فرمول ۴ مرحله ای برای فیلمسازی با پول کم!



 

تو کلاس‌های آموزش فیلمسازی و مباحث آموزش فیلمسازی به زبان ساده، بیشتر در مورد تکنیک‌ها بحث می‌کنن! خیلی کم در مورد تولید فیلم بحث می‌شه! مثلاً فیلمسازی با پول کم! اگه این مباحث هم تو کلاس‌های آموزش سینمایی مطرح بشن، بیشتر تئوری‌های قدیمی و پوسیده هستن! و این قسمت همیشه تو تاریکی می‌مونه!

واقعاً برای ساخت فیلم با پول کم چیکار باید انجام بدیم؟! ساخت فیلم با پول کم ممکنه؟ و به کیفیت کار ما آسیبی وارد نمی‌کنه؟ تو این آموزش می‌خوایم ۴ راهکار ساده و کارساز رو به شما آموزش بدیم! که تو سینمای ایران هم می‌تونیم به‌راحتی ازشون استفاده کنیم!

با این آموزش‌ها می‌شه نتایج خیلی خوبی بگیریم و اصلاً مثل آموزش‌های تئوریک سینمای هالیوود نیستن که فقط ترجمه‌شده باشن!

۱- به روش والدن هولد برای ساخت فیلمتون برنامه‌ریزی کنین!

والدن هولد یکی از مدیر تولیدهای بی‌نام‌ونشان تئاتر توی آمریکا بود! که کلاس‌های آموزش فیلمسازی تخصصی و گران‌قیمتی برای دانشجویان سینما برپا می‌کرد! و به اون‌ها برنامه‌ریزی صحیح رو آموزش می‌داد! برنامه ریزی برای فیلمسازی با پول کم!

ایشون کارگاه‌هایی داشتن که دانشجوها رو مجبور می‌کردن بدون هزینه دوربین به دست بگیرن! و فقط تا می‌تونن تصویر ضبط کنن! بعداً از همه‌ی فیلم‌های گرفته‌شده‌شون، یه فیلم چنددقیقه‌ای بیرون می‌کشید! که حتی خود دانشجوها حیرت‌زده می‌شدن!

اما خلاصه‌ی بحث ایشون این بود که برای کوچک‌ترین چیزها هم برنامه‌ریزی کنین! این شما رو به فیلمسازی با پول کم می رسونه! حتی اگه امکان وقوع اون اتفاق در حد صفر باشه! برنامه‌ریزی در پیش‌تولید، هزینه‌ها و زمان تولید رو به‌صورت باورنکردنی کاهش می‌ده! برنامه‌ریزی باعث می‌شه که توی اتفاقات، کمتر غافلگیر بشیم!

حرف والدن هولد اینه که همه‌ی احتمالات رو در نظر بگیرین! یعنی اگه همه‌ی اخبار و رسانه‌های اینترنتی می‌گن هوا آفتابیه، حتماً چندتا چتر لازم ببرین!

البته اگه ما بخوایم هزینه‌ی این‌همه اقلام ریزودرشت رو بدیم، ترجیح می‌دیم پولمان رو توی فیلممون سرمایه‌گذاری کنیم! این یعنی شکست ایده‌ی فیلمسازی با پول کم! ولی پاسخ این قضیه رو تو مورد سوم می‌دیم!

برنامه‌ی روزانه یه کارگردان نابغه!

۲- بیشتر دانشجویان سینما و تئاتر، دستمزد نمی‌خوان!

بعد از برنامه‌ریزی ، شما نیاز به افرادی دارین که اون برنامه رو با شما اجرا کنن! ما تو ایران عوامل سینما با دستمزدهای مختلفی داریم! این قیمت‌ها بعضی وقتها اونقدر بالاست که نمی‌شه پرداختشون کرد!

همیشه وقتهایی که بی‌پولی از راه می‌رسه، خلاقیت هم همراهش میاد! باید همین‌الان دست‌به‌کار شین و عواملتون رو جمع کنین! همیشه وقت برای برنامه‌ریزی و پیش‌تولید هست! اما زمان تولید همیشه کمتر از اون چیزیه که به نظر می‌رسه!

به دانشگاه‌ها و کلاس‌های آزاد آموزش سینما مراجعه کنین! تو پلاتوهای تمرین تئاتر آگهی بچسبونین! از شبکه‌های مجازی استفاده کنین! و به هر دری بزنین که با دانشجوهای سینما و تئاتر ارتباط برقرار کنین! اون‌ها هم مثل شما دنبال فیلمسازی با پول کم هستن!

اون‌ها رو در جریان کامل کار قرار بدین و پیشنهاد همکاری‌تون رو مطرح کنین! سعی کنین همیشه عوامل رو طوری تو فیلم دخالت بدین که احساس کنند بدون اون‌ها فیلم پیش نمی‌ره! البته تو این مسئله خیلی اغراق نکنین! که واقعاً بدون اون‌ها فیلمتون روی زمین بمونه!

۳- همه‌ی فیلم رو با وسایل اتاقتون بسازین!

واقعاً لزومی نداره همه‌چیزهای لازم برای فیلمتون رو بخرید و یا اجاره کنید! سعی کنین از منابع موجود و در دسترس استفاده کنید! اینجوری به فیلمسازی با پول کم می رسین!

یاد بگیرین تغییر بدین! اگر تو فیلم‌نامه نوشته‌شده دختری که پالتوی قرمز پوشیده از خیابون رد می‌شه! سعی کنین باکمی تغییر توی متن دختر رو با پالتویی که موجوده از کوچه رد کنین!

البته همین‌جا نکته‌ی دیگه‌ای رو باید بگیم! تا می‌تونین تو مرحله‌ی انتخاب فیلم‌نامه، همه‌ی هوش و حواستون رو به کار بندازین! به متن فیلم‌نامه دقت کنین! فیلم‌نامه‌ای انتخاب کنین که امکان اجرای آن با امکانات شما ممکن باشه!

وگرنه با صحنه‌ای که فضانوردی در ماه فرود میاد! یا دو هواپیما که یک تانک رو منفجر می‌کنن! چیکار می‌خواین بکنین؟! باز هم باید یادتون باشه فیلمسازی با پول کم ایده‌ی خوبیه که باید بهش توجه کنین!

نما چیه؟

حتی اگه فیلم رو نشه با امکانات موجود بسازین، با امکانات موجود دوستان بسازین! در زمان فیلم‌برداری حتماً با عواملتون صحبت کنین! متقاعدشون کنین وسایلی رو در اختیارتون بذارن که برای اون‌ها استفاده‌ای نداره! و شاید یه گوشه‌ی خونه‌شون افتاده باشه!

در ضمن هرکی ماشین داره می‌تونه تو حمل‌ونقل وسایل و عوامل کمکتون کنه!

۴- همه‌چیز کیفیت نیست!

باور کنید تو تاریخ سینما هم فیلم‌های زیادی وجود دارن که کیفیت بصری خوبی ندارن! اما شاهکارهای خارق‌العاده‌ای هستن!

اگه شما نمی‌تونین دوربینی تهیه کنین که تصویر باکیفیتی به شما بده! می‌تونین از نورپردازی برای پوشوندن این ضعف استفاده کنین! نورپردازی‌های چشم‌نواز حتی در بدترین کیفیت، ما رو درگیر می‌کنن! چون ما تو سینما همه‌چیز رو با نور نشون می‌دیم! مبدأ و منشأ همه‌چیز تو سینما نوره!

حتی اگه شما نمی‌تونین برای فیلمتون نورپردازی خاصی انجام بدین! و پول اجاره کردن تجهیزات نورپردازی رو هم ندارین! می‌تونین با جذابیت تو هسته‌ی درام، فیلمتون رو جذاب کنین! یعنی قصه رو به‌سادگی بسط و گسترش بدین! و نبض درست قصه رو درک کنین! و به مخاطب بفهمونید که در حال دیدن چیه!

بیشتر سعی کنین مخاطب بفهمه از اون درک چه چیزی رو می‌خواید! و ساده و بی‌آلایش با مخاطبتون ارتباط برقرار کنین! یه قصه‌ی نامفهوم حتی با دوربین‌های فوق پیشرفته و نورپردازی عجیب‌وغریب هم یک قصه‌ی نامفهومه!

در آخر هم باید این نکته رو بگیم که آموزش فیلمسازی همیشه کمک می‌کنه، مسیر ما تو راه رسیدن به اهدافمون کوتاه و باکیفیت‌تر باشه!

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *