خط فرضی در سینما
4.8
(13)

شاید خط فرضی در سینما چیست جواب نصف مشکلات فیلمسازی شما باشه! در مورد اینکه خط فرضی سینمایی چیه اینجا بحث می کنیم. این بحث یه بخشی از تکنیکهای دانشگاه ملبورن آموزش کارگردانی هست.

به عنوان اولین نکته برای تعریف خط فرضی در سینما اول باید بدونین که هر خطی دو یا چند نقطه رو به هم وصل می کنه. پس نکته مهم اینه که تا دو یا چند نقطه نباشن، خطی هم وجود نداره.

تعریف خط فرضی در سینما

اولا بیاین در مورد خط فرضی یه جواب خیلی ساده و سریع پیدا کنیم. البته توجه کنین که این موضوعات خیلی پیچیده تر از این هستن که اینجا در موردش صحبت می کنیم. اما فعلا یه جواب برای این سوالات پیدا می کنیم که بتونیم کارمون رو راه بندازیم.

خط فرضی در سینما خطیه که دو تا آدم رو به هم دیگه وصل می کنه، اما دیده نمی شه. پس توی سینما وقتی دو تا آدم توی صحنه دیده می شن، حتما خط فرضی داریم.

خط فرضی سینمایی

حتما می دونین که خطها از وصل کردن دو تا نقطه به وجود میان، هر آدم توی صحنه یه نقطه ست که از وصل کردن دو نقطه یه خط به دست میاد.

پس برای خط فرضی سینمایی حتما باید حداقل دو تا آدم توی صحنه حضور داشته باشن. این آدمها همون نقطه هایی هستن که برای وجود خط لازم هستن. یعنی وقتی دو تا آدم توی صحنه هستن، دو تا نقطه داریم. البته توجه کنین که ما در واقع چشمهای آدمها رو به هم وصل می کنیم، چه چشمهاشون باز باشه و چه بسته!

کاربرد خط فرضی

خب حالا فرض کنین دو تا آدم توی صحنه حضور دارن و ما مثل دو تا نقطه چشمهای اونها رو به هم وصل می کنیم. حالا بین چشمهای اون دو نفر یه خط داریم که بهش می گیم خط فرضی. این خط فرضی دیده نمی شه، اما خیلی دیوار محکمیه و اصلا نمی شه ازش رد شد. حالا این خط به چه دردی می خوره!؟

دیوار خط فرضی

وقتی ما از وصل کردن چشم دو تا بازیگر یه خط می سازیم، باید فکر کنیم که این خط مثل یه دیوار هستش. این دیوار نمی ذاره ما دوربین رو ببریم اون ور خط!

حالا چرا ما نباید دوربین رو ببریم اون ور خط!؟ چون اگه اینکار رو انجام بدیم داریم یه اشتباه تکنیکی می کنیم. اگه می خواین خیلی واضح تر در مورد خط فرضی آموزش ببینین، الان یه فرمول خیلی کاربردی در مورد خط فرضی در سینما بهتون می دم.

یه فرمول کاربردی خط فرضی در سینما

فرض کنین یه فیلم می بینین که توش دو تا آدم توی صحنه حضور دارن. حالا فیلم رو نگه دارین و این صحنه رو از بالا روی کاغذ بکشین، انگار دارین با هواپیما اون صحنه رو ببینین.

خُب الان می بینین که هر بازیگر یه نقطه ست و می تونین با یه خط اون دو تا بازیگر رو به هم وصل کنین. الان که چشمهای دو نفر رو به همدیگه وصل کردین یه خط فرضی ساختین. خط فرضی در سینما یعنی این! حالا همین کار رو توی یه فرمول بهتون آموزش می دم.

یه فرمول کاربردی برای شناخت خط فرضی در سینما

  1. یه صحنه از یه فیلم رو در نظر بگیرین که دو تا آدم توی اون صحنه حضور دارن
  2. از بالا به این صحنه نگاه کنین، مثل کاری که معمارها انجام می دن.
  3. حالا از بالا آدمها مثل یه نقطه هستن که می تونین اونها رو به هم وصل کنین
  4. خطی که از وصل کردن دو تا آدم به وجود اومده خط فرضی در سینما هستش!
  5. اولین بار دوربین رو هر طرف این خط بذارین، دوربین تا آخر صحنه باید همین طرف خط بمونه و نمی تونین دوربین رو ببرین اون طرف خط!
  6. اگه خواستین دوربین رو ببرین اون طرف خط، باید از خط فرضی عبور کنین و خط فرضی رو بشکنین که با تکنیکهای مختلفی این کار رو می تونین انجام بدین.

پس دیدین که خط فرضی در سینما خیلی موضوع پیچیده ای نیست، فقط باید اون رو کاملا آموزش ببینین و درک کنین که چطور دوربین رو با یه سری ترفند می تونین یه طرف خط نگه دارین. البته تکنیکهایی برای رد شدن از خط فرضی هم وجود داره که باید خیلی روش تمرین کنین.

اگه همه این مطالب رو دوست دارین آموزش ببینین توی دوره دکوپاژ به روش اتوما شرکت کنین. با شرکت توی این دوره توی 10 جلسه، غول مرحله آخر دکوپاژ رو شکست بدین!

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا: 13

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد