خرید بهترین دوربین
4.2
(6)

خرید بهترین دوربین توی سایت فیلم بساز چرا باید گفته بشه!؟ چون آموزش کارگردانی بدون شناخت دوربین و آموزش عکاسی، یعنی راه اشتباه رفتن! پس با این آموزش خرید بهترین دوربین هم همراه باشین.

بر اساس تحقیقاتی که محققان شرکت Canon در سال 2008 انجام دادن، حقیقت عجیبی رو فهمیدن! فهمیدن که 92 درصد مشتری‌هایی که دنبال خرید بهترین دوربین عکاسی هستن، خریدشون رو بر اساس چیزی انجام می‌دن که اصلاً براشون مهم نیست. بدون اینکه حتی یک راهنمای خرید دوربین عکاسی داشته باشن!

یعنی اینکه اگه یه علاقه‌مند به آموزش عکاسی مقدماتی تازه اول راهه و هنوز آموزشش رو شروع نکرده، دوربینی می‌خره که از امکاناتش نمی‌تونه تا چند سال دیگه استفاده کنه! ولی چون اطرافیانش دوربین‌هایی داشتن که خیلی عجیب‌وغریب بودن و امکانات زیادی داشتن، اون‌ هم نخواسته از قافله عقب بمونه و دوربینی خریده که خیلی بیشتر از اون چیزی بوده که نیاز داشته!

این تحقیقات هرساله توسط کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده‌ی دوربین و تجهیزات انجام می‌شه که جو بازار رو بسنجن! برای اینکه بفهمن که علاقه‌مندان عکاسی با چه چیزایی به وجد میان و حاضرن بابتش پول بپردازن!

توی این آموزش خرید بهترین دوربین 3 سؤال رو مطرح می‌کنیم و بهشون جواب می‌دیم! برای اینکه شما هم گرفتار موج تبلیغاتی و شلوغ‌کاری‌های کمپانی‌های معروف سازنده‌ی دوربین نشین! تا بتونین با کمترین پول دوربینی بخرین که سال‌ها ازش استفاده کنین و امکاناتش به دردتون بخوره، نه اینکه پول بدین برای چشم و هم‌چشمی و رقابت‌های الکی!

خرید بر اساس توهم مگاپیکسل و امکانات یا بر اساس نیازها!؟

اگه شما هم دوربین دارین، حتماً اولین سؤالی که ازتون می‌پرسن اینه که دوربینت چند مگاپیکسله؟! یا احتمالاً خودتون که می‌خواین دوربین بخرین، رفتین و گشتین دنبال دوربینی که 100 مگاپیکسل داشته باشه و از همه‌ی دوربین‌ها بهتر باشه! اما این تصور خیلی اشتباهه و باید بدونین که دارین پولتون رو دور می‌ریزین!

اول باید بفهمیم این مگاپیکسل چی هست و به چه دردی می‌خوره!

دوربین‌های قدیمی برای عکاسی از فیلم استفاده می‌کردن که به اون فیلم‌ها می‌گفتن نگاتیو! دوربین‌های جدید دیجیتالی دیگه فیلم نمی‌خوان و از سنسور استفاده می‌کنن که همون نقش فیلم رو داره و تصویر روی اون ثبت و ضبط می‌شه! یعنی سنسور همون فیلمه که یکبار مصرف نیست و می‌شه ازش هزاران بار استفاده کرد!

حالا اینجا باید بدونیم که تصویر روی سنسور چطور ضبط می‌شه؟! دوربین‌های دیجیتال تصاویر رو تبدیل می‌کنن به اطلاعات کوچیک و اونها رو می‌فرستن روی سنسور! سنسورها هم برای اینکه این اطلاعات با همدیگه قاطی نشن، هر کدوم از این اطلاعات کوچیک رو، روی یه نقطه‌ی جدا نگهداری می‌کنن که به این نقطه‌ها می‌گن پیکسل!

پس پیکسل به خونه‌های کوچیکی می‌گن که اطلاعات کوچیک رو توی خودشون ثبت می‌کنن و نمی‌ذارن اون اطلاعات با هم دیگه قاطی بشن!

حالا مگاپیکسل چیه؟

به هر هزارتا پیکسل می‌گن مگاپیکسل!

خُب این پیکسل‌ها چه تأثیری دارن؟ پیکسل‌ها مثل گره‌های فرش می‌مونن، هرچقدر گره‌های یه فرش بیشتر باشه، نقشه ی اون فرش زیباتر و با جزئیات‌تره! پس هرچقدر تعداد پیکسل زیادتر باشه، جزئیات عکس‌ها بیشتر و باکیفیت‌تر ثبت می‌شه!

خُب این خوبه، ولی آیا به درد ما می‌خوره؟ مسلماً نه! کیفیتی که ما داریم ازش صحبت می‌کنیم زمانی معنی پیدا می‌کنه که بخوایم عکسها رو توی اندازه‌های خیلی بزرگ چاپ کنیم! این کیفیتهای عجیب‌وغریب توی عکس‌های تمرینی و اینستاگرامی واقعاً مؤثر نیست!

یه شلوغ‌کاری دیگه‌ی کمپانی‌ها امکانات عجیب‌وغریب دوربین‌هاست که علاقه‌مندان رو برای خرید بهترین دوربین دچار مشکل می‌کنه! یه دوربین وای فای داره و اون یکی مجهز به جی پی اسه! یکی دیگه صفحه‌ی لمسی داره و یکی دیگه‌شون مجهز به قطب نمای دیجیتاله!

واقعاً به نظرتون چقدر از این امکانات به درد ما می‌خوره؟ شما تا حالا از قطب‌نما استفاده کردین؟! یا مثلاً به این فکر کردین عکس‌هاتون رو به‌جای 3 دقیقه توی 1 دقیقه از دوربین به کامپیوتر انتقال بدین؟!

کافیه یه کم واقع‌بین باشیم و بیشتر به این فکر کنیم که نیاز ما در مورد به دوربین چیه، نه اینکه اون دوربین چه امکاناتی داره! با این کار هم چند میلیون پولتون رو به باد نمی‌دین و هم اینکه با یه دوربین خیلی خیلی ارزون آموزش عکاسی‌تون رو شروع می‌کنین! بعداً هم می‌تونین دوربینتون رو با ضرر خیلی خیلی کمتری با یه دوربین بهتر تعویض کنین!

خرید بهترین دوربین بر اساس گفته‌های فروشنده‌ها یا بر اساس واقعیات؟!

همین حالا بیاین این واقعیت رو قبول کنیم که بیشتر از 99 درصد فروشنده‌ها تا حالا یک عکس هم نگرفتن و هیچ‌چیزی از عکاسی نمی‌دونن! اون‌ها فقط بروشورها رو حفظ می‌کنن و با آب‌وتاب و بعضی وقت‌ها تهدید، همون‌ها رو به خریداران انتقال می‌دن!

خریداران بی‌اطلاع هم، همه‌ی باورشون رو می‌ذارن روی حرف فروشنده‌ها و بهشون اعتماد می‌کنن. البته چاره‌ی دیگه‌ای هم ندارن، چون به اونها به چشم راهنمای خرید بهترین دوربین عکاسی نگاه می‌کنن! اما متاسفانه ناآگاه‌ترین آدم‌ها در مورد عکاسی و دوربین‌ها همون فروشنده‌های محترم هستن!

اگه باور نمی‌کنین همین امروز سری به یکی از فروشگاه‌ها بزنین و در مورد تأثیر سرعت شاتر دوربین‌ها در عکس‌ها سؤال کنین! یا مثلاً در مورد دیافراگم و تاثیرشون توی عکس‌ها سؤال کنین! احتمالاً یا با حمله به شما (با گفتن مگه اومدی آموزشگاه عکاسی؟!) سروته قضیه رو هم میارن! یا چیزهای عجیب‌وغریبی براتون می‌بافن و با اعتمادبه‌نفس کامل، یه مشت اطلاعات غلط به شما می‌دن!

اما اگه فقط چند روز وقت بذارین و در مورد دوربین‌ها و نیازهای خودتون و واقعیت‌ها پرس‌وجو کنین، احتمالاً دیگه کسی نتونه با شلوغ‌کاری و تبلیغات بی‌خودی جیبتون رو خالی کنه!

مثلاً فرض کنین رفتین یه فروشگاه و به فروشنده می‌گین که من یه علاقه‌مند به عکاسی هستم و هیچ چیزی از عکاسی نمی‌دونم، لطفاً یه دوربین به من معرفی کنین! اونها اول می‌پرسن بودجه‌تون چقدره و نزدیکترین دوربین به بودجه‌تون رو که توی فروشگاهشون موجوده به شما پیشنهاد می‌دن و تبلیغات رو شروع می‌کنن!

درحالی‌که اگه کمی تحقیقات کنین، دقیقاً می‌دونین چی می‌خواین! بعد بر اساس چیزی که می‌خواین معتبرترین فروشگاه رو انتخاب می‌کنین و خریدتون رو انجام می‌دین و نیازی به گفته‌های فروشنده ندارین!

خرید بهترین دوربین برای کار یا سرمایه‌گذاری؟!

اول با خودتون کنار بیاین و دلیل اصلی خرید بهترین دوربین رو معلوم کنین! آیا واقعاً علاقه‌مند به عکاسی هستین یا به یه تب زودگذر دچار شدین و بعد از مدتی این تب از سرتون می‌افته؟ و احتمال داره دیگه حتی به عکاسی فکر هم نکنین! اگه واقعاً به عکاسی علاقه‌مندین، با کمترین بودجه‌ای که دارین برای خرید بهترین دوربین اقدام کنین و فقط به این فکر کنین که فعلاً تا چند سال به چه چیزهایی نیاز دارم؟!

آیا اگه سرعت شاتر خیلی خیلی بالا و یا خیلی خیلی پایین نداشته باشم، کارم لنگ می‌مونه؟! اگه دیافراگم لنزم به 1.2 از 4 شروع بشه به جایی برمی‌خوره؟! اگه کمی واقع‌بین باشین، می‌بینین امکاناتی که نیاز دارین، یک‌دهم امکاناتی هست که ارزان‌ترین دوربین‌ها هم اون امکانات رو دارن!

این بحث رو مطرح کردیم چون بعضی از دوستان می‌گن که حالا با همه‌ی داراییم یه دوربین می‌خرم و بعد اگه به پولش نیاز داشتم، دوربین رو می‌فروشم و پولش رو به یه زخمی می‌زنم!

واقعاً عجیبه که این دوستان به استهلاک دوربین فکر نمی‌کنن یا به بلاهایی که امکان داره سر دوربین بیاد! یا امکان سرقت دوربین که خیلی هم دور از ذهن نیست! در ضمن این رو بدونین هیچ آدمی روی ابزار الکترونیکی سرمایه‌گذاری نمی‌کنه!

اینجا یه فرمول 3 مرحله‌ای بهتون می‌دیم که بتونین با این فرمول خرید بهترین دوربین رو تجربه کنین!

اول بشینین فکر کنین و ببینین علاقه‌تون در چه حدیه! می‌خواین تفننی عکاسی کنین یا می‌خواین عکاسی شغل و هنرتون باشه!

دوم براساس چیزی که در مرحله‌ی اول به دست میارین به این فکر کنین که کجای کارین؟! کمی عکاسی بلدین یا اول راهین و باید آموزش عکاسی ببینین و دوربین خراب کنین!

سوم اگه عکاسی بلدین که می‌دونین چه دوربینی انتخاب کنین! ولی اگه ابتدای راه هستین، دوربینی پیدا کنین که با کمترین بودجه، امکان تنظیم دیافراگم، شاتر و حساسیت رو داشته باشه! شما اول باید تکنیک یاد بگیرین، دوربین گرون قیمت کسی رو عکاس نمی‌کنه!

در آخر هم این نکته رو در نظر داشته باشین که خرید بهترین دوربین، نه شما رو عکاس می‌کنه و نه کارگردان و فیلمبردار! بهتره بیشتر از اونی که دنبال برند و امکانات عجیب دوربین می‌گردین، دنبال آموزش عکاسی و سینما باشین و از آموزش سینما به زبان ساده و آموزش عکاسی به زبان ساده شروع کنین و تا زمانی که زنده هستین آموزش رو ادامه بدین! تفاوت هنرمندای بزرگ و هنرمندای معمولی، سطح دانششونه!

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 6

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

16 دیدگاه برای “پاسخ 3 سوال درباره خرید بهترین دوربین با کمترین پول!

  1. Mahbod گفته:

    میخواستم بدونم حداقل بودجه ای که برای خرید دوربین عکاسی لازمه در این اوضاع بازار چقدر
    من در واقع علاقه مند به فیلمسازی هستم اما اینجور که متوجه شدم باید از عکاسی هم سررشته داشت تا به مشکل نخورد،میخواستم دوربینی باشه که بتونم باهاش فیلم برداری رو شروع کنم و چند تا غذا بسوزونم!

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      نیازی به خرید دوربین نیست، فعلا با گوشی همراهتون این کار رو انجام بدین
      ما می گیم عکاسی مهمه، یعنی شناخت دوربین و تکنیکهای پایه عکاسی
      فعلا با گوشی انجامش بدین چون الان اصلا زمان مناسبی برای خرید دوربین نیست

  2. محمد مهدی گفته:

    سلام خسته نباشید اساتید گرامی
    من همین چند روز پیش دو بسته ی اموزشی اقای دوربین و عکاس باشی رو تهیه کردم ک بابتشون واقعا تشکر میکنم خیلی چیزای ب درد بخور یادم دادین:)))
    میخاستم اگه زحمتی نیست شما ک تجربه ی خوبی تو این زمینه دارین منو ی راهنمایی کنید برای انتخاب بهترین دوربین.خودم بعد از اینکه ب کمک شما دوربین هارو شناختم ی تحقیق کلی کردم و ب این نتیجه رسیدم که دوربین های نیکون از لحاض قیمت و امکاناتی ک ب ما میدن واقعا اختلاف محسوسی نسبت ب کنون دارن!!مثلا دوربین کنون d7500با لنز 18-140 تقریبا هم قیمت با کنون80d با لنز 18-55 هستش ک تقریبا تو همه چیز کنون ی رده یا چند رده پایین تره!!حالا میخواستم از شما ک استادیت بپرسم چ چیزی باعث این اتفاق شده و ایا واقعا می ارزه ادم بیشتر هزینه بکنه بخاطر اینکه دوربین کنون داشته باشه؟(البته باز من بخاطر توصیه های شما نمیخوام دوربین تو این رده ک مثال زدم بخرم اگر هم زحمتی نیست ی گزینه ی خوب برای من تازه کاری ک هدفش هم عکاس شدن نیست معرفی کنین ممنون از شما و ببخشید بابت وقتی ک گرفتم)

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما و سپاس از اعتماد و لطفتون
      لطفا به تلگرام یا اینستاگرام ما یه پیام بدین و شماره تلفنتون رو بذارین
      خود آقای درویش باهاتون تماس می‌گیرن

  3. mohammad گفته:

    ممنون ما رو راهنمایی کردید,ما یه تیم کوچیک هستیم که توی اینستا فعالیت داریم,با گوشی هم فیلم میگیریم????دنبال خرید دوربین بودیم

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سپاس از اینکه مطالعه کردین و نظرتون رو نوشتین،
      شاد و موفق باشین

  4. Arash گفته:

    واقعا این مقاله خیلی به من کمک کرده خیلی هام از سوال میکردن جواب درستی نداشتم بدم ولی بعد از خواندن این مقاله راحت تر میتونم جواب بدم یا معرفیشون میکنم به سایت شما

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سپاسگزاریم از علاقه‌ای که نشون دادین و نظرتون رو نوشتین،
      شاد و موفق باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد