تعریف دکوپاژ در سینما
4.3
(3)

تعریف دکوپاژ در سینما می تونه خیلی گسترده باشه و می تونه خیلی ساده و یک خطی باشه. مهم اینه که ما بتونیم درک درستی از دکوپاژ در سینما داشته باشیم. حالا سوال اینه که به چه روشی می تونیم این تعریف رو به دست بیاریم!؟ جواب این سوال هم ساده ست: به هر روشی! توی دانشگاه های بین المللی سینمایی هم این تعریف رو می شنوین.

اما اینجا یه تعریف ساده و مختصر از دکوپاژ رو به شما می دم که بتونین توی آموزشهای بعدیتون ازش استفاده کنین. پس تعریف دکوپاژ در سینما رو به دو بخش تقسیم می کنم:

1.آماده سازی
2. اجرا

1. آماده سازی

یکی از بخشهای اصلی تعریف دکوپاژ در سینما آماده سازیه! شاید با خودتون فکر کنین که آماده سازی یعنی چی!؟ اصلا داریم در مورد آماده سازی چی صحبت می کنیم!؟ خیلی ساده به این فکر کنین که برای ساختن و طراحی هر چیزی نیاز به مواد اولیه دارین. دکوپاژ فیلم از اینجا شروع می شه که ما برای دکوپاژ کردن نیاز به مواد اولیه داریم.

مواد اولیه دکوپاژ در سینما

حالا این مواد اولیه ما توی سینما چه چیزهایی می تونن باشن!؟ مواد اولیه توی تعریف دکوپاژ در سینما همون چیزهایی هستن که بعدا توی دکوپاژ ازشون استفاده می کنیم. یعنی اندازه نماها، لنز، زاویه و حرکت دوربین، برش و اتصال نماها به همدیگه و …

2. اجرا

فرض کنین که نشستین به این فکر کردین برای هر نمای فیلمتون یه سری زاویه دوربین، اندازه نما، حرکت دوربین و … پیدا کردین. حالا نوبت چیه!؟ توی تعریف دکوپاژ در سینما یاد می گیریم که بعد از جمع آوری اطلاعات و مواد اولیه دکوپاژ، باید سراغ اجرای اون مواد اولیه بریم. ما چطور این مواد اولیه رو به اجرا می رسونیم!؟ با نوشتن اون عناصر دکوپاژی روی برگه های جدا از هم!

برگه دکوپاژ

برگه دکوپاژ کاغذیه که روش به صورت خیلی خلاصه هر چیزی راجع به دکوپاژ فیلممون داریم رو می نویسیم. مثلا میایم و نماهای مختلف فیلم رو توی فیلمنامه جدا می کنیم و برای هر کدوم ویژگی هایی (اندازه نما، زاویه و …) در نظر می گیریم.

حالا میایم و اون اطلاعات رو توی برگه دکوپاژ پیاده می کنیم. ما اون اطلاعات رو به دسته های مختلف تقسیم بندی می کنیم و روی برگه دکوپاژ اون اطلاعات رو اجرا می کنیم. حالا بریم سراغ تعریف دکوپاژ در سینما که بیشتر اساتید و هنرجوها حتی تعریف دکوپاژ فیلم رو بلد نیستن!

تعریف دکوپاژ در سینما

حالا که مراحل و اجزای اصلی تعریف دکوپاژ در سینما رو شناختین، می تونیم یه تعریف از دکوپاژ فیلم داشته باشیم. دکوپاژ یعنی طراحی و برنامه ریزی کارگردان برای نماهای مختلف بر اساس استراتژی های از پیش تعیین شده و آماده سازی مواد اولیه و اجرای دکوپاژ روی کاغذ.

حالا می خوایم این تعریف رو یه کم ساده تر و خلاصه تر بگیم. تعریف دکوپاژ در سینما به زبان ساده تر می شه: دکوپاژ یعنی جمع آوری مواد اولیه مربوط به هر نما و اجرای اون روی کاغذ!

تعریف دکوپاژ در سینما به چه درد می خوره!؟

هیچ می دونین شما اگه تصور روشنی از چیزی که می خواین یاد بگیرین نداشته باشین، هرگز اون رو یاد نمی گیرین!؟ دکوپاژ فیلم هم دقیقا از این قاعده پیروی می کنه. پس وقتی تعریف دکوپاژ در سینما رو به درستی نمی دونین هرگز نمی تونین دکوپاژ فیلم رو یاد بگیرین.

کارگردان چطور دکوپاژ می کنه!؟

بعد از تعریف دکوپاژ در سینما، حواستون حتما به این نکته باشه که مراحل کار دکوپاژ خیلی مهمه. من الان مراحل دکوپاژ فیلم رو خیلی ساده بهتون می گم.

کارگردان اول میاد و با یه سری تکنیک مشخص، یه سری مواد اولیه برای هر نمای فیلمش آماده می کنه. مثلا میاد و می گه اگه می خوام این مرد رو توی این نما ناراحت نشون بدم، باید با تکنیک اهمیت، همه اهمیت این نما رو به این مرد اختصاص بدم.

یا مثلا کارگردان می گه من اگه دارم یه موقعیت 2 نفره رو دکوپاژ می کنم باید حواسم به این باشه که خط فرضی رو درست در نظر بگیرم که اگه خواستم نمای بعدی رو به این نما وصل کنم، دچار جامپ کات نشم!

بعد از مرحله جمع آوری مواد اولیه، کارگردان میاد و این اطلاعات رو روی برگه های دکوپاژ پیاده می کنه. مثلا می گه خُب اگه من اهمیت مرد ناراحت رو با تکنیک مواجهه خیلی زیاد نشون دادم، باید توی برگه دکوپاژ، استوری بُرد این نما رو از روبرو طراحی کنم.

در آخر

پس توی تعریف دکوپاژ در سینما، کارگردان اول همه اطلاعات و مواد اولیه دکوپاژ فیلمش رو به دست میاره. بعدا اون اطلاعات رو روی برگه های دکوپاژ اجرا می کنه.

این فقط یه از خط تعریف دکوپاژ در سینما بود. شما می تونین با آموزش دکوپاژ فیلم خیلی ساده و استاندارد استراتژی های مختلفی رو برای دکوپاژ فیلمتون طراحی کنین. اگه نمی دونین دکوپاژ فیلم رو چطور شروع کنین ما توی دوره دکوپاژ فیلم، دکوپاژ فیلم رو مو به مو بهتون یاد می دیم. فقط کافیه روی تصویر زیر کلیک کنین.

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد