اصول دکوپاژ در سینما
3.3
(4)

یکی از راه های آموزش اصول دکوپاژ در سینما اینه که بتونیم موقعیتهای مختلف رو بشناسیم. برای اینکه بتونیم موقعیتهای مختلف رو بشناسیم باید اول تعریف موقعیت رو بدونیم و بفهمیم که اصلا موقعیت یعنی چی! شناخت موقعیت توی دانشگاه های بین المللی هم به همین روش انجام می شه.

چون اصول دکوپاژ در سینما بر اساس موقعیت های مختلف شکل می گیره و باعث می شه که ما دکوپاژ فیلم رو به درستی انجام بدیم.

موقعیت سینمایی یعنی چی!؟

موقعیت توی دکوپاژ فیلم یعنی ما توی این صحنه چند نفر رو توی صحنه می بینیم و اون چند نفر رو چطور می بینیم. اگه بخوام خیلی ساده تر در مورد موقعیت صحبت کنم باید بگم که ما توی سینما با تعداد آدمهای توی صحنه کار داریم و اینکه اون افراد کجای صحنه هستن. اصول دکوپاژ در سینما هم بر اساس تعداد افراد و محل قرارگیری اونها توی صحنه تعریف می شه.

انواع موقعیت سینمایی

ما توی دکوپاژ فیلم داستانی 3 موقعیت کلی داریم که همه موقعیت های دیگه توی سینما بر اساس همین 3 تا ساخته می شن. یعنی ما 3 موقعیت اصلی داریم که می تونیم با تجزیه و ترکیب کردن این موقعیتها به موقعیتهای جدید برسیم.

البته به این نکته توجه کنین که ما وقتی در مورد موقعیت های سینمایی توی اصول دکوپاژ در سینما صحبت می کنیم باید تک تک موقعیت های مختلف رو بشناسیم و بعد در مورد تجزیه و ترکیب کردن اونها آموزش ببینیم.

3 موقعیت اصلی سینمایی

3 موقعیت اصلی سینمایی که بقیه موقعیت های سینمایی از تجزیه و ترکیب اونها به وجود میان عبارتند از:

  1. موقعیت یک نفره
  2. موقعیت دو نفره
  3. موقعیت سه نفره

بر اساس اصول دکوپاژ در سینما توی هر کدوم از این موقعیتها یه تعداد بازیگر داریم که توی جاهای مختلف صحنه قرار گرفتن. مثلا وقتی ما در مورد موقعیت 3 نفره صحبت می کنیم، یعنی 3 نفر همزمان توی صحنه حضور دارن و توی تصویر دیده می شن.

اسم گذاری موقعیت های مختلف سینمایی

حتما تا حالا فهمیدین که اسم گذاری موقعیت های مختلف سینمایی بر اساس تعداد بازیگرهای توی صحنه هستش. یعنی وقتی داریم در مورد یه موقعیت سه نفره صحبت می کنیم، یعنی داریم در مورد صحنه ای صحبت می کنیم که 3 تا بازیگر مختلف داره. پس حواستون باشه که توی اصول دکوپاژ در سینما ما با موقعیتهایی کار می کنیم که تعداد مشخصی از بازیگرها توی صحنه حضور داشته باشن.

شرط اساسی موقعیتهای مختلف

شناخت موقعیتهای مختلف یه شرط اساسی داره که این شرط از دو قسمت تشکیل شده. بر اساس اصول دکوپاژ در سینما شرط اساسی شکل گیری موقعیتهای سینمایی شامل این 2 بخش هستش:

  1. همه تعداد افرادی که موقعیت رو تشکیل می دن، باید توی صحنه حضور داشته باشن.
  2. همه تعداد افرادی که موقعیت رو تشکیل می دن، باید همزمان دیده بشن.

اصول دکوپاژ در سینما و موقعیتهای مختلف

حالا ما تا اینجا فهمیدیم که موقعیت سینمایی یعنی چی و چه شرایطی برای شکل گیری یه صحنه سینمایی باید وجود داشته باشه. حالا باید این نکته رو بدونیم که اصلا این موقعیت های سینمایی به چه دردی می خورن!؟ یعنی وقتی مثلا ما می گیم یه موقعیت 1 نفره داریم چه فرقی داره با زمانی که می گیم یه موقعیت 3 نفره داریم.

یه مثال برای کاربرد موقعیتهای سینمایی

فرض کنین یه صحنه از فیلمتون رو می خواین دکوپاژ کنین که توی اون صحنه 3 نفر حضور دارن. توی اون صحنه قوانینی رو باید رعایت کنین که باعث می شه موقعیت 3 نفره به درستی شکل بگیره و اشتباه تکنیکی نداشته باشه.

مثلا وقتی یه موقعیت 3 نفره دارین خط فرضی ندارین و با خطوط مثلث کار می کنین. اما وقتی که موقعیت 2 نفره دارین حتما خط فرضی هم دارین. چون ما می گیم خط فرضی از وصل کردن دو تا آدم به همدیگه به وجود میاد. اینها درسهای اولیه اصول دکوپاژ در سینما هست.

فرمول شناخت موقعیتهای مختلف سینمایی

نکته اول اینه که دکوپاژ فیلم شما با همین موقعیت های سینمایی ساخته می شه و بدون این موقعیتها هرگز هیچ فیلمی ساخته نمی شه. نکته دوم اینه که ما داریم در مورد فیلم داستانی صحبت می کنیم و این شرایط برای فیلم داستانی در نظر گرفته می شه. نکته سوم هم اینه که برای شناخت موقعیتهای سینمایی راه های مختلفی داریم که اصول دکوپاژ در سینما اونها رو به ما یاد داده.

یکی از این راه ها شناخت خطوط دکوپاژی توی موقعیت های سینمایی هستش. مثلا وقتی شما با خط فرضی آشنا می شین، خود به خود دوربینهای موقعیت دو نفره رو طوری می چینین که اشتباه تکنیکی به وجود نمیاد. چون می دونین که خط فرضی توی صحنه چطور کار می کنه و دوربینها نسبت به خط فرضی چطور چیده می شن.

راه دیگه برای شناخت موقعیت های سینمایی اینه که بدونین که پلانهای موقعیت های مختلف چطور به هم دیگه وصل می شن. البته اصطلاحا ما می گیم این پلانها چطور به هم دیگه کات می خورن! اگه فرمول اتصال پلانهای مختلف موقعیتهای سینمایی به همدیگه رو بدونین هیچ وقت دکوپاژ فیلم شما به لحاظ تکنیکی دچار اشکال نمی شه.

پیشنهاد ویژه ما به شما

اگه واقعا می خواین دکوپاژ فیلم رو به عنوان یه تخصص آموزش ببینین، همین الان دست به کار شین. بیاین با هم دیگه روراست باشیم، شما هرگز با خوندن یکی دو تا کتاب نمی تونین دکوپاژ فیلم رو آموزش ببینین. اما ما به جای شما 61 کتاب خوندیم و یه دوره تخصصی برای دکوپاژ فیلم طراحی کردیم که توی 10 جلسه اصول دکوپاژ در سینما و کاربرد دکوپاژ فیلم رو به شما آموزش می ده. پس همین الان روی تصویر زیر کلیک کنین و وقت رو بیشتر از این تلف نکنین.

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 4

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد