فیلمسازی با پول کم
4.7
(23)

تو کلاس‌های آموزش فیلمسازی و مباحث آموزش فیلمسازی به زبان ساده، بیشتر در مورد تکنیک‌ها بحث می کنن. خیلی کم در مورد تولید فیلم بحث می شه. مثلاً فیلمسازی با پول کم! اگه این مباحث هم تو کلاسهای آموزش سینمایی مطرح بشن، بیشتر تئوری های قدیمی و پوسیده هستن و این قسمت همیشه تو تاریکی می مونه! اما کمپانی های فیلمسازی این نکته رو خیلی مهم می دونن.

واقعاً برای فیلمسازی با پول کم چیکار باید انجام بدیم!؟ ساخت فیلم با پول کم ممکنه!؟ و به کیفیت کار ما آسیبی وارد نمی‌کنه!؟ تو این آموزش می‌خوایم ۴ راهکار ساده و کارساز رو به شما آموزش بدیم که تو سینمای ایران هم می‌تونیم به‌راحتی ازشون استفاده کنیم.

با این آموزش‌ها می‌شه نتایج خیلی خوبی بگیریم و اصلاً مثل آموزش‌های تئوریک سینمای هالیوود نیستن که فقط ترجمه‌شده باشن!

۱- به روش والدن هولد برای ساخت فیلمتون برنامه ریزی کنین!

والدن هولد یکی از مدیر تولیدهای بی نام و نشان تئاتر توی آمریکا بود. که کلاسهای آموزش کارگردانی تخصصی و گران‌قیمتی برای دانشجویان سینما برپا می کرد و به اونها برنامه‌ریزی صحیح رو آموزش می داد. برنامه ریزی برای فیلمسازی با پول کم!

ایشون کارگاه هایی داشتن که دانشجوها رو مجبور می کردن بدون هزینه دوربین به دست بگیرن و فقط تا می تونن تصویر ضبط کنن. بعداً از همه فیلمهای ضبط شده شون، یه فیلم چند دقیقه‌ای بیرون می کشید که حتی خود دانشجوها حیرت زده می شدن!

اما خلاصه بحث ایشون این بود که برای کوچکترین چیزها هم برنامه ریزی کنین. این شما رو به فیلمسازی با پول کم می رسونه. حتی اگه امکان وقوع اون اتفاق در حد صفر باشه! برنامه‌ریزی در پیش‌تولید، هزینه ها و زمان تولید رو به صورت باورنکردنی کاهش می ده. برنامه ریزی باعث می شه که توی اتفاقات، کمتر غافلگیر بشیم!

حرف والدن هولد اینه که همه احتمالات رو در نظر بگیرین. یعنی اگه همه اخبار و رسانه های اینترنتی می گن هوا آفتابیه، حتماً چندتا چتر با خودتون ببرین!

البته اگه ما بخوایم هزینه این‌همه اقلام ریز و درشت رو بدیم، ترجیح می دیم پولمون رو توی فیلممون سرمایه گذاری کنیم. این یعنی شکست ایده‌ی فیلمسازی با پول کم! ولی پاسخ این قضیه رو تو مورد سوم می‌دیم.

۲- بیشتر دانشجویان سینما و تئاتر، دستمزد نمی خوان!

بعد از برنامه ریزی ، شما نیاز به افرادی دارین که اون برنامه رو با شما اجرا کنن. ما تو ایران عوامل سینما با دستمزدهای مختلفی داریم. این قیمت‌ها بعضی وقتها اونقدر بالاست که نمی شه پرداختشون کرد.

همیشه وقتهایی که بی پولی از راه می‌رسه، خلاقیت هم همراهش میاد! باید همین الان دست به کار شین و عواملتون رو جمع کنین. همیشه وقت برای برنامه ریزی و پیش تولید هست، اما زمان تولید همیشه کمتر از اون چیزیه که به نظر می رسه!

به دانشگاه ها و کلاسهای آزاد آموزش سینما مراجعه کنین. تو پلاتوهای تمرین تئاتر آگهی بچسبونین! از شبکه های مجازی مثل اینستاگرام استفاده کنین و به هر دری بزنین که با دانشجوهای سینما و تئاتر ارتباط برقرار کنین. اون‌ها هم مثل شما دنبال فیلمسازی با پول کم هستن!

اون‌ها رو در جریان کامل کار قرار بدین و پیشنهاد همکاریتون رو مطرح کنین. سعی کنین همیشه عوامل رو طوری تو فیلم دخالت بدین که احساس کنن بدون اونها فیلم پیش نمی ره. البته تو این مسئله خیلی اغراق نکنین که واقعاً بدون اونها فیلمتون روی زمین بمونه!

۳- همه فیلم رو با وسایل اتاقتون بسازین!

واقعاً لزومی نداره همه چیزهای لازم برای فیلمتون رو بخرین و یا اجاره کنین. سعی کنین از منابع موجود و در دسترس استفاده کنین. اینجوری به فیلمسازی با پول کم می رسین.

یاد بگیرین تغییر بدین. فرض کنین تو فیلم‌نامه نوشته شده دختری که پالتوی قرمز پوشیده از خیابون رد می‌شه. سعی کنین با کمی تغییر توی متن دختر رو با پالتویی که موجوده از کوچه رد کنین!

البته همینجا نکته دیگه ای رو باید بگیم: تا می‌تونین تو مرحله انتخاب فیلمنامه، همه هوش و حواستون رو به کار بندازین. به متن فیلمنامه دقت کنین. فیلمنامه ای انتخاب کنین که امکان اجرای اون با امکانات شما ممکن باشه.

وگرنه با صحنه‌ای که فضانوردی در ماه فرود میاد، یا دو هواپیما که یک تانک رو منفجر می‌کنن چیکار می‌خواین بکنین!؟ باز هم باید یادتون باشه فیلمسازی با پول کم ایده خوبیه که باید بهش توجه کنین.

حتی اگه فیلم رو نشه با امکانات موجود بسازین، با امکانات موجود دوستاتون بسازین! در زمان فیلمبرداری حتماً با عواملتون صحبت کنین، متقاعدشون کنین وسایلی رو در اختیارتون بذارن که برای اونها استفاده ای نداره و شاید یه گوشه‌ی خونه شون افتاده باشه!

در ضمن هرکی ماشین داره می‌تونه تو حمل‌ونقل وسایل و عوامل کمکتون کنه.

۴- همه چیز کیفیت نیست!

باور کنید تو تاریخ سینما هم فیلمهای زیادی وجود دارن که کیفیت بصری خوبی ندارن، اما شاهکارهای خارق العاده‌ای هستن.

اگه شما نمی تونین دوربینی تهیه کنین که تصویر با کیفیتی به شما بده، می تونین از نورپردازی برای پوشوندن این ضعف استفاده کنین. نورپردازیهای چشم‌نواز حتی در بدترین کیفیت، ما رو درگیر می کنن. چون ما تو سینما همه چیز رو با نور نشون می‌دیم، مبدأ و منشأ همه‌چیز تو سینما نوره!

حتی اگه شما نمی تونین برای فیلمتون نورپردازی خاصی انجام بدین و پول اجاره کردن تجهیزات نورپردازی رو هم ندارین، می تونین با جذابیت توی فیلمنامه، فیلمتون رو جذاب کنین! یعنی قصه رو به سادگی بسط و گسترش بدین و نبض درست قصه رو درک کنین و به مخاطب بفهمونین که در حال دیدن چیه.

بیشتر سعی کنین مخاطب بفهمه از اون درک چه چیزی رو می‌خواین. ساده و بی آلایش با مخاطبتون ارتباط برقرار کنین. یه قصه‌ی نامفهوم حتی با دوربین‌های فوق پیشرفته و نورپردازی عجیب‌وغریب هم یک قصه نامفهومه.

در آخر هم باید این نکته رو بگیم که فیلمسازی با پول کم یعنی شروع یه حرفه. همیشه پول کمک نمی کنه که ما به اهدافمون برسیم!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 23

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

8 دیدگاه برای “فرمول ۴ مرحله ای برای فیلمسازی با پول کم!

  1. امیر محمد گفته:

    سلام به تیم فیلم بساز
    مقاله بی نظیر بود

    من یه سوال دارم
    با دوربین
    پاناسونیک مدل ( hc-x1 )
    میتونم یه فیلم سینمایی بسازم
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و سپاس
      خیر متاسفانه به دلیل عدم تطابق نسبت های تصویر بین این دوربین ها و پرده امکانش نیست
      البته با دوربین گوشی موبایل هم شما می تونین کار کنین اما پخشش به سادگی ممکن نیست

  2. امیر گفته:

    سلام واقعا مقاله عالی بود من یه سوال دارم
    چند تا دوربین عالی میشه معرفی کنین برای ساخت فیلم سینمایی هزینه اصلا برام مهم نیست

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام و سپاس
      اصلا نمی شه گفت چه دوربینی خوبه و چه دوربینی بد
      چون الان توی دوره ای هستیم که از ابزار و تکنیک برای ساخت فرم و سبک استفاده می شه مثلا یکی با موبایل شاید فیلم بسازه و تبدیل بشه به یه جریان
      اما شخص دیگه ای با نسل جدید الکسا هم نتونه فیلم قابل تحملی بسازه
      همه چیز بستگی به کانسپت و پی اُ وی کارگردان به مسئله و فیلمنامه داره

  3. amir گفته:

    یه سوالی دارم اگه یه فیلم نامه خوب و مقداری پول برای کرایه تجهیزات میتوان تو خارج از کشور فیلم ساخت یا برای ساخت فیلم بلند سینمایی در خارج به چیزی نیاز داریم اگه راهنمایی کنید واقعا لطف میکنید

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      اگه منظورتون مجوز یا یه همچین چیزیه، خیر مجوز نیاز ندارین

  4. Amirmahdi bahadori گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت تیم فیلمبساز
    سوالی هستش که ذهن منو چند وقتی هست درگیر کرده اونم فیلمسازی با هزینه کمه اگر بخواییم با دوربین تلفن همراه یک فیلم کوتاه قابل قبول بسازیم نیاز به یک گیمبال یا به اصطلاح لرزشگیر داریم که ارزون ترین گیمبال در بازار به قیمت سه میلیون به فروش میرسه
    مسئله ی بعدی که خیلی مهمه میکروفون حالا میگیم از میکروفون گرون قیمت شات گان استفاده نمیکنیم از میکروفون یقه ایی استفاده میکنیم که اونم در بازار به قیمت یک میلیون تومان به فروش میرسه
    چیزی که در فیلمسازی خیلی مهمه لنز هایی با قابلیت های فیش ای .ماکرو .واید .سوپر واید . هست که اونم کیت کامل پنج عددی در بازار به قیمت هفتصد هزار تومان به فروش میرسه حالا میگیم کسایی هستن که به ما لطف دارن هزینه بازیگری هزینه ی رفت و امد هزینه خورد و خوراک رو از ما نمیگیرن و بالاخره فیلممون رو میسازیم همین الان شما یه حساب سر انگشتی بزنی تقریبن پنج میلیون تموم میشه . البته ناگفته نماند من با دلار بیست هزار تومنی این حساب رو به دست اورده بودم الان که دیگه هیچی خدا بخیر کنه.
    پس نتیجه میگیریم اینجوری بگیم بهتره
    ( اگر زیر پنج میلیون تومان پول دارید فیلمسازی را در خیال خودتان پرورش دهیم نه در عالم واقعیت )

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      یه نکته همیشه وجود داره که دوستان رو از فیلمسازی دور نگه می داره و اون تصمیم های اشتباهه!
      مثلا همین کاری که شما می خواین انجام بدین و با موبایل فیلم بسازین
      یعنی همه هزینه فیلم شما دوربینه که می خواین موبایل رو جایگزین کنین؟
      الان دوستانی که ما بهشون مشاوره می دیم تونستن توی همین اوضاع و با همین قیمت های روز با 4 تومان فیلم پایان نامه کارشناسی ارشدشون رو کامل کنن
      در ضمن حواستون همیشه به این نکته باشه که سینما هنر پُر خرجیه، از آموزش سینما تا زمانی که شما می خواین فیلمتون رو بسازین باید هزینه کنین و واقعا بدون هزینه کردن نمی شه کار کرد
      چون سینما یه کار گروهیه و هر کسی که بهتون گفت بدون پول می تونین سینما رو یاد بگیرین و یا فیلم بسازین، بدونین قطعا داره بهتون دروغ می گه و یا خوشبینانه داره شما رو گمراه می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد