مراحل اصلی فیلمسازی
4.3
(22)

مراحل اصلی فیلمسازی کدوم مراحل هستن!؟ خُب فیلم‌سازی هم مثل هر کار دیگه‌ای مراحل متفاوتی داره که هر کسی کار خودش رو انجام می‌ده! اگه هرکدوم از این مراحل درست انجام نشه یا مسئول اون قسمت کارش رو درست انجام نده، درنهایت خروجی ما که همون فیلمه، خیلی صدمه می‌بینه!

پس بهتره توی مباحث آموزش کارگردانی هرکدوم از مراحل اصلی فیلمسازی رو به‌درستی بشناسیم و سعی کنیم توی اجرای قسمت‌های مختلف اون‌ها کوتاهی نکنیم! چون کوتاهی کردن توی هر قسمتی از مراحل اصلی فیلمسازی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار میاره که بعضی از اون‌ها دیگه قابل جبران نیستن!

مراحل اصلی فیلمسازی رو می‌شه به ۳ مرحله‌ی کلی تقسیم کرد که به ترتیب عبارت‌اند از پیش‌تولید، تولید و بعد از تولید (پس‌تولید) که توی هر مرحله کارهای معینی رو افراد مشخصی انجام می‌دن! برای هرکدوم از اون‌ها مدت‌زمانی تعیین می‌شه که توی هر فیلم می‌تونه متفاوت باشه!

شاید توی یه فیلم مرحله پیش‌تولید بیشتر از مراحل دیگه طول بکشه و توی یه فیلم دیگه مرحله‌ی تولید یا پس‌تولید بیشتر طول بکشه!

به‌هرحال هرکدام از این مراحل مشخصات منحصربه‌فردی داره که در موردشون صحبت می‌کنیم!    

1- پیش‌تولید (Pre-production)

مراحل اصلی فیلمسازی 3 تا هستن که اولین مرحله پیش‌تولیده! مرحله پیش تولید از شکل گرفتن ایده شروع می‌شه و تا زمانی ادامه داره که دوربین روشن می‌شه! یعنی از زمانی که ایده‌ای از کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس یا تهیه‌کننده مطرح می‌شه تا زمانی که اولین روز فیلم‌برداری شروع می‌شه، پیش‌تولیده!

توی این مرحله فیلم‌نامه‌نویس بر اساس طرحی از خودش یا شخص دیگه‌ای شروع به نوشتن فیلم‌نامه می‌کنه و بعد از تائید سازندگان (کارگردان و تهیه‌کننده) و گرفتن مجوزهای لازم، فیلم‌نامه به دست کارگردان و تهیه‌کننده می‌رسه!

توی این مرحله برنامه‌ریزی رو تهیه‌کننده انجام می ده که برآورد مالی فیلم شروع بشه! کارگردان هم فیلم‌نامه رو تحلیل و بررسی می‌کنه و دکوپاژ رو شروع می‌کنه! یعنی به‌عبارت‌دیگه فیلم رو به شکل قطعه قطعه توی ذهنش می‌سازه! کارگردان بر اساس تصورات و ذهنیاتش تصاویرش رو روی کاغذ طراحی می‌کنه (استوری بُرد یا فیلم‌نامه تصویری)!

بعد از اون کارگردان با کمک دستیارش و با هماهنگی و مشاوره تهیه‌کننده محل‌های فیلم‌برداری (لوکیشن) رو انتخاب می‌کنه! بعد هم پیشنهاد همکاری پروژه رو به عوامل فیلم می‌ده! عواملی مثل مدیرفیلمبرداری، مدیر صدابرداری، منشی صحنه، تدوینگر، بازیگران و …

حالا کارگردان بسته به نوع فیلم و تصاویر و مفاهیمی که توی ذهنش داره تمرینات رو با بازیگران شروع می‌کنه که توی بعضی مواقع این تمرین شامل مدیر فیلم‌برداری پروژه هم می‌شه! بعد از این مرحله همه‌چیز برای شروع فیلم‌برداری آماده است! پس اولین مرحله از مراحل اصلی فیلمسازی پیش تولیده!

2- تولید (Production)

مرحله دوم از مراحل اصلی فیلمسازی، مرحله تولیده! این مرحله با گفتن اولین اکشن توسط کارگردان آغاز می‌شه! یعنی اولین روزی که همه‌ی عوامل توی لوکیشن تعیین‌شده حاضر می‌شن و عملاً فیلم‌برداری شروع می‌شه! توی این مرحله همه‌ی تصاویر موردنظر کارگردان بر اساس دکوپاژ و استوری بُردی که توی مرحله پیش‌تولید تهیه‌شده بود، ضبط می‌شه! توی بیشتر فیلم‌ها (به‌خصوص فیلم‌های داخلی) این مرحله طولانی‌ترین مرحله‌ی ساخت فیلمه!

توی مرحله تولید همه‌ی پلان‌های فیلم ضبط‌شده و فیلم‌برداری به پایان می‌رسه! توی این مرحله همه‌ی عوامل توی صحنه حضور دارن یعنی کارگردان و گروه کارگردانی، مدیر فیلم‌برداری و گروهش، صدابردار و گروهش، بازیگران، گروه تدارکات، حمل‌ونقل و … البته یکی از عوامل اصلی فیلم توی این مرحله غایبه! هر کدوم از مراحل اصلی فیلمسازی توی فیلمسازی خیلی مهم هستن، پس به درستی اونها رو یاد بگیرین!

3- بعد از تولید یا پس‌تولید (Post-production)

سومین مرحله از مراحل اصلی فیلمسازی پس تولیده! این مرحله با همون عامل اصلی غایب مرحله تولید شروع می‌شه یعنی تدوینگر! توی این مرحله همه‌ی تصاویر ضبط‌شده به ترتیبی که کارگردان بر اساس استوری بُرد و دکوپاژ چیده، به تدوینگر تحویل داده می‌شه!

تدوینگر کارش رو با چسبوندن تصاویر بر اساس فیلم‌نامه شروع می‌کنه! البته کار تدوینگر فقط چسبوندن تصاویر نیست! بعضی وقت‌ها تدوینگر با برش و حذف و جابجایی تیکه‌هایی از فیلم با مشورت کارگردان، مفاهیم عمیق‌تری رو به فیلم می‌ده! به همین دلیله که گاهی تدوینگر رو کارگردان دوم فیلم می‌دونن! البته این تعاریف توی بعضی از کشورها و برای بعضی از افراد کاملاً متفاوته!

اما اینجا ما با اصل و اساس سینما سروکار داریم و مفاهیم رو بر طبق روش درستش مطرح می‌کنیم! بعد از این مرحله، صداگذاری روی فیلم تدوین‌شده آغاز می‌شه و صداگذار با استفاده از صداهای ضبط‌شده توسط صدابردار در سر صحنه، فیلم رو صداگذاری می‌کنه! بعد از اون موسیقی متن فیلم توسط آهنگساز ساخته‌شده و به فیلم اضافه می‌شه! بعد از اون فیلم برای تبلیغات و پخش و اکران آماده می‌شه!

موضوع این آموزش، شاید جزو مهمترین درسهای آموزش فیلمسازی به زبان ساده هستش که متاسفانه بیشتر اوقات از قلم می افته و افرادی بدون آموزش فیلمسازی، وارد این رشته می شن! در نهایت، خروجی فقط تیکه های هدر رفته نگاتیوه! البته توی سینمای دیجیتال، دیگه نگاتیو هدر نمی‌ره، عمر و وقت و پول هدر می‌ره! پس همین اول کار مراحل اصلی فیلمسازی رو به درستی یاد بگیرین، یعنی یه بار برای همیشه آموزش ببینین!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 22

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

2 دیدگاه برای “مراحل اصلی فیلمسازی رو می شناسین!؟ (3 مرحله)

  1. نریمان گفته:

    سلام
    من در همون ۴ویژگی مهم نماهای سینمایی بودم من ساخت فیلمم را در ۲۱/۱/۱۳۹۹ شروع کردم قبلش آموزشهای فیلم بساز رو یک سری میدیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد