ترکیب بندی در سینما
4.6
(18)

ترکیب بندی سینما، یعنی آموزش عناصر ترکیب بندی و تکنیک های ترکیب بندی! وقتی ما می خوایم توی دوره های ترکیب بندی سینما شرکت کنیم، با مشکلات زیادی روبرو می شیم! یکی از مشکلات مهمی که باهاش روبرو می شیم اینه که فرمول دقیقی وجود نداره که ما بتونیم با اون فرمول ها کارمون درست و دقیق انجام بدیم. ترکیب بندی سینما یکی از مهمترین قسمت‌های آموزش کارگردانی هستش!

یعنی ما اول مبانی ترکیب بندی سینما (نقطه، خط و …) رو یاد می گیریم و خیلی روشون کار می کنیم. بعد از اون کارخونه های ترکیب بندی (کنتراست و ریتم و …) یاد می گیریم. بعدا باید شناخت کادر رو آموزش ببینیم و بعد هم جزئیاتی که توی ترکیب بندی سینما می تونیم باهاشون کار کنیم رو آموزش می بینیم. اما یه مشکل خیلی بزرگ باقی می مونه. اون هم اینه که فرمولی نداریم که بتونیم با اون فرمول چیزهایی که یاد گرفتیم رو اجرا کنیم.

فرمول های نجات دهنده!

این فرمول های ترکیب بندی سینما، تکنیک های قدرتمند و پیچیده ای هستن که ما می تونیم با استفاده از اونها ترکیب بندی های درست و دقیقی رو طراحی کنیم. با این کار فیلم ما تبدیل می شه به یه فیلم شاهکار که هم بیننده ها عاشقش می شن و هم جشنواره ها به فیلم ما توجه زیادی می کنن.

ما با استفاده از این تکنیک ها می تونیم خیلی ساده ترکیب بندی فیلممون رو انجام بدیم.

یه تکنیک خیلی موثر

یکی از تکنیک های خیلی موثر توی ترکیب بندی سینما، تکنیک ترکیب بندی با استفاده از قانون یک سوم هستش. این تکنیک، یکی از تکنیک هاییه که خیلی از کارگردانها حتما چندبار ازش استفاده کردن. این تکنیک یکی از تکنیک های رایج ترکیب بندی هستش که همه فیلم ها حتما چندین جا اون رو به بیننده نشون می دن.

این تکنیک باعث می شه که چشم بیننده روی فیلم متمرکز باشه و تمرکز بیننده یعنی همه چیزی که یه کارگردان نیاز داره! البته این تکنیک توی جاهای مختلف آموزش داده شده، اما آموزشها کمی نقصهای فنی دارن که درست و دقیق آموزش نمی دن. ترکیب بندی سینما رو با مواد اولیه تکنیک یک سوم ادامه می دیم.

مواد اولیه تکنیک یک سوم

تکنیک یک سوم یکی از تکنیک های ترکیب بندی سینما هستش که نیاز به یه سری مواد اولیه داره، مثل آشپزی! این مواد اولیه عبارتند از:

1) کادر مستطیل شکل افقی

2) خطوط طلایی

3)نقطه طلایی

4) عناصر موثر

البته ما این مواد اولیه رو قبلا به شما آموزش دادیم و نیازی نیست دوباره اینجا در موردشون صحبت کنیم. فقط کافیه که شما یه مرور روی آموزش های قبلی انجام بدین و آماده باشین برای آموزش این تکنیک ترکیب بندی سینما.

کادر مستطیل

حتما می دونین که کادر توی نقاشی و عکاسی و سینما شبیه به هم هستش! فقط یه تفاوت بین کادر نقاشی و عکاسی و سینما وجود داره که ترکیب بندی سینما رو خیلی ویژه می کنه. اون تفاوت اینه که ما توی نقاشی و عکاسی می تونیم کادر رو مستطیل عمودی در نظر بگیریم، اما توی سینما نمی تونیم این کار رو انجام بدیم.

چون ما توی نقاشی و عکاسی می تونیم به سادگی کادر رو بچرخونیم و کادر رو تبدیل کنیم به یه کادر عمودی! اما توی سینما این کار امکان پذیر نیست! شما تا حالا هیچ سینمایی رو دیدین که پرده سینما به شکل عمودی نصب شده باشه؟!

پس به همین دلیل کادر سینما همیشه افقی باقی می مونه! ما همیشه ترکیب بندی سینما رو بر اساس کادر افقی طراحی می کنیم.

ترکیب بندی سینما – تکنیک یک سوم

توی تکنیک یک سوم ما نیاز داریم که یه عنصر موثر داشته باشیم. این عنصر موثر می تونه یه بازیگر باشه و یا چیزی که توی اون صحنه از فیلممون چیز مهمیه!

مثلا تصور کنین که ما توی اون صحنه از فیلممون می خوایم نشون بدیم که یه تلفن روی یه میز، برامون خیلی مهمه و بیننده باید اون رو خیلی سریع ببینه و اون رو درک کنه.

حالا ما باید بر اساس چیزی که می خوایم به بیننده منتقل کنیم اون عنصر موثر رو روی یکی از خطوط یا نقاط قرار بدیم. اما ما چطور باید تشخیص بدیم که توی ترکیب بندی یک سوم یه عنصر رو کجای کادر قرار بدیم؟

قوانین یک سوم

ترکیب بندی یک سوم یه سری قوانین و شرایط داره! مثلا یکی از قوانین و شرایط ترکیب بندی سینما (تکنیک یک سوم) اینه که شما بهتره که چشم بازیگر رو روی نقاط طلایی قرار بدین. یکی از قوانین دیگه اینه که سر بازیگر توی نمای لانگ شات باید روی خط طلایی بالا باشه.

هیچ می دونین این قوانین و شرایط چه تاثیری توی ترکیب بندی دارن؟ خُب افرادی که قوانین ترکیب بندی رو طی سالها کشف کردن می گن، با این شرایط و قوانین بیننده همه معنی و مفهوم فیلم رو کشف می کنه.

یه مثال

فرض کنین همین حالا یه بازیگر وارد فیلم می شه! یعنی قبل از این اون بازیگر رو توی فیلم نشون ندادیم. کارگردانی که کاربلد باشه و با قوانین و تکنیک های ترکیب بندی سینما آشنایی کامل داشته باشه، اون بازیگر تازه وارد رو روی خط طلایی سمت چپ قرار می ده! چرا؟ چون افرادی که آموزش ترکیب بندی سینما رو گذروندن، می دونن که خط سمت چپ، خط ورود به کادره.

حتما می دونین که کادر سینمایی هم یه حریم داره که هر کسی از هر جایی نمی تونه وارد تصویر بشه. هر نقطه ای از کادر یا هر طرف از کادر که چیزی یا کسی از اونجا وارد می شه، دلیل و منطقی داره که کارگردان باید درست و دقیق اونها رو بشناسه.

کار عملی

خطوط طلایی و نقاط طلایی رو توی گوشی موبایلتون به دقت مشخص کنین. بعد با گوشی موبایلتون یه عکس از دوستتون بگیرین. حواستون باشه که گوشی موبایلتون رو افقی نگه دارین، چون دارین ترکیب بندی سینما رو تجربه می کنین.

حالا که عکس اول رو از دوستتون گرفتین، شروع کنین به گرفتن عکسهای بعدی. چندتا عکس از دوستتون بگیرین و هر بار دوستتون رو، روی یکی از خطوط قرار بدین. به چشمهای دوستتون دقت کنین که کجا قرار می گیرن. با این شرایط چندتا عکس بگیرین و بعدا عکس ها رو، توی صفحه بزرگتر (تلویزیون یا کامپیوتر) ببینین. حس می کنین این عکس ها حسهای متفاوتی رو به شما می رسونن؟

خُب مگه دوستتون همون آدم نیست؟ مگه همه عکسها رو توی همین حال ازش نگرفتین؟ پس چرا حس و حال عکسها متفاوته؟ این معجزه تکنیک های ترکیب بندیه!

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 18

تا کنون امتیازی برای این مطلب ثبت نشده است.

دوره پیشنهادی فیلم بساز

تخفیف: 40%
2,350,000 تومان

این مقالات را هم بخوانید!

15 دیدگاه برای “ترکیب بندی سینما، تکنیک یک سوم، خطوط و نقاط طلایی+ ویدیو

  1. مجتبی ضیائی گفته:

    با سلام
    سوالی داشتم راجع به ویدیوی بالایی که شما توضیح میدین درموردش.اون عکسی که خانمی توش هست(عکس اولی) اگه دقت کنین خطوط عمودی به طور مساوی توی تصویر گذاشته نشدن و خط عمودی اولی از سمت راست فضای بیشتری رو اشغال کرده…..چرا اینطوری خط رو کشیدین؟
    با تشکر فراوان از سایت پرمحتوا و مفیدتون

    • عاطفه ن گفته:

      سلام درست میگن ایشون تو تصویری که توی ویدیو ضبط شده همه قسمت ها به یک اندازه نیستند اگه دقت کنید کادر سمت راست از میانه و سمت چپ بزرگتره تصویر به ۹ قسمت مساوی تقسیم نشده

      • تیم فیلم بساز گفته:

        سلام به شما
        اگه منظورتون خطوط طلایی هستش به خاطر سایز ویدیو و سایت تصویر برش خورده
        در ضمن این خطوط توی مباحث آموزشی باریک کشیده می شن و در واقع توی کار کردن روی اونها، ما محدوده خطوط رو در نظر می گیریم

  2. nmt گفته:

    سلام
    سوال داشتم چه جوری میتونیم بیشتر درباره ی شرایط و قوانین ترکیب بندی در سینما اطلاعات بدست بیاریم میتونین منبع یا سایتی معرفی کنید

    • تیم فیلم بساز گفته:

      سلام به شما
      شما دارین توی صفحه آموزش ترکیب بندی منبع یا سایت آموزش ترکیب بندی می خواین!؟
      فیلم بساز جامع ترین سایت آموزش سینما توی ایران هستش که یه تیم آموزشی دارن براش تولید محتوا می کنن
      از این تیم 7 نفره، 4 نفر دانش آموخته دانشگاه های بین المللی هستن
      شک نکنین مطالب غیر کپی و اصل رو هیچ جای دیگه ای پیدا نمی کنین

      در ضمن اگه واقعا می خواین ترکیب بندی رو آموزش ببینین روی لینک زیر کلیک کنین و محصول آموزشی رو مشاهده کنین که آموزش مبانی ترکیب بندی هستش
      آرایشگری نماها

  3. مهدی رفیعی گفته:

    ببخشید یه سوال
    اگر یه سوژه‌ی انسانی رو تو ی یک سوم قاب قرار بدیم دقیقا مثل عکسی که شمال گذاشتین،
    تعادل تصویر چی میشه، چون دقیقا دو سوم تصویر خالی میمونه و این قضیه اهمیتی نداره که خالی باشه یا اینکه باید تعادلش برقرار بشه؟؟؟؟
    با تشکر ا پشتیبانی خوب تون ?

    • تیم فیلم بساز گفته:

      ببینین خوب توجه کنین زمانی که ما از خطوط یک سوم استفاده می کنیم خود به خود ایستایی قاب برقرار می شه و دیگه نیازی به حفظ تعادل نداریم
      حالا اگه خواستیم تعادل رو هم دوباره حفظ کنیم می تونیم عناصر دیگه ای رو توی قاب قرار بدیم که اون سمت خالی رو پُر کنه

  4. سرهنگ زاده گفته:

    سلاک پس این خط وط و نقا ط آن قدر تئثیر گذار هستند راستی که فیلم ب ساز دنیای سینما یی را برام زنده کرده

  5. الیاس موازی گفته:

    خدا می دونه چقدر از شماها یاد می گیرم در این روز ها چه قدر شما را دوست دارم خدا حفظتون کنه همیشه

  6. hana گفته:

    kash mishod ta akhare donya in amuzesh ha edame dashtand, be nazare man filmbesaz hame chizesh ali va bi nazire, faqat bayad vaghtesho ziad konan :)))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد