پول خروس قندی می خرن! در فیلم سازی آسان ابتدا فکر و طرح و ایده ای که در شما شکل می گیره مهمه نه پول!

اگه شما ایده ی خوبی داشته باشین مطمئن باشین کسانی هستن که به شما کمک کنن تا فیلمتون رو بسازین. چند سال پیش ما با چند نفر از دوستان با ایجاد یه تعاونی کوچیک و واریز مقدار خیلی کمی پول ماهانه تونستیم دو طرح خوب رو به مرحله ی اجرا برسونیم.

در ضمن این نکته رو هم در نظر بگیرین ایده ی خوب یعنی ایده ای که کسایی غیر از خود ما هم اون رو بپسندن. وگرنه همه ی ما تو اتاقمون هیچکاکیم.

2- شاید اون ایده از این یکی بهتر باشه!

مورد دومی که مدنظره بیماری جان سوزیه نام آرمانگرایی که اتفاقاً دوست شفیقی به نام وسواس داره. یعنی اگه شما آرمانگرا هستین، یعنی در واقع تنبل هستین.

مطمئن باشین کسی که آرمانگراست، هم وسواسیه و هم تنبل! اگر زمانی به این نقطه رسیدین که نتونستین یک ایده از بین ایده‌هاتون جدا کنین و اون رو بسازین، مطمئن باشین به تنبلی و وسواس مبتلا هستین. آرمان گرایی فقط نام دل چسب تریه برای وسواس و تنبلی!

برای فرار از این بیماری تنبلی یک راهکار ساده و شیرین توی فیلمسازی آسان وجود داره. یک ایده رو که بیشتر از همه دوست دارین انتخاب کنین و بقیه ی ایده ها را بسوزونین! با افراد تعاونی (همان تعاونی که  بالا هم گفتیم) صحبت کنین. اون‌ها رو متقاعد کنین که ایده‌تون خوبه و از پول صندوق تعاونی اون رو بسازین. (در آینده راهکارهایی برای متقاعد کردن همراهان تعاونی مطرح می کنیم)

در ضمن مطمئن باشین افراد زیادی ایده های عالی تری از شما رو تو دفترشون دارن، مهم اینه که چه کسی ایده‌ها رو اجرا می کنه.

3- تو که هنوز فیلم ساز نیستی!

مورد سوم همون آدم هایی هستن که تو تعاونی و یا در اطرافمون به وفور یافت می شن. اون ها به ما می گن که هنوز نمی تونیم فیلم بسازیم. پس فعلاً باید به فکر کارهای خیلی کوچیک باشیم. اون ها می گن که باید سیصدتا فیلم کوتاه تمرینی بسازیم تا بتونیم از پس یه فیلم متوسط بربیایم.

شاید یه قسمتی ازنظرشون درسته که باید به اندازه ی کافی تمرین کنیم و آموزش کارگردانی ببینیم. اما حتی در صورت تمرین و آموزش کافی هم این افراد همچنان از شما انتظار ساختن بن هور دارند! (بن هور فیلمی ساخته ی ویلیام وایلر)

یه نکته در مورد تمرین: ایده های فیلمسازی آسان می گن که ساختن 10 تا فیلم تمرینی خیلی کم هزینه کافیه. این ایده ها رو می تونین توی دانشگاه ملبورن و مدرسه فیلم لندن هم پیدا کنین. (به اسم 10 فیلم اول که به زودی ترتیب تمرینات رو براتون منتشر می کنیم)

برای مقابله با این افراد یک راهکار ساده وجود داره: دوری، حذف و نادیده گرفتن! به راحتی این افراد رو از چرخه ی دوستان و همکارانتون حذف کنین! چون باوجود این ها شما هرگز نمی تونین کارهایی رو انجام بدین که شما رو به هدفتون می رسونن! کسی واسه فیلم اولش بن هور نساخته!

4- تو که فیلم ساز هستی!

این مورد دقیقاً برعکس مورد بالاست.  فرض کنین میخواید یه فیلم تمرینی بسازین و بعضی چیزها رو در حین ساختن اون فیلم آموزش ببینین. حالا  به سرعت این افراد سروکله شون پیدا  می شه و می گن توداری وقتت رو تلف میکنی. مگه تو عمق میدان رو نمی شناسی؟! مگه  نمیدونی تراولینگ چیه؟! پس دیگه تمرین نمی خوای برو سراغ یه فیلم بلند! فیلمسازی آسان یعنی دوری از هر مانع عجیب و غریبی که ناگهان سر و کله ش پیدا می شه.

اینها آدم هایی هستن که فکر و ایده‌های خودشون رو به شما نسبت میدن. یعنی اگه خودشون با بعضی مسائل آشنا هستن فکر  میکنن شما هم باید با اون مسائل آشنا باشین.  اینها  میخوان در قدم اول شما اسکار ببرین، ولی خودشون تابه حال هنوز دست به دوربین نزدن!

راهکار برخورد با این افراد همون راهکار مورد سومه یعنی دوری، حذف و نادیده گرفتن! شما اونقدر وقت ندارین که همه رو راضی  نگهدارین!

5- فیلمسازی آسان یعنی همه ی کارها رو خودم انجام بدم!

مورد پنجم تله ایه که تقریباً همه توش افتادیم حتی یه بار! بعضی ها هنوز هم نمی دونن فیلم نامه نوشتن وظیفه ی کارگردان نیست. مدیر فیلم برداری باید پشت دوربین باشه نه مدیر تدارکات.

بخصوص در فیلم های اول همه فکر می کنن باید همه کارها رو خودشون انجام بدن.  پس فیلم نامه ای می نویسن و دکوپاژ رو انجام می دن. با کمترین تعداد بازیگران می خوان اون رو ضبط کنن. پس خودشون پشت دوربین می رن و فیلم برداری می کنن و شب هم توی خونه تدوینش می کنن.

درسته که تو بعضی کارهای آموزشی و تمرینی می شه تا حدی کارها رو خودمون انجام بدیم. اما تا زمانی که هر کس با وظیفه ای مشخص تو فیلم حضور نداشته باشه، مطمئن باشین ساخت فیلم به جای خوبی نمی رسه!

راهکار قابل ارائه اینه که تو وهله ی اول مشخص کنیم که خودمون چه کاره ایم. در ضمن باید برای ورود بقیه ی عوامل به فیلم هم افرادی رو پیدا کنیم.

6- این فیلم رو برای جشنواره ی کَن می سازم!

مورد بعدی جشنواره ها هستن. شاید با خودتون فکر کنین که جشنواره ها نه تنها سد راه نیستن، بلکه راه جدیدی رو واسه ما باز می کنن. باید بگیم تو این مسئله شکی نیست. اما زمانی جشنواره ها مفید هستن که ما کار خودمون رو بکنیم. توی ایده های فیلمسازی آسان ما یاد می گیریم که ما برای جشنواره فیلم نمی سازیم. ما کار خودمون رو انجام می دیم و بعدا فیلم رو به جشنواره هم می فرستیم.

جشنواره ها باید فرصتی برای معرفی ما باشن. فرصتی برای معرفی ما، نه اینکه ما برای جشنواره ها فیلم بسازیم و بر طبق اون ها برنامه ریزی کنیم. چون در این صورت ما فیلم ساز نیستیم، ما فقط تشنه ی شرکت تو مراسم و حواشی هستیم! اگه همینطور پیش بره کم کم شغل و علاقه ی ما عوض می شه!

در ضمن این نگاه باعث می شه دوباره دچار وسواس شیم! دوباره دنبال ایده های ناب سال ها خودمون رو سرگردان کنیم، چون هر ایده ای رو نمی تونیم به کَن ببریم.

7- مگه تارانتینو هم این کار رو نکرده بود؟

مورد هفتم مقایسه های عجیب وغریب خودمون با بقیه است. فیلم سازان جوان بعد از ساختن فیلم هاشون عاشق شنیدن نظرات بقیه در مورد فیلمشون هست. اما با اولین نظر مخالف شروع می کنن به مقایسه ی فیلمشون با فیلم های جریان ساز تاریخ سینما. خودشون رو هم با اساطیر سینما مقایسه می کنن. فیلمسازی آسان یعنی ما کارمون رو برای فیلمسازی انجام می دیم، نه برای هیچکاک و تارانتینو شدن!

بعضی ها اشکالات فنی فیلم رو قبول نمی کنن. می گن این ها کارهای جدیدی هستن که بزرگان سینما هم انجامشون دادن. بارها دیدم که افرادی برای سرپوش گذاشتن روی جامپ کات های بی ربطشون اسم گُدار رو به میون کشیدن! (ژان لوک گُدار کارگردان فرانسوی)

(در مورد جامپ کات تو مطالب آموزش سینما در آینده صحبت می کنیم)

برای فرار از این ورطه کافیه آموزش ببینیم و تمرین کنیم و از فیلم های خیلی ساده شروع کنیم! باور کنین فیلمسازی آسان موضوع پیچیده ای نیست، فقط نیاز به آموزش و تمرین داره!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 5

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

7 دیدگاه برای “با این 7 اشتباه فیلمسازی را به کامتان تلخ نکنید!

    • Arash گفته:

      خیلی توی مطلب بعضی اشخاص بزرگ و قدیس معرفی شدن. قطعا کسایی هستن که قراره بزرگ تر و موفق تر بشن از این اشخاص. و نباید از کسی تقلید کرد باید نکته های مفید رو از هر کَس یاد بگیریم و خودمون باشیم.

  1. مهدی رفیعی گفته:

    عالی عالی عالی فوق العاده واقعا ممنونم از لطف و محبت شما برای این سایت عالی تون ☑️❤️?

  2. Parsa azimi گفته:

    بنظر شما اگه بعنوان اسکلت بندی فیلمنامه دو سه تا فیلم رو با هم ترکیب
    بکنیم اشتباه نیست ؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      منظورتون اینه که پیرنگ ها رو ترکیب کنین!؟

      اگه منظورتون ترکیب پیرنگ فیلمنامه های مختلف هستش که خیلی کار سخت و غیر منطقی ای هستش
      چون خط درام هر فیلم مختص خودشه و بهتره همینجوری هم بمونه

      اما اگه از پیرنگ یک فیلم کپی کنین اصلا مشکلی نداره و توی جهان این کار رو انجام می دن

  3. Amirmahdi bahadori گفته:

    مرسی از اموزش های خوبتون من یکی از طرفدارهای پروپاقرص شما هستم مطالبتون واقعن برای من خیلی مفید بود و حتمن با دوستان فیلمسازم سایت شمارو به اشتراک میزارم ♥♥♥♥♥♥

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و سپاس برای انرژی و دلگرمی که به ما می‌دین،
      خوشحالیم که همراهان عزیزی مثل شما داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد