تاثیرات ترکیب بندی در سینما
4.2
(13)

حتما می دونین ترکیب بندی در سینما یعنی چی، اما تاثیرات ترکیب بندی در سینما رو نمی‌دونین! یعنی وقتی ترکیب بندی رو درست انجام بدیم، چه اتفاقی می‌افته. یعنی وقتی ما ترکیب بندی یه صحنه رو دقیق و درست انجام بدیم، چه چیزی به فیلممون اضافه کردیم.

اولا خیلی ساده بهتون می‌گم ترکیب بندی چیه که بعدا بتونین تاثیرات ترکیب بندی در سینما رو کامل درک کنین. ترکیب بندی یعنی چه چیزهایی رو توی تصویر نشون بدیم و اون چیزها رو کجای تصویر نشون بدیم. مثلا اگه می‌خوایم یه کتاب رو نشون بدیم، اون رو دقیقا کجا قرار بدیم!؟

اینجا تاثیرات ترکیب بندی در سینما رو توی 3 مورد بررسی می‌کنیم و یه فرمول هم بهتون می‌دم که خیلی ساده‌تر ترکیب بندی درستی انجام بدین.

1. ارتباط با بیننده از طریق ترکیب بندی

اولین چیزی که باید بدونین اینه که بیننده از طریق ترکیب بندی می‌تونه خیلی بهتر مفهوم فیلم ما رو درک کنه. یعنی اگه ما یه کتاب رو بالای کادر تصویر فیلم قرار بدیم، تاثیرات ترکیب بندی در سینما باعث می‌شه که بیننده احساس کنه که اون کتاب موضوع مهمی داره یا کتاب مربوط به مفاهیم الهی و روحانی هستش.

2. گردش چشم بیننده از طریق ترکیب بندی

یکی از تاثیرات ترکیب بندی در سینما اینه که ما بتونیم کاری کنیم که بیننده جایی از تصویر رو ببینه که ما می‌خوایم. فرض کنین که می‌خواین تصویری رو به بیننده نشون بدین که دوست دارین به یه دلیلی بیننده سمت چپ رو بیشتر از سمت راست ببینه. با گذاشتن یه رنگ مکمل یا یه عنصر محرک می‌تونین اینکار رو انجام بدین.

3. پیشبرد داستان از طریق ترکیب بندی

اگه قرار باشه که ما توی سینما داستان رو توی دیالوگ ها قرار بدیم و بیننده فقط دیالوگ‌ها رو بشنوه و بفهمه جریان فیلم چیه، خُب به فیلم نیازی نداریم. می‌تونیم توی یه داستان هم این کار رو بکنیم. پس تاثیرات ترکیب بندی در سینما می‌تونه به پیش‌برد داستان هم کمک کنه. این موضوع خیلی جدیده و در موردش خیلی کم کار شده. ما اینجا یه فرمول بهتون می‌دیم که بتونین از این روش هم استفاده کنین.

فرمول پیشروی داستان از طریق تاثیرات ترکیب بندی در سینما

اولین چیزی که توی ترکیب بندی فیلم باید در نظر بگیرین اینه که با این ترکیب بندی می‌خواین چه چیزی رو به بیننده برسونین. خیلی وقت‌ها هست که کارگردان‌ها ترکیب بندی اشتباهی رو برای فیلم انجام می‌دن و باعث می‌شن که بیننده‌ها گیج بشن.

یه مثال

مثلا فرض کنین که توی یه فیلم عاشقانه، کارگردان ترکیب بندی های مغشوش و شلوغی رو طراحی می‌کنه که هیچ ربطی به عشق و آرامش نداره. بیننده با دیدن فیلم نمی‌دونه که الان باید به چه چیزی دقت کنه، باید به فیلمنامه و روایت دقت کنه که کاملا عاشقانه‌ست یا به ترکیب بندی فیلم که کاملا شلوغ و مغشوشه! این باعث می‌شه که نتونیم از تاثیرات ترکیب بندی در سینما به درستی استفاده کنیم.

حالا یه فرمول رو بهتون آموزش می‌دیم که بتونین ساده و دقیق ترکیب بندی کنین و تاثیرش رو ببینین.

مرحله اول:

اولین کاری که می‌کنین اینه که یه جدول برای شخصیت اصلی و خط اصلی روایت طراحی می‌کنین. طراحی این جدول نیازمند شناخت کامل شما از شخصیت‌ها و روند داستان فیلمنامه ست. این جدول شروع راهی هست که توی اون راه ما از تاثیرات ترکیب بندی در سینما استفاده می‌کنیم.

مرحله دوم:

توی اون جدول کاملا برنامه‌ریزی می‌کنین که این شخصیت الان کجاست و تو طول فیلم به کجا می‌خواد برسه. اگه این شخصیت الان توی وضعیت بدی قرار داره و تو طول فیلم اوضاع بهتر می‌شه، باید از ابتدای فیلم ترکیب بندی کم‌کم از شکل درهم ریخته‌ای شروع بشه و به ترکیب بندی منظم و منسجمی برسه.

مرحله سوم:

همه صحنه‌های مهم رو پیدا می‌کنین و بر اساس چیزی که می‌دونین برای اون صحنه‌ها ترکیب بندی رو طراحی می‌کنین. مثلا اگه یه صحنه خیلی مهم دارین که وسط فیلمه، باید شخصیت از وضعیت خیلی بد خارج شده باشه و به سمت وضعیت خوب در حال حرکت باشه. پس ترکیب بندی رو بر همین اساس انجام می‌دین.

با این فرمول خیلی راحت‌تر می‌تونین از تاثیرات ترکیب بندی در سینما استفاده کنین و فیلمتون رو موثرتر و زیباتر کنین و همچنین به بیننده‌ها بگین که کجا رو نگاه کنن و چه چیزی رو از فیلمتون برداشت کنن.

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 13

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,350,000 تومان است.

این مقالات را هم بخوانید!

4 دیدگاه برای “تاثیرات ترکیب بندی در سینما + یه فرمول طلایی برای ترکیب بندی

  1. عاطفه گفته:

    سلام من بالاخره نفهمیدم رنگ های مکمل مثل قرمز و سبز برای بیان تضاد در یک نما استفاده میشن یا برای تناسب و وحدت میان آن دو چیز

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      به زمینه درام شما بستگی داره و تعریفی که از رنگ توی فیلمتون می‌دین به کمک تکنیک اینس
      شما با این تکنیک یه رنگ رو بر اساس معنی خاص اون رنگ توی فیلمتون تبدیل می‌کنین به یه موتیف
      اونجا می‌تونین از رنگ‌های مکمل برای تضاد استفاده کنین
      رنگ‌های مکمل برای تناسب و تعادل هم به کار می‌رن، مثلا فرض کنین یه آسمون خیلی آبی رنگ توی یه نقاشی یا یه پلان از فیلم با یه خورشید نارنجی متانسب می‌شه و تعادل پیدا می‌کنه
      باید چرخه رنگ‌های فیزیکی و رنگ نور رو کامل تسلط داشته باشین

  2. یگانه رادمهر گفته:

    مثلا ترکیب رنگ بی نظم و نامرتب باشه یا کلا نظم وسایل های داخل لوکیشین اوکی نباشه!؟ یا هردو؟ میشه ی مثال بزنید

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      ترکیب‌بندی چیزی نیست که از بالا می‌بینیم، یعنی مثلا چیدمان وسایل جزو میزانسنه نه ترکیب‌بندی
      ترکیب‌بندی چیزیه که توی تصویر روبرومون می‌بینیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد