خرید دوربین
4.4
(7)

خرید دوربین بهتره یا اجاره کردن دوربین!؟ این یکی از سوالاتیه که هزاران بار از طرف شما دوستان عزیز فیلم بساز پرسیده شده! یه بار که یکی از دوستان و همراهان عزیز ما پرسید: خرید دوربین برای من که تازه کار هستم کار خوبیه!؟ من بدون اینکه اصلا فکر کنم بهش جواب دادم که اصلا کار درستی نیست. به جای خرید دوربین، دوربین رو اجاره کن. این هم یه درس خیلی بزرگ و مهم از آموزش کارگردانی هست.

همون لحظه یه فکری به ذهنم رسید که بیشتر شبیه سوال بود. با خودم گفتم اینکه همه می پرسن خرید دوربین کار درستیه یا نه، احتمالا باید مسئله مهمی باشه برای کارگردان های تازه کار. مخصوصا برای اون دسته از عزیزانی که فکر می کنن وای! من دوربین ندارم، باید به فکر خرید دوربین باشم، وگرنه عقب می مونم!

واقع بین باشیم!

درسته! همونطور که می دونین سینما به یه سری ابزار نیاز داره که خیلی مهم هستن و بدون اونها هیچ فیلمی ساخته نمی شه. اما به نظرتون همه کارگردان های کل دنیا همه ابزار و تجهیزات فیلمسازی رو دارن!؟

اصلا یه سوال مهمتر! اگه خرید دوربین خیلی کار درست و راحتی بود، این همه دفتر اجاره تجهیزات توی شهر به چه دردی می خوردن!؟

پس اینجا یه مسئله مطرح می شه، خرید دوربین برای چه کسی بهتره و برای چه کسی کار درستی نیست!؟ الان توی ادامه این آموزش به این سوال جواب می دیم و کاری می کنیم دیگه این سوال براتون پیش نیاد.

چرا نخریم!؟

ابزارهای فیلمسازی سه تا ویژگی دارن که باعث می شه اون ابزارها رو خیلی خاص کنه. این 3 تا ویژگی عبارتند از:

1) گرون و گسترده بودن تعداد تجهیزات مورد نیاز

2) تغییرات و به روز رسانی های سریع در ساختار تجهیزات

3) استهلاک و نگهداری

1) گرون بودن و گستردگی

خرید دوربین شاید برای تعداد زیادی از علاقه مندان و هنرجویان کارگردانی سینما کار سخت و مشکلی باشه. چون روز به روز قیمت دوربین ها گرونتر می شه. قیمت دوربین ها بالاتر می ره و خرید دوربین با این قیمت های نجومی واقعا کار هوشمندانه ای نیست.

مورد بعدی اینه که تجهیزاتی که گرون هستن، یه دونه هم نیستن! شما شاید با همه پولی که داری بتونی دوربین بخری، اما ست های نور و تجهیزات حرکتی و سه پایه ها و … می مونه. دیگه همه اینها رو که نمی تونی بخری. پس نهایتا مجبوری یه سری چیزها رو اجاره کنی. چون تجهیزات فیلمسازی یکی و دو تا نیستن و خیلی گسترده هستن.

یکی از پیشنهاداتی که همیشه من به کارگردانهای جوان می دم اینه که خُب به جای خرید دوربین، آموزش ببین و چند تا فیلم کوتاه تمرینی بساز. تو که نمی خوای عکاس و فیلمبردار بشی. بهتره به جای خرید دوربین، با پولت درست و قدرتمند به مدت یه سال آموزش ببینی و چندین بار تمرین کنی که همه جوانب کار دستت بیاد.

2) تغییرات سریع ساختار تجهیزات

حتما می دونین که کارخونه های بزرگ ساخت تجهیزات، همیشه برای مراحل بعدی هم برنامه دارن. مثلا اگه یه تکنولوژی خیلی خفن برای دوربین ها طراحی شده، همه این تکنولوژی ها رو توی یه دوربین به کار نمی برن.

دلیلش ساده ست! اگه خوشبین باشیم باید قبول کنیم که این تکنولوژی های جدید آزمایش بشن. پس توی هر مدل از دوربین، اون تکنولوژی رو یه کم ارتقا می دن تا به چیزی که می خوان برسن!

اما اگه بخوایم بدبین باشیم، باید قبول کنیم که همه ما مشتری چیزهای مختلفی هستیم که هرگز راضی نمی شیم. چرا!؟ این ساختار ذهن و مغز ماست که وقتی چیزی رو می خریم، همه ش دنبال اینیم که بهتر از اون رو پیدا کنیم و حسرت بخوریم. کمپانی های مختلف هم از این نقص عصبی ما استفاده می کنن و همیشه ما توی حسرت خرید دوربین های جدید می مونیم.

پس این رو بدونین وقتی اقدام به خرید دوربین می کنین، به محض اینکه شما یه دوربین می خرین، احتمالا چند ماه بعد یه ورژن جدیدترش میاد و شما دوباره باید برنامه ریزی کنین که اون رو هم بخرین. اینجوری شغل و علاقه شما دیگه سینما نیست، بلکه خرید تجهیزاته!

3) استهلاک و نگهداری

حتما در جریان هستین که به محض اینکه شما اقدام به خرید دوربین می کنین و دوربین رو از جعبه بیرون میارین، یعنی قسمتی از پولتون رو از دست دادین! چون دیگه اون دوربین توی ایران، نو محسوب نمی شه.

حالا فکرش رو بکنین که اگه بخواین که این دوربین رو استفاده کنین، احتمالا چند ماه دیگه اون دوربین رو به یک دهم قیمتش هم ازتون نمی خرن! پس یکی از دلایل دیگه برای رد خرید دوربین استهلاک دوربین هاست.

مسئله بعدی هم که خیلی مهمه اینه که فرض کنین همه تجهیزات سینمایی رو دارین. هیچ می دونین شیوه نگهداری این تجهیزات خیلی پیچیده ست!؟ اصلا به این فکر نکنین که بعد از خرید دوربین می تونین مثل اسباب بازی با این تجهیزات گرون قیمت برخورد کنین. اصلا نگهداری از تجهیزات خودش یه شغله. شغل شما این نیست که تجهیزات رو نگهداری کنین!

پس چرا اجاره کنیم!؟

حالا که این موارد رو می دونین، خیلی راحت تر می تونین تصمیم بگیرین که خرید دوربین بهتره یا اجاره دوربین!؟

پس حتما فهمیدین که چرا ما همیشه توی فیلم بساز همیشه بهتون پیشنهاد می دیم که ابزار رو اجاره کنین!؟ خُب خیلی ساده ست. اولا اینکه پول زیادی پرداخت نمی کنین و هر بار هر وسیله ای که خواستین می تونین اجاره کنین و محدودیت نداشته باشین.

البته می تونین بعضی از ابزارهای ساده رو بخرین و داشته باشین، مثلا می تونین چندتا کابل و چندتا باتری دوربین داشته باشین که همیشه همراهتون باشه! چون همیشه کابلها و باتری ها دردسر ساز می شن! اما نیازی نداره که همه تجهیزات رو داشته باشین. نیازی نداره که همه حواس و فکرتون به خرید دوربین مشغول باشه.

کسی که بخواد کارگردانی رو آموزش ببینه و خیلی سریع بتونه فیلمش رو بسازه، این کار رو انجام می ده. اصلا ربطی به خرید دوربین نداره. در ضمن ما همیشه بهتون پیشنهاد می دیم که کار با دوربین رو یاد بگیرین، اما هرگز بهتون نمی گیم که دنبال خرید دوربین و این حاشیه های وقت تلف کن باشین.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 7

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

22 دیدگاه برای “خرید دوربین بهتره یا اجاره دوربین!؟ + جواب 3 مرحله ای

  1. مهرداد صفایی گفته:

    شركتايي كه تجهيزات اجاره ميدن خيلي شرايط اجاره رو سخت كردن

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      این اوضاع به دلیل ازدحام تولید سریالهای نمایش خانگی هستش که روز به روز دارن رشد بی رویه می کنن
      اما مطمئنا تا چند ماه دیگه اوضاع عادی می شه چون هم تجهیزات وارد می شه و هم اینکه این سریال ها هم تولیدشون تموم می شه
      پس کمی صبر کنین

  2. علی خراسانی گفته:

    جواب سوال اول از جلسه سوم:برای این فیلمنامه،حداقل یه فیلمبردار،صدابردار،دستیار هم نیازه بدلیل اینکه خودمم نقشِ یکی از کاراکتر هارو بازی میکنم،یه بازیگر مرد و یه خانم ک بازیگر هم نباشه مهم نیست؛و یه منشی صحنه ک واقعا نیازه چون فضای کوچکی ست و ازونجایی هم ک خودمم قراره بازی کنم واقعا نیازه
    .
    جواب سوال دوم از جلسه سوم:با توجه به فیلمنامه،بله لوکیشنِ کاملاً مناسبیه اما فقط به یک واحدِ بسیار کوچک نیاز هست

    • تیم فیلم بساز گفته:

      البته توجه کنین که بهتره توی فیلمهای اولمون همه عوامل رو داشته باشیم مگه افرادی که خیلی هم ضروری نیستن
      مثلا اینجا دیگه تدارکات و خدمات خیلی مهم نیستن اما منشی صحنه خیلی خیلی ضروریه
      خودتون هم بهتره فعلا بازی نکنین و همه تمرکزتون رو بذارین برای پیشرفت ترکیب بندی و روایت و دکوپاژ و اجرا

  3. علی خراسانی گفته:

    سلام روزبخیر
    درمورد استفاده از بازیگر های تئاتر گفتید ک میشه ازشون استفاده کرد!اما مگه بازیگرهای تئاتر هرچقدرم ک روی صحنه حرفه ای باشند،مگر میتوانند جلوی دوربین بازی کنند!!!؟یا اینکه کارِ کارگردانِ ک باهاشون تمرین کنه و آموزش بده و بازی ازشون بگیره؟

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام
      درصد بالایی از بازیگرهای تئاتر که تازه دارن کار می کنن دوست دارن از طریق تئاتر وارد سینما هم بشن
      در ضمن بازیگری که تئاتر کار می کنه می تونه جلوی دوربین بازی کنه با هدایت درست کارگردان
      مثلا زمانی که داریم یه نمای نزدیک می گیریم به بازیگر می گیم که نما کلوزآپه و حواست به این باشه که توی نمای کلوزآپ یه کمی نرم تر بازی کن که حرکاتت از کادر نزنه بیرون
      بیشتر جریان روی این مسئله استواره که بازیگر بتونه حس و حال صحنه رو به کمک کارگردان در بیاره

  4. سید مهدی احمدی گفته:

    جواب 1 – حداقل عوامل اینطوری میشه که خودم نقش متین رو بازی میکنم. دوستم به عنوان دستیار کمک میکنه. طوری که حواسش به بازی من باشه و صدا رو ضبط و کنترل و فیلمو با کمک من ادیت و تدوین کنه. پس دوتا بازیگر برای جابر و زن اخر فیلم میخوام و یه فیلمبردار. که باز یه دوست دیگه دارم که بازیگری بلده و میتونه جای جابر باشه. پس در حالت حداقلی یه بازیگر زن برای شات اخر و یه فیلمبردار خوب لازمه.

    جواب 2- خب این فیلمنامه بر اساس یه همچین لوکیشنی نوشته شده و مسلما بخاطر همین بهترین گزینس براش. اما اگه قرار باشه لوکیشن عوض شه باید همچنان اشپزخونه اوپن و پنجره ی توی هال توش باشه و مبل روبروی مسیر منتهی به اتاق باشه. البته اگه روبروی اتاق نباشه شاید بهتر هم باشه. اینطوری موقع سر زدن متین به اتاق جابر مجبوره گردنشو کج کنه و استرسش بیشتر به چشم میاد.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      ایده تون برای کم کردن عوامل از یه طرف خوبه و از یه طرف ترسناکه!
      اگه 10 فیلم اولتون رو هنوز نساختین حتما عوامل رو کامل سرصحنه ببرین (10 فیلم تمرینی و نه جدی و برای جشنواره)
      اما خُب اگه تجربه کافی دارین خیلی راحت می تونین عوامل رو کم کنین و صحنه رو خالی نگه دارین برای کم کردن استرس و هزینه های تولید
      در ضمن ما برای ساخت فیلم پیشنهاد لوکیشن دیگه ای دادیم که سال بعد توی اولین جشنواره فیلم بساز شما هم دعوت می شین و فیلم رو می بینین 🙂

      • سید مهدی احمدی گفته:

        چیزی از جشنواره نگفته بودین… اطلاعات بیشتری میدین دربارش؟

        • تیم فیلم بساز گفته:

          بله احتمالا اسفند ماه فراخوان می دیم (البته اگه اوضاع ویروسی موجود درست بشه)

  5. مهسا رضوانی گفته:

    جواب1 جلسه 3 من از عواملی مثل سه بازیگر یک فیلمبردار یک دستیار فیلمبردار یک دستیار کارگردان یک منشی صحنه یک نورپرداز یک تدوینگر یک گریمور و یک صدابردار استفاده میکنم.
    جواب2جلسه3 بله مناسبه چون لوکیشن طبق موضوع انتخاب شده بود و از چیزهای زیادی مثل بیخودی بزرگ بودن خونه یا وجود چند اتاق بزرگ که هیچ کاربردی نداشته باشه استفاده نشده بود.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      خیلی خوبه که حتی برای نقش “ژیلا” هم بازیگر می خواین
      خیلی ها فکر می کنن که چون یه بازیگر یه لحظه می خواد بیاد و بره پس اهمیتی نداره
      در حالیکه همین نقشهای اصطلاحا “چند فریمی” به فیلم جون می دن!
      (چند فریمی اصطلاحیه که اسپیلبرگ به نقشهای خیلی کوتاه می گه یعنی نقشی که در حد چند فریم هستش)
      فریم: یه تصویر ثابت مثل یه عکس
      سینما از عکس تشکیل شده، یعنی هر 1 ثانیه 24 عکسه که چون سریع عکسها از جلوی دید ما رد می شن، توهم حرکت رو به وجود میارن. هر کدوم از این عکسها یه فریم هستن

  6. Salman Abazari گفته:

    جواب1 جلسه3: من حتما از این عوامل استفاده می کنم: 1. دستیار(خیلی مهمه) 2. منشی صحنه 3.تیم فیلمبرداری 4. تیم صدابرداری 5. طراح صحنه 6. سه بازیگر 7.گریمور 8. تدارکات چی
    جواب2 جلسه3: من اگه بودم لوکیشن رو در شرکتی که جابر توش کار می کنه تعریف می کردم. چونکه در فرهنگ ما مردایی که خیانت می کنن به همسرشون، سعی می کنن که کارشون رو در جایی دور تر از محل زندگی و امنیتشون پنهان کنن و این که سوژه دقیقا اومده توی خونه جابر شاید کمی اغراق باشه. البته شاید هم قصد نویسنده این بوده که اوج خیانت جابر رو نشون بده. ولی اصل لوکیشن خوبه چون این یه خونه تقریبا خونه معمولی همه ایرانیاس و به راحتی پیدا میشه و قابل دسترسیه.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      چندتا نکته خیلی خوب رو شما اشاره کردین

      اینکه نوشتین دستیار خیلی مهمه، ما برای یه پروژه توی کشور ارمنستان بودیم و نمی خواستیم دستیار با خودمون ببریم که نکنه هزینه هامون خیلی زیاد بشه
      اما خیلی اتفاقی یکی از دستیارهای خوب و (الان) معروف باهامون اومد که گفت خودش هزینه هاش رو می ده و فقط میاد که پیشمون باشه
      اما خب خروجی خیلی تغییر کرد، همه کارها ساده تر شد و همه چیز مهیا بود، یعنی یه چیزی بود در حد معجزه برای ما

      دوم اینکه به فیلمبردار و صدا بردار گفتین تیم، این یعنی شما دارین فیلمبردار و صدابردار رو بیشتر از یه نفر می بینین که این یعنی شما روی کارتون خیلی حساس هستین و می خواین از حداکثر امکانات استفاده کنین با پول کم، چون فیلمبردار اگه خودش 1 میلیون تومان بگیره برای دستیارش بیشتر از 100 تومان نمی خواد (توی فیلم کوتاه) که خیلی وقتها اصلا از پول خودش پول دستیار رو می ده، مگه اینکه فیلمبردار دندون گردی باشه!

      سوم اینکه اولین چیزی که به ذهنتون رسیده اینه که لوکیشن می تونه شبیه خونه همه مون باشه، یعنی حذف موانع حقوقی و هزینه لوکیشن

  7. ماهان احمدی گفته:

    جواب 1 جلسه 3.به 3 تا بازیگر نیاز داره چون من نمیتونم بازی کنم.به یه فیلمبردار خوب نیاز داره.و حتما به منشی صحنه نیاز داره چون جزئیات صحنه خیلی تو این فیلم مهمه و نیازی به دستیار کارگردان نیست چون خودم می توم کارای اونو انجام بدم.
    جواب 2 جلسه 3.لوکیشنی که در فیلمنامه بهش اشاره شده برای فیلم کاملا مناسبه و اصلا نمیشه این فیلمو تو لوکیشن های خارجی فیلم گرفت چون اون جزئیات صحنه و تاریکی و کم بودن نور اتاق فقط در لوکیشنی که فیلمنامه گفت می شه فیلم گرفت.و نکته بعد اینه که تو این فیلمنامه می تونی از خونه خودت بعنوان لوکیشن استفاده کنی.

    • تیم فیلم بساز گفته:

      فیلمبردار خیلی باید خوب باشه که بتونه با عمق میدان های درست کار ضبط رو خیلی دقیق انجام بده و راکورد نور هم خیلی مهمه که در جلسات بعد بهش می رسیم
      ولی توجه کنین که برای ضبط حتی یه پلان حتی توی اتاق خودتون حتما دستیار استخدام کنین، دستیار همه کارهای نکرده رو انجام می ده و بهترین مشاور شماست این نکته خیلی مهم که با دستیار خیلی دقیق مشورت کنین و اصلا بدون دستیار هیچ کاری نکنین

        • اوا اذري گفته:

          پاسخ سوال يك از جلسه سوم :
          عوامل مورد نياز ١) مدير فيلم برداري. ٢) صدا بردار. ٣) دستيار گارگردان. ٤) منشي صحنه. ٥) گريمور در حد اجرا چون خودم گريم رو طراحي ميكنم و نياز به شخصيت پردازي زياد ندارم. ٦) دو بازيگر مرد البته اگر منشي صحنه يا گريمور خانم باشه ترجيحا براي بازيگر زن استفاده ميكنم . ٧) يك نفر براي انجام كارهاي تداركات و احيانا خريدهاي ضروري، ترجيحا كار اياب و ذهاب رو انجام بده و خريد هاي پيش بيني نشده رو تهيه كنه و در طول كار حضور داشته باشه.٨) حضور فيلم نامه نويس در صحنه ضروري است . ٩) معمولا تهيه كننده ها هم سر صحنه حضور پيدا ميكنن البته در صورت روابط خوب در اينجا ، تهيه كننده ميتونه نقش شماره ٧ رو هم ايفا كنه.١٠) يك عكاس و احيانا تصوير بردار سر صحنه كه كمك زيادي به حفظ ركورد كار ميكنه البته در شرايطي خاص كه كار ساده باشه ،منشي صحنه ميتونه كار عكس رو هم به عهده بگيره. حداقل عواملي كه بنظرم بايد حضور داشته باشن.
          سوال دوم از جلسه سوم: بله لوكيشن كاملا مناسب هست. از اونجا كه داستان در فضايي داخلي اتفاق مي افتد، اگر احيانا ما مجبور شيم لوكيشن را تغيير بديم مي تونيم با انجام بازنويسي كوتاه و مختري، يك دفتر كار يا مطب تعطيل شده هم استفاده كنيم . چون از نظر من در اون دو لوكيشن ياد شده هم سالن هست ، اشپزخانه اوپن ، و يك اتاق با در بسته .ميشه پرده اويزان شده و روزنامه هم كار بشه .

          • تیم فیلم بساز گفته:

            احسنت
            می شه لوکیشن رو بر طبق فضای داستانی که رایجه توی فیلمنامه تغییر بدیم؛ در حالی که خیلی روی فیلمنامه خدشه هم وارد نشه و با یه بازنویسی الگوی سونار می تونیم فیلمنامه رو دوباره احیا کنیم
            (الگوی سونار رو جان تروبی مطرح کرده، به این معنی که بازنویسی بر اساس یکی از اینها باشه، یا فقط یک شخصیت و یا فقط یک لوکیشن یا جای خاصی از لوکیشن

          • omidmalex گفته:

            جواب ۱ جلسه۳:حداقل به ۹ عوامل نیاز هست به نظر من،یه فیلم بردار نیاز هست ،یک دستیار کارگردان ،یک منشی صحنه، یک صدابردار و متصدی صدا، ۲ تا بازیگر مرد و یک خانوم که یکی از عوامل هست در یک پلان حداقل ۵ ثانیه ای
            ،به یک تدوین گر
            جواب۲ جلسه۳:مناسبه چون نه متراژ انچنانی میخواد و میشه تو خونه خودم هم فیلم برداری کنم هم امکانات مناسب هست و دسترسی اسونی هم داره برای تمام عوامل.

            • تیم فیلم بساز گفته:

              آفرین به شما که خیلی خیلی درست و آموزشی به این مسئله نگاه می کنین
              اول آموزش ها رو مرور می کنیم حتی اگه چیزی مطابق سلیقه ما نباشه و بعد از اون تمرین و مرورها برای ساخت فیلم مورد علاقه مون درس می گیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد