مجوز ساخت فیلم کوتاه
3.9
(8)

حتما می دونین که هر کشوری برای ساخت فیلم یه سری قانون داره که کارگردان باید طبق اون قوانین کار کنه. اگه شما می خواین توی ایران فیلم کوتاه بسازین، باید مجوز ساخت فیلم کوتاه داشته باشین. توی این آموزش به این نکته اشاره می کنیم که اصلا مجوز فیلم چیه.

شرایط مجوز ساخت فیلم کوتاه

برای گرفتن مجوز ساخت فیلم کوتاه نیازی نیست مثل فیلم بلند سینمایی خیلی از شرایط رو داشته باشین. توی فیلم کوتاه چون تهیه کننده اغلب خود فیلمساز هست، خود فیلمساز هم باید به فکر گرفتن مجوز فیلمبرداری فیلمش باشه. شرایطی که برای مجوز ساخت فیلم کوتاه داشته باشین خیلی ساده ست که توی این آموزش خیلی ساده و کوتاه بهتون آموزش داده می شه.

گرفتن مجوز ساخت فیلم کوتاه

قبل از اینکه ببینیم که چه مجوزهایی برای فیلم کوتاه لازم داریم، باید مجوزهای ساخت فیلم بلند رو بشناسیم. برای فیلم بلند سینمایی شما باید چند مجوز جداگانه بگیرین. این موارد رو براتون کامل توضیح می دیم که ذهنتون رو درگیر موانع نکنین و بتونین به سادگی فیلمتون رو بسازین!

گرفتن مجوز کارگردانی فیلم بلند

برای ساخت فیلم بلند سینمایی خوب کارگردان هم باید مجوز ساخت فیلم بلند سینمایی داشته باشه. اصطلاحا به این مجوز می گن کارت کارگردانی یا پروانه کارگردانی فیلم بلند. قبلا این کارت کارگردانی یا مجوز ساخت فیلم بلند شرایط خیلی پیچیده ای داشت که حالا دیگه هیچکدوم از اون شرایط رو نداره. کافیه شما تخصص داشته باشین و بتونین تهیه کننده ای رو راضی به قبول کردن پروژه تون بکنین.

مجوز فیلمبرداری فیلم بلند

این مجوز به کارگردان و گروه فیلمبرداری اجازه می ده که بدون دغدغه توی سطح شهر و اماکن مختلف فیلمبرداری کنن. این مجوز از طریق مراجع انتظامی صادر می شه و تهیه کننده اون رو دریافت می کنه.

پروانه ساخت فیلم بلند

خود فیلمنامه و عوامل ساخت فیلم بلند هم باید مجوز داشته باشن. یعنی وقتی فیلمنامه ای نوشته می شه، یکی از مجوزهایی که باید بگیره اینه که اصلا این فیلمنامه اجازه ساخته شدن داره. فیلمنامه ها توی شورای ویژه ای بررسی می شن و مجوز می گیرن. پس پروانه ساخت فیلم یعنی این فیلم مجوز ساخته شدن رو داره.

پروانه نمایش فیلم بلند

تازه بعد از ساخته شدن فیلم بلند، باید به فکر نمایش و اکران اون فیلم باشیم. به جز همه مجوزهای گفته شده و گفته نشده ای که بهش اشاره کردیم، یه مجوز هم برای نمایش فیلم بلند داریم به اسم پروانه نمایش.

متاسفانه اگه فیلم بسیار خوبی ساخته بشه و شاهکار سینمایی هم باشه، تا پروانه نمایش نداشته باشه، اجازه اکران داخل کشور ایران رو نداره. همین مورد می تونه خیلی از افراد با استعداد هنر سینما رو ناامید کنه. بهتره قبل از ساخت فیلم بلند مشورتهایی با تهیه کننده های با تجربه بکنین و از مواردی که باعث می شه که نتونین پروانه نمایش بگیرین، اطلاع پیدا کنین.

مجوز ساخت فیلم کوتاه در ایران

پس دیدین برای ساخت یه فیلم بلند مجوزهای خیلی زیادی لازمه که تازه ما فقط به چند موردش اشاره کردیم. اما برای گرفتن مجوز فیلم کوتاه کافیه فرمول 2 مرحله ای زیر رو دنبال کنین.

مراحل گرفتن مجوز ساخت فیلم کوتاه

  1. اگه خواین انجمن سینمای جوان یا ارگان خاصی تهیه کننده شما بشه و یا بعد از ساخت، فیلم کوتاه رو از شما بخره، باید فیلمنامه رو به انجمن سینمای جوانان ایران تحویل بدین. توجه کنین که این مرحله فقط برای جذب تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران هستش.
  2. اما اگه نمی خواین تهیه کننده خاصی داشته باشین و یا نمی خواین انجمن سینمای جوانان ایران فیلم شما رو بخره و تهیه کننده شما باشه، کافیه فقط مجوز فیلمبرداری در سطح شهر رو داشته باشین. با این مجوز شما می تونین توی سطح شهر فیلمبرداری کنین و مشکلی نداشته باشین. این مجوز رو می تونین از ناجی هنر دریافت کنین.

اگه تازه می خواین آموزش سینما و آموزش کارگردانی رو شروع کنین، بهتره آموزش رو از نقطه صفر شروع کنین. پیشنهاد ما به شما شرکت توی دوره ویژه قدم صفر کارگردانی هستش که توی مدت خیلی کوتاهی شما رو به سطحی می رسونه که بتونین اولین فیلمتون رو بسازین. برای شرکت در دوره روی عکس زیر کلیک کنین.

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 1,490,000 تومان بود.قیمت فعلی 900,000 تومان است.

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد آرا: 8

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

18 دیدگاه برای “مجوز ساخت فیلم کوتاه و فرمول 2 مرحله ای خیلی ساده!

  1. محمد حسین خدادادی گفته:

    سلام وقتتون بخیر بخشید من میخوام فیلم کوتاه بسازم و داخل فضای مجازی منتشر بکنم نیاز به مجوز است

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام
      این مجوز مربوط به مرحله فیلم‌برداری داخل شهره و ربطی به پخش نداره
      موفق باشید

  2. مریسا گفته:

    سلام …
    ۱) اگر کار کوتاه یا تله باشه، لوکیشن ها داخلی باشه و مجوز فیلمبرداری نگرفته باشیم،
    حالا تولید تموم شده و کار روی میز تدوینه، ایا برای فرستادن به جشنواره های خارجی به پروانه نمایش یا پروانه ساخت احتیاج هست؟
    ۲) ایا پس از برگشت به ایران به این دو مجوز برای اکران احتیاج هست؟
    ۳) ایا جسارتاً اصلاً الان پس از اتمام فیلمبرداری میشه برای پروانه ساخت و نمایش اقدام کرد؟
    ۴) پروانه ساخت چه مزیتی برای فیلم داره؟
    سپاس از پاسخ دهی دلسوزانه شما????????

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما دوست عزیز

      1) هیچ کار کوتاهی برای هیچ جشنواره‌ای نیاز به پروانه نمایش و پروانه ساخت نداره، اساسا کار کوتاه پروانه نداره.
      2) برای نمایش در جشنواره‌های داخلی هم شاید گاهی اوقات فقط مجوز فیلم‌برداری که با اون مجوز فیلم‌برداری شهری رو انجام دادید نیاز باشه، اما اگه داخلی بوده اون رو هم نیاز ندارید.
      3) در موارد بالا گفتیم که پروانه ساخت و نمایش برای فیلم کوتاه تعریف نشده.
      4) برای فیلم بلند مزیت نیست و یکی از مراحل اجباری برای تولید محسوب می‌شه که بدون اون بعدا بهتون مجوز و پروانه نمایش نمی‌دن.

      موفق باشید.

  3. مهران.ا گفته:

    باسلام.هزینه تولیدفیلم کوتاه حدودا چقدر میشه و چه ارگانهایی بدون شرط وشروط و راحت تر میتوانند سرمایه گذاری کنن رو فیلمم.متشکرم

    • تیم فیلم بساز گفته:

      با سلام
      حدودا از 50 میلیون تا 50 میلیارد تومان!
      هزینه‌ها کاملا بسته به فیلم‌نامه و تولید شماست و هیچ ارگانی روی فیلم کوتاه سرمایه‌گذاری نمی‌کنه چون بازگشت مادی و اعتباری برای ارگان‌ها نخواهد داشت
      اما به هر حال می‌تونید مذاکره کنید شاید ارگانی برای هدف خاصی نیاز به فیلم سازی در حیطه فیلم کوتاه داشته باشه اما بدون قید و شرط بسیار بسیار سخته
      شاد باشید

  4. رضا حسنی پور گفته:

    سلام وقتتون بخیر یه سوال داشتم و دیدم توی سایتتون در رابطه با این موضوع هست که مجوز فیلمبرداری در سطح شهر رو باید از ناجی هنر بگیریم ولی من در شهرستان هستم و ناجی هنری وجود نداره اینجا چجوری میتونم این مجوز رو بگیرم؟ممنون میشم راهنمایی کنید.🙏🏻

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      با انجمن سینمای جوانان مذاکره کنید به شما کمک خواهند کرد و معرفی‌نامه بهتون خواهند داد و معرفی‌نامه رو به پلیس شهرتون تحویل بدید
      شاد باشید

  5. سید محمد حسینی گفته:

    سلام من ی فیلم کوتاه نوشتم و کل لوکیشن داخل خونست حتما باید مجوز از فرهنگو ارشاد داشته باشم و مجری طرح باید چه جوری پیدا کنم ؟ممنون میشم اگر پاسخ بدین

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام
      اصلا کاری به فرهنگ و ارشاد نداریم مجوز فیلمبرداری رو ناجی هنر ارائه می‌ده
      مجری طرح رو باید از مراکز تولید فیلم استخدام کنید
      شاد باشید

  6. محمد محدی گفته:

    به فرض اینکه فیلم برگردان مالی نیاز نداره و هیچ مشکل اخلاقی و … هم نداره و در چهار چوب قوانین هستش ! اگر همچین فیلمی توسط یک شخص ساخته بشه تویه محیط داخلی و از صفحه شخصی فرد مثل اینستاگرام یا کانال اپارات یا یوتیوب … ! و خیلی هم مشهور بشه و همه این اتفاقات هم بدون مجوز بوده ایا مشگل ساز میشه برای فرد ؟!

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      تا زمانی‌که شما درخواست پخش و نمایش توی ایران نداشته باشید و مشکل قانونی و موارد ممنوع نداشته باشید مشکلی نداره که کجا پخش بشه و موردی هم نخواهید داشت
      مجوز برای فیلمبرداری در شهر لازمه که شما بتونین بدون مشکل دوربینتون رو حمل کنین و پروانه ساخت و پروانه نمایش هم برای اینکه شما بتونین فیلمی رو تولید و بعد اکران کنین
      شاد باشید

  7. تام گفته:

    سلام.امکانش هست فیلم کوتاهم دنباله دار باشه؟
    یعنی فصل دوم هم داشته باشه…

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      هر چیزی توی سینما اگه منطق درستی داشته باشه، امکان‌پذیر هست
      باید برای هر کاری منطق و ایده‌ای داشته باشین

  8. کیهان گفته:

    سلام من اصلا کارگردان نیستم و اولین فیلممه که حدودا ۵۰ دقیقه وقت می‌بره چیکار کنم مجوز بگیرم؟ اصلا نیاز داره که فیلمساز حتما مدرک کارگردانی داشته باشه؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      مجوز فیلم‌برداری رو از ناجی هنر بگیرین و مجوز کارگردانی دیگه لازم نیست

    • محمد محدی گفته:

      سلام وقت بخیر ؛ من چنتا سوال دارم
      ۱) اگر کل فیلم برداری بدون مجوز انجام بشه و بعدا فیلم بدون مجوز پخش بشه به صورت غیر قانونی چه مشگلی برای سازنده فیلم پیش میاد ؟!
      ۲) اگه یه فیلم تویه ایران بدون مجوز فیلم برداری بشه ( به فرض کل لوکیشن محیط داخلی باشه ) و بعدا پروانه ساخت و مجوز پخش میشه گرفت براش ؟
      ۳) امکان این وجود داره که فیلمی ساخته بشه و در خارج پخش بشه ؟ ایا برای اینکه فیلمی توسط یه کمپانی خارجی همایت بشه مجوز داخلی وجود داره ؟
      ۴) به فرض کل کار انیمیشن هست و عملا نیازی به مجوز فیلم برداری نیست و اصلا نمیخایم از ایران پخش کنیم و میخایم این کار رو برای یه شبکه خارجی انجام بدیم ؛ برای این کار نیازه مجوز گرفته بشه یا اصلا نیاز نیست ؟

      • تیم فیلم بساز گفته:

        سلام به شما
        1) اگه در تقابل با قوانین و موارد مشخص ممنوع نباشه هیج مشکلی وجود نداره
        2) مجوز فیلمبرداری با مجوز کارگردانی فرق می‌کنه بدون مجوز کارگردانی نمی‌شه پروانه ساخت و نمایش گرفت
        3) حمایت کمپانی خارجی ربطی به تولید نداره شما اگه توی ایران تولید می‌کنین و پلان‌های خارجی ندارین مجوز فیلمبرداری نمی‌خواین و مشکلی برای پخش خارجی ندارین
        4) خیر مجوز برای فیلمبرداری شهری لازمه نه موردی که دوربین توی شهر حمل نمی‌شه
        شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد