آموزش نورسنجی در عکاسی
3.9
(14)

اول باید ببینیم آموزش نورسنجی در عکاسی یعنی چی؟! آموزش نورسنجی در عکاسی یعنی برای عکسی که می‌خوایم ثبت کنیم چقدر نور باید بره توی دوربین! اینکه چقدر نور بره توی دوربین رو چه کسی اندازه می‌گیره؟! یا دوربین یا عکاس! اگه به آموزش کارگردانی علاقه دارین، باید در مورد عکاسی و نورسنجی هم آموزش ببینین.

آموزش نورسنجی در عکاسی:

اون نوعی که دوربین تصمیم می‌گیره به ما مربوط نیست! اصلاً مهم نیست که دوربین چطور تصمیم می‌گیره چقدر نور توی دوربین بره! اما نوعی که عکاس تصمیم می‌گیره که چقدر نور باید وارد دوربین بشه، دقیقاً به ما مربوطه! یعنی به عکاس!

اولاً باید بدونیم ما با چی تعیین می‌کنیم چقدر نور وارد دوربین بشه؟

ترازوی سه کفه

با یک ترازو که سه کفه داره! ترازوی نورسنجی که کفه هاش عبارتند از: دیافراگم و شاتر و حساسیت!

توی این آموزش نورسنجی در مورد دیافراگم و شاتر و حساسیت حرف نمی‌زنیم. فقط می‌خوایم یاد بگیریم چند نوع نورسنجی داریم؟! اگه می‌خواین خود نورسنجی رو یاد بگیرین، روی دکمه‌ی انتهای مقاله کلیک کنین!

اما اینکه چند نوع نورسنجی داریم یعنی چی؟! یعنی عکاس به چند صورت تصمیم می‌گیره چقدر نور وارد دوربین بشه. که البته همه‌شون رو توی این آموزش نورسنجی در عکاسی یاد می‌گیریم. اول در مورد خودنورسنجی‌ها صحبت می‌کنیم. بعد بهتون یاد می‌دیم تو دوربین‌های مختلف چطور این نوع نورسنجی‌ها رو انتخاب کنین.

1- نورسنجی نقطه‌ای (Spot Metering)

توی این نوع نورسنجی، دوربین یه نقطه رو در نظر می‌گیره. دوربین اون نقطه رو سنجش می‌کنه، که آیا روشنه یا تاریک؟! نورش مناسبه یا زیاده و یا کم؟! عکاس بر اساس انتخاب یک نقطه از تصویر و سنجش اون نقطه تصمیم می‌گیره که عکسش تاریک باشه یا روشن.

به عنوان مثال در نظر بگیرین می‌خوایم یه عکس بگیریم که همه جا کمی تیره هست. فقط یه قسمت از تصویر روشنه. اگه عکاس اون نقطه رو برای نورسنجی در نظر بگیره، همه‌ی تصویر بر اساس اون نقطه نورسنجی می‌شه.

نقطه کجاست؟!

معمولاً این نقطه توی دوربین‌ها، وسط کادر قرار داره! لطفاً اگه دوربین دارین همین الان این رو امتحان کنین! این نوع نورسنجی زمانی به درد می‌خوره که نورسنجی یه نقطه‌ی کوچیک برامون خیلی خیلی مهمه!

مثلاً چشم یه آدم مهم توی یک جمعیت زیاد یا یه گل خیلی کوچیک که خیلی نور درستی روش تابیده شده! آموزش نورسنجی در عکاسی کم و ساده است اما مهم!

2- نورسنجی جزئی (Partial Metering)

آموزش نورسنجی در عکاسی می گه این نوع از نورسنجی خیلی شبیه نورسنجی نقطه‌ایه! توی نورسنجی نقطه‌ای ما یک نقطه رو نورسنجی می‌کردیم.

ولی توی نورسنجی جزئی اون نقطه بزرگتر می‌شه و حدود 10 درصد کادر عکس نورسنجی می‌شه. پس توی نورسنجی جزئی همه‌ی عکس، بر اساس 10 درصد از تصویر که خودمون انتخاب می‌کنیم نورسنجی می‌شه.

مثلاً تصور کنین که یه آدمی در ورزشگاه که فریاد شادی کشیده و ما بیشتر برامون مهمه که نور روی چهره‌ی اون درست نورسنجی بشه. البته در نظر داشته باشین اگه دوربینتون Canon نیست، دنبال این گزینه نگردین. چون این گزینه فقط توی دوربین‌های Canon وجود داره!

3- نورسنجی مرکزی (Center Wheighted)

توی این نوع نورسنجی مرکز کادر می‌شه معیار نورسنجی! یعنی دوربین به مرکز و پایین کادر بیشتر توجه می‌کنه تا بخش بالای کادر. یعنی این نوع نورسنجی مرکز و پایین کادر رو دوست داره!

فرض کنین ما توی کادر، زمین رو پایین، کوه رو وسط، آسمون رو در بالای کادر داشته باشیم. دوربین اول کوه رو مهم می دونه و بعد زمین و آسمون رو خیلی مهم نمی‌دونه. یعنی دوربین بر اساس وسط کادر و پایین کادر نورسنجی می‌کنه.

در آموزش نورسنجی در عکاسی، این نوع نورسنجی از همه بیشتر استفاده می‌شه! حتی در گذشته هم این نوع پرکاربردترین نوع نورسنجی بود! چون عکاسها هرچی مهم بود رو می‌ذاشتن وسط کادر و براساس اون نورسنجی می‌کردن!

4- نورسنجی ماتریسی یا چندبخشی یا میانگین (Evaluative-Matrix)

توی این نوع نورسنجی، دوربین میاد و نور همه‌ی قسمتهای کادر رو سنجش می‌کنه! روشنترین و تاریکترین و دورترین و نزدیکترین و نقاط واضح و غیرواضح!

یعنی هرچی که توی کادر دیده می‌شه! بعد از این کار دوربین، میانگین نور همه قسمتهای عکس رو می‌گیره! و اون میانگین رو به عنوان نور مطلوب معرفی می‌کنه!

این نوع نورسنجی باعث می‌شه که نورسنجی متعادلی از تصویر جلوی دوربین گرفته بشه! همیشه نتیجه‌ی این نوع نورسنجی، عکسی متعادل و چشم نوازه! دوربین‌های نو هم که وارد بازار می‌شن به صورت پیش‌فرض روی این نوع نورسنجی تنظیم شدن!

یه استثناء

توی دوربین‌های Canon این نورسنجی اسمش Evaluative هست و توی دوربین‌های Nikon اسمش Matrix هستش!

خُب حالا که دقیقاً آموزش نورسنجی در عکاسی رو خوندیم و می دونیم هر نوع نورسنجی به چه دردی می‌خوره. باید بدونیم چطور می‌تونیم اونها رو انتخاب کنیم.

این جدول پایین چی رو بهتون نشون می‌ده؟ نشون می ده که توی دوربین Canon کدوم علامت؟! و توی دوربین Nikon کدوم علامت‌های نورسنجی رو انتخاب کنین که بتونین ازش استفاده کنین!

برای پیدا کردن این تنظیمات می‌تونین توی Canon دکمه Q رو بزنین و توی دوربین Nikon دکمه‌ی i رو بزنین!

آموزش عکاسی مقدماتی
FILMBESAZ.COM

کجای کادر؟!

و در آخر باید ببینیم با انتخاب این گزینه‌ها دقیقاً کجای کادر نورسنجی می‌شه، یعنی منظور نقطه و بخشی از کادر و مرکز و میانگین، دقیقاً کجای کادره؟!

آموزش عکاسی مقدماتی FILMBESAZ.COM

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد آرا: 14

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

4 دیدگاه برای “3 و نیم قدم تا نورسنجی مثل فیلمبرداران حرفه‌ای!

  1. مهدی رفیعی گفته:

    یه سوال
    اگر عکاس بخواد یه نقطه ی دیگه ای از کادر رو انتخاب کنه مثلا بالا راست، از روش نقطه ای،
    آیا میتونه اون نقطه رو انتخاب کنه یا فقط مرکز عکس؟؟؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      بستگی داره به مدل و برند دوربینتون می تونین تغییر بدین نقطه رو
      البته بیشتر دوربین های از میان رده به بالا امکانات تغییر این نقطه رو دارن

  2. سورا یاس گفته:

    این اطلاعت خوب بودند ولی اینکه از هر کدوم از این نورسنجی ها در کجا و چطور استفاده کنیم مهم اگه این توضیح رو هم میدادید عالی میشد

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما

      بستگی داره به خیلی چیزها که مهمتر از همه موضوع و کانسپتیه که می خوایم در موردش فیلم بسازیم
      البته این موضوعات که نورسنجی ها رو کجا می شه استفاده کرد بیشتر مربوط به دکوپاژ و فیلمبرداری هستش که در آینده بهش می پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد